ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در خواست برای جدایی سه نهاد از وزارت ارتباطات

| سه شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۸۵، ۰۸:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای عالی فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و سازمان فضایی ایران نهادهای فرا سازمانی هستند و باید از وزارت ارتباطات جدا شوند.

"رمضانعلی صادق زاده شیخان" امروز در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره تخصصی ارتباطات سیار، گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی گفت: شورای عالی فناوری اطلاعات هم اکنون نیز یک نهاد فراسازمانی است اما دبیر آن نباید سمت معاونت وزیر ارتباطات را داشته باشد.

وی در مورد افزایش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از ‪ ۴‬درصد به ‪۶۰‬ درصد تصریح کرد: ما از جمله مخالفان افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه هستیم، تعرفه اهرمی است که در حمایت از تولید، تنظیم بازار، حمایت از مصرف‌کننده و پیوستن یا نپیوستن به سازمان تجارت جهانی تاثیر دارد و بنابراین باید نرخ آن معقول باشد.

صادق زاده اظهار داشت: در تولید داخلی گوشی تلفن همراه باید مطالعاتی در مورد توجیه اقتصادی و فنی آن انجام می‌شد زیرا این اقدام در تمام دنیا ابتدا با مطالعه کارشناسی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که در زمینه تولید گوشی توسط شرکت صا ایران با همکاری شرکت فرانسوی ساژم وجود داشت و با شکست روبرو شد، این بار باید مطالعات دقیق در این زمینه انجام می‌شد، اما طرح تولید گوشی در داخل و افزایش تعرفه بدون مطالعه انجام شده است.

این مقام با اشاره به بازدیدی که از غرفه‌های نمایشگاه ارتباطات سیار و گوشی تلفن همراه داشت، گفت: متاسفانه هیچ کدام از شرکت‌هایی که قرار است گوشی داخلی تولید کنند در این نمایشگاه حضور نداشتند تا در مورد فعالیت ها، برنامه‌های خود برای تولید گوشی و فناوری‌هایی که قرار است ارایه کنند، توضیحاتی ارایه دهند.

وی در مورد کدگذاری گوشی‌ها (رجیستری) تصریح کرد: این اقدام علمی است اما با توجه به وجود تعداد بسیار قاچاقچیان در بازار گوشی تلفن همراه، در اجرا با مشکلات بسیاری روبرو است.

صادق زاده در مورد اپراتور دوم تلفن همراه اظهار داشت: از سازمان تنظیم مقررات به عنوان یک نهاد حاکمیتی درخواست شده دقت‌های لازم را در مورد اپراتور دوم تلفن همراه اعمال کند.

به گفته وی، باید آزمایش‌های لازم در مورد سیم کارتهای این اپراتور انجام شود تا سرویس متناسب با قرار داد تحویل مردم شود.

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اپراتور دوم باید طبق قرارداد پیش رود و اگر تاخیر کند، مکانیزم‌های جبرانی و دریافت خسارت، اعمال خواهد شد.

وی در مورد صدور پروانه برای اپراتور اول گفت: چارت سازمانی تنظیم مقررات در گذشته به گونه‌ای که اکنون تنظیم شده، نبود تا برای اپراتور اول پروانه صادر می‌شد اما اکنون دیگر نمی‌توان اپراتور اول را از سایر اپراتورها مستثنی دانست و باید صاحب پروانه شود.

وی در مورد اینکه اپراتور اول اعلام کرده که بهمن ماه ثبت نام مجدد خواهد داشت و قرار است تعداد مشترکان خود را به ‪ ۳۰‬میلیون برساند، خاطر نشان کرد: مگر بازار تلفن همراه در کشور به چه حدی است ؟ و در این میان اپراتورهای خصوصی نیز باید نقش داشته باشند.

صادق زاده افزود: باید تا پایان برنامه چهارم توسعه ضریب نفوذ تلفن همراه به ‪ ۳۵‬درصد برسد اما برخی معتقدند که مشخص نشدن اینکه چه سهمی دولت و چه سهمی بخش خصوصی دارد، مشکل ساز است.

وی تاکید کرد: بخشی از اموری که در اختیار دولت است باید بر اساس قانون برنامه چهارم به بخش خصوصی واگذار شود اما برخی از شرکت‌های دولتی نظیر صا ایران به سمت بزرگتر شدن پیش می‌روند.

جشنواره ارتباطات سیار، گوشی تلفن همراه و تجهیزات جانبی امروز سه شنبه ‪ ۱۴‬شهریور افتتاح شد و تا هفدهم همین ماه ادامه دارد.

  • ۸۵/۰۶/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">