ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دفاع ایرنا از عملکرد دولت در زمینه WSIS

| شنبه, ۷ آبان ۱۳۸۴، ۰۴:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

دکتر "محمد سلیمانی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است که ایران در سطح عالی - معاون وزیر و یا وزیر ارتباطات - دردومین اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (‪ (WSIS‬که از ‪ ۲۵‬تا ‪ ۲۷‬آبانماه در تونس برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

درهمین حال یکی ازنشریات اقتصادی درنقدی از فعالیت سالهای اخیر وزارت ارتباطات، می‌نویسد که وزارت ارتباطات در چندساله گذشته دستاورد چندانی در زمینه فناوری اطلاعات نداشته است که در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ارائه کند، بنابراین نباید در اجلاس ‪ WSIS‬شرکت کند.

گزارش پیش رو نگاهی گذار دارد به عملکرد وزارت ارتباطات دریک دوره پنج ساله، در آستانه برگزاری اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که از ‪ ۲۵‬آبانماه به مدت سه روز در تونس برگزار می‌شود.

گزارش بدون حاشیه رفتن بطور فهرست‌وار اهم اقدامات را به شرح زیر ارائه کرده است:

"قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصویب شد که بدین ترتیب وزارت برای اولین بار صاحب قانون تاسیس گردید که وظایف آن را با برخی ابهامات شفاف می‌کند.

"ماده ‪ ۱۲۴‬قانون برنامه سوم توسعه که به بخش غیر دولتی در تلفن همراه اعتباری، ‪ ICP ،ISP ،PAP‬و دیگر زمینه‌های ارتباطات میدان می‌دهد، اجرا شد که این امر جهشی برای رفع انحصار در این بخش محسوب می‌شود.

"بخش مخابرات (شرکتهای مخابراتی) تجدید ساختار و شرکت مخابرات ایران به شرکتهای کوچکتر تقسیم شد که فعالیت را در قالب واحدهای تجاری آسانتر می‌کند.

"سند بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب برنامه چهارم توسعه که افق مشخصی را برای نیل در پایان برنامه ترسیم می‌کند، تدوین شد.

"به استفاده از مشاوران و پیمانکاران توجه شد، نکته‌ای که تا قبل از دوران تصدی وزیر پیشین (معتمدی) کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

"اصول، چارچوب و اولویتهای پژوهشی در مخابرات و فناوری اطلاعات در راستای برنامه چهارم توسعه، تدوین شد.

"شورای عالی فناوری اطلاعات به‌عنوان نهاد متولی ‪ IT‬کشور براساس قانون وزارت و شورای عالی فضایی به عنوان نهاد متولی امور فضایی کشور تشکیل شد.

"کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، به‌عنوان تنها متولی مقررات‌گذاری و توسعه و تجدید ساختار بخش و تدوین چارچوب برای فعالیت شرکتهای مخابراتی به راه افتاد."

در این دوره زمانی فعالیتهای مهمی چون بسامان رساندن گزینش و آغاز بهره‌بردار دوم تلفن همراه و طرح جامع استفاده بهینه از طیف فرکانس برای توسعه مخابرات مورد توجه واقع نشد و معضلات کیفیت ارتباطات سیار، آن هم در تهران، چندان بهبود نیافت، اما وزارت ارتباطات در این دوره در مجموع رو به پیشرفت بود.

"محمد سلیمانی" وزیر جدید ارتباطات با رویکرد به فعالیت‌های دوره پنج ساله گذشته وعده داده که بسیاری از این امور در دوره وزارت او در دستور کار قرار گرفته و یا قرار خواهد گرفت .

از آنجا که تعامل با جهان، آن هم در فناوریهای بالا نظیر فناوری اطلاعات آموخته‌های فراوانی را برای کشور در این فناوری نوپا در پی خواهد داشت به‌نظر می‌رسد شرکت در این اجلاس، حرکت جامعه اطلاعاتی ایران به جلو را تسریع خواهد داد.

  • ۸۴/۰۸/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">