ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دنیای بعد از مرگ گوشی‌های هوشمند

| جمعه, ۱۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

سمیه مهدوی - سرانجام یک روز، روزی نه چندان نزدیک و البته نه چندان دور، فرا می‌رسد که دیگر اثری از گوشی‌های هوشمند نخواهد بود، همانطور که ابزارهای دیگری بعد از ظهور آنها از بین رفتند.

البته شاید یک قرن به روز مرگ کامل گوشی‌های هوشمند و یافتن آنها در موزه‌ها مانده باشد، اما موج تغییرات جدید در راه است. تغییراتی که تکه تکه در زیرزمین آزمایشگاه‌های مایکروسافت، فیس‌بوک، آمازون، الون ماسک و شمار زیادی از شرکت‌های فناور و نوآور در حال رقم خوردن است. زمانی که گوشی‌های هوشمند از دور خارج شوند، زمان مشاهده چیزهایی است که برای بسیاری از مردم عجیب است. این عجایب تنها به محصولات جدیدی که ساخته می‌شوند مربوط نیست و سبک زندگی مردم را نیز شامل می‌شود.

بگذارید نگاه کوتاهی به دنیای پس از گوشی‌های هوشمند داشته باشیم.

از نگاه مردم آیفون یک انقلاب الهام‌بخش در ساخت گوشی‌ها محسوب می‌شد، ابزاری به اندازه کافی کوچک و قابل حمل برای همه، که در عین کوچکی امکانات متعدد و پیچیده‌ای از دوربین‌ها، انواع حسگرها، GPS و اپلیکیشن‌های کاربردی را در خود جمع کرده بود که کارهای روزمره را آسان می‌کرد. اما بیایید به گوشی‌های هوشمند از زاویه دیگری هم نگاه کنیم. کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها از ترکیبی از ماوس، کیبورد، مانیتور و کیس‌های بزرگ ساخته شده بودند، اما گوشی‌های هوشمند تمام این امکانات را در یک نگاه با فرمان‌پذیری مجازی و لمسی ارایه کردند.

امروز اما شاهد عرضه گلکسی S8 هستیم، یک گوشی با ظاهری جذاب که البته به بیکسبی (دستیار جدید مجازی) مجهز است که قرار است روزی به شما امکان دهد که تمام کارهای گوشی را با فرمان صوتی به اجرا درآورد. در کنار این امکانات هدست‌های واقعیت مجازی سامسونگ و فیس‌بوک هم دیده می‌شوند.

آیفون بعدی هم با ارتقای سیری (دستیار مجازی انحصاری اپل) و وعده جهش به واقعیت افزوده در راه است، البته نباید از ابزارهایی همچون آمازون اکو، پلی‌استیشن واقعیت مجازی سونی، ساعت اپل (با وجود کاربردهای محدود) غافل بود، این ابزار شاید در مرحله تجربه و قمار باشند، اما می‌توانند جریان‌ساز هم بشوند.

در آینده شاهد تلفیق ابزارهایی خواهیم بود که به نظر آشنا می‌آیند. مایکروسافت، فیس‌بوک، گوگل این روزها در حال کار روی هدست‌های واقعیت افزوده‌ای هستند که می‌تواند تصاویر را به شکل سه‌بعدی در مقابل چشمان شما به نمایش درآورد. حتی شرکت اپل هم در حال کار روی این ابزار است.

الکس کیپ‌من از شرکت مایکروسافت معتقد است که واقعیت افزوده می‌تواند جایگزین گوشی‌های هوشمند، تلویزیون و هر آنچه که صفحه نمایش دارد، بشود. چرا باید از ابزارهای مختلف را در جیب بگذارید و از هر کدام برای کاری اعم از تماس، چت، دیدن فیلم، بازی و سرگرمی استفاده کرد، در حالیکه می‌توان همه را یکجا و جلوی چشم داشته باشید!

با رشد حیرت‌انگیز هوش مصنوعی در سیستم‌هایی نظری سیری اپل، الکسای آمازون، بیکسبی سامسونگ، کورتانای مایکروسافت، که روز به روز هم هوشمندتر می‌شوند، دیری نیست که تنها ما با کامپیوترها حرف بزنیم، بلکه آنها نیز بتوانند با ما تماس برقرار کنند.

به عبارت دیگر کامپیوترها به زودی تمام احساس ما را نیز به سرقت می‌برند و به کمک فناوری قبل از آنکه حتی چیزی را به زبان بیاوریم، نیازهایمان را می‌شناسند. شاید کمی ترسناک به نظر برسد اما کافیست کاری که فیس‌بوک می‌کند را مد نظر داشته باشیم که نه تنها کنترل آنچه روی گوشی خود می‌خوانید را دارد، بلکه آنچه در دنیای اطراف هم به چشم می‌بینید، ثبت و کنترل می‌کند.

روزی که یک ابزار پوشیدنی مثل یک عینک همه کارهای شما را به عهده می‌گیرد. بیایید بازهم فراتر از اینها برویم، و نگاهی به شرکت نئورالینک داشته باشیم، شرکتی که توسط الون ماسک بنیانگذاری شده و هدف آن ساخت کامپیوترهایی هست که از طریق اعصاب به مغز انسان‌ها متصل می‌شود. فناوری جدیدی که مرحله بعدی در تلفیق دنیای دیجیتال با دنیای فیزیکی محسوب شده و ماشین و انسان را یکی می‌کند.

پس بازگردیم به ابتدای این مطلب یعنی روزی که مرگ گوشی‌های هوشمند فرا برسد و این که این تغییرات تنها حذف یک ابزار به نام گوشی نخواهد بود بلکه شروع دوره‌ای جدید و پایان حمل ماشین‌ها توسط انسان‌ها است و شروع دوران جدیدی است که بدن قادر به انتقال اطلاعات دیجیتالی خواهد بود. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۴/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">