ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دلیل حذف یکی از خریداران مخابرات

| دوشنبه, ۶ مهر ۱۳۸۸، ۰۵:۰۴ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر اقتصاد در خصوص معامله روز گذشته بلوک 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات و حذف یکباره یکی از متقاضیان خرید این بلوک توضیحاتی ارائه کرد و درباره حذف سه صفر و همچنین مصوبه تعدیل اخذ سود علی الحساب از شرکت‌های دولتی نکاتی را عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صبح امروز وزیر اقتصاد در مراسم افتتاح رسمی بازار فرابورس حاضر شد و بعد از ایراد سخنرانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
*مخابرات از صنایع حساس دنیا هستند

حسینی با اشاره به ابعاد فعالیت بازار فرابورس در پاسخ به این سوال فارس که چرا چند ساعت باقی مانده به بزرگترین معامله تاریخ بورس در روز گذشته به یکباره یکی از متقاضیان خرید این بلوک (شرکت تعاونی پیشگامان یزد) از حضور در این معامله کنار گذاشته شود پاسخ داد: همانطوری که می‌دانید هم اکنون چند بهره بردار یا اپراتور در صنعت مخابرات فعال اند اما در تلفن ثابت فعلا یک بهره بردار به نام شرکت مخابرات وجود دارد. از طرفی دیگر صنایع مخابرات از دسته صنایع حساس دنیا هستند . این حساسیت در سیاست‌های اصل 44 هم لحاظ شده است.
*چندنگاه به آینده مخابرات

وی ادامه داد: این در حالی است که طی دو سال اخیر چند نگاه به صنعت و شرکت مخابرات وجود داشت. یک نگاه این بود که به دلیل حساسیت های شرکت مخابرات از عرضه سهام آن چشم پوشی کنیم، اما با مراجعه به اسناد حقوقی و الزامات قانونی مشاهده کردیم که چنین اختیاری نداریم و قانونگذار ما را الزام به واگذاری این شرکت کرده است. در عین حال باتوجه به اینکه واگذاری ها با اهدافی چون اطمینان از رقابت و تأمین شرایط عمومی و امنیتی انجام می شود جلسات متعددی برگزار شد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: نتیجه جلسات این شد که به هنگام واگذاری سهام شرکت مخابرات حتما " از احصاء شرایط حاکمیتی و جنبه‌های عنوان شده اطمینان حاصل شود. در جلسه سال گذشته هیأت واگذاری هم به این جمع بندی رسیدیم که مخابرات را طبق اصل 44 به بورس ببریم که 5 درصد سهام آن در مرداد 87 عرضه شد. از طرف دیگر به دنبال این رویکرد بودیم که سهام را به صورت مدیریتی واگذار کنیم تا همان ایرادی که طی سال‌های اخیر گرفته شده بود برطرف شود.
*لزوم بررسی اهلیت متقاضیان خرید بلوک مدیریتی مخابرات

حسینی خاطرنشان کرد: با مطالعاتی که انجام دادیم به این جمع بندی رسیدیم متقاضیان خواهان خرید مدیریتی شرکت مخابرات و کسب 3 عضو هیأت مدیره آن هستند . با این اوصاف بررسی حساسیت واگذاری مخابرات جدی تر می شد. به این ترتیب بعد از عرضه 5 درصد سهام مخابرات در سال گذشته تصمیم گرفتیم بدون احراز اهلیت خریداران بلوک 50 درصد به علاوه یک سهم را عرضه نکنیم. بنابراین کمیته‌ای تشکیل شد و طی فراخوانی اعلام کردیم شرایط متقاضیان توسط این کمیته از لحاظ موارد فنی، مالی و امنیتی بررسی می شود.
*شرایط آن متقاضی مبهم بود

به گفته وزیر اقتصاد ابتدا فقط یک متقاضی اعلام حضور کرد، لذا با یک شرکت امکان عرضه سهام مخابرات وجود نداشت. بنابراین یک ماه دیگر فرصت داده شد تا کنسرسیوم های دیگری هم وارد عرصه رقابت شوند.

حسینی با بیان اینکه با تمدید زمان مهلت ارایه تقاضا تعداد متقاضیان خرید بلوک مدیریتی مخابرات به 3 کنسرسیوم رسید ادامه داد: توان مالی، فنی و احراز حساسیت‌های امنیتی این سه کنسرسیوم بررسی و نتیجه آن شد که از بین سه کنسرسیوم ، دو گروه شرایط لازم را برای حضور در عرضه سهام عمده مخابرات دارا هستند.

وی در برابر این مطلب که چرا فرصت کمی بین اعلام عدم امکان رقابت یک کنسرسیوم و عرضه سهام مخابرات وجود داشت خاطر نشان کرد: اساسا این فرایند جدید در مذاکرات به عمل آمده ظرف یک ماه اخیر صورت گرفته است. از طرف دیگر در مشخصات و شرایط یکی از این کنسرسیوم ها ابهاماتی وجود داشت که با دریافت نظر از مراجع قانونی در مورد این گروه به جمع بندی نرسیدیم. علت اینکه عرضه مخابرات یک هفته به تعویق افتاد ناشی از این مسئله بود و یک شبه نبود.
گزارش از علی رضایی زاده

  • ۸۸/۰۷/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">