ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دزد حاضر و بز حاضر

| دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۹:۵۱ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - "وضعیت صنعت فاوای کشور نامساعد، اما قابل اصلاح است" این چکیده گزارش تحقیقی است که به سفارش کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران انجام شده و در آن ضمن اشاره به وضعیت نامناسب منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، موانع و راه‌کارهای جبران عقب‌ماندگی‌ها نیز روشن و احصا شده است.

سند موانع کسب‌وکارهای ICT هم یکسال قبل از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران تدوین شد و در آن درد و درمان فعالان این بخش با جزییات ذکر شد.

این که چه بر سر نتایج گزارش پژوهشی اتاق بازرگانی بیاید و چه بر سر گزارش سازمان نصر آمد و این گزارش‌ها روی میز کدام مسول و نهاد در حال خاک خوردن است، روشن نیست، اما آنچه روشن است این که نظر نهادهای بخش خصوصی بیشتر جنبه مشورتی داشته و مادامیکه اراده‌ای دولتی و حاکمیتی در کار نباشد، راه به جایی نخواهد برد.

سوی دیگر ماجرا اما شاهد آن هستیم که یک مسوول دولتی وقت خود را صرف رفع مشکل یک تاکسی‌یاب اینترنتی می‌کند، مسوولی دیگر وقت خود را صرف رفع فیلتر دو سایت خارجی می‌کند و مسوولی دیگر می‌گوید 6 ماه است که چند وزیر دنبال فیلتر نشدن یک بازی خارجی و زیان‌بار آنلاین هستند!

مسوولی هم که در پست حاکمیتی قرار دارد، چند سالی است که در حال خطابه و سخنرانی است که اگر چنین و چنان نکنیم، شرکت‌ها و غول‌های فناوری آمریکا همه چیزمان را به تاراج خواهند برد.

در قوه دیگر یعنی مجلس هم خبری نیست و چیزی جز اظهار نظرهایی پراکنده از جنس، باید بشود، بررسی می‌کنیم، در دستور کار قرار خواهد گرفت و غیره بیرون نمی‌آید.

ضرب‌المثل دزد حاضر و بز حاضر اشاره به حرف یا عملی غیرقابل انکار دارد و در مواقعی به کار می‌رود که همه شواهد برای اثبات واقعیت مطلبی وجود داشته باشد و به راحتی بتوان به حقیقت موضوع پی برد.

مخلص کلام اینکه ما در حوزه ICT در چنین وضعیتی قرار داریم، وضعیتی که درد و درمان پیش چشم ماست، کلی نهاد مسوول و متولی داریم، کلی گزارش پژوهشی و تحقیقاتی انجام شده، اما به دلایلی که نمی‌دانیم، حتی شواهدی از برداشتن "گام‌های بلند، هماهنگ، عاجل و عملی" مشاهده نمی‌شود.

این دود سیه فام که از بام وطن خاست، ازماست که‌برماست

وین شعله سوزان که برآمد ز چپ و راست، ازماست که‌برماست

(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۴/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">