ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دنیای فناوری منتظر تصمیم ترامپ است

| سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۴۷ ب.ظ | ۰ نظر

نسترن صائبی - دونالد ترامپ قرار است به زودی بودجه پیشنهادی دولت برای سال 2018 را ارایه دهد و در این میان صنعت فناوری با نگرانی بسیار منتظر این طرح است.
گزارش ها حاکی از آن است که طرح بودجه ترامپ شامل کاهش بسیار زیاد بودجه های پزشکی و برنامه های ضد فقر و همچنین امنیت شبکه می شود. ترامپ در ماه مارس گذشته، طرح کلی بودجه را ارایه کرد که در آن کاهش بودجه ناسا نمود خاصی داشت؛ اما در حوزه صنعت فناوری کاهش چشمگیری به چشم نمی خورد. 
تحلیلگران معتقدند که این طرح بودجه به تصویب کنگره نخواهد رسید، اما صنعت فناوری به دنبال سرنخ هایی است که اولویت های ترامپ را در زمینه علوم، فناوری اطلاعات و پهنای باند بیابند. 
یکی از بخش هایی که با کاهش شدید بودجه مواجه خواهد شد، آژانس حفاظت از محیط زیست است. ترامپ در ماه مارس نیز اعلام کرد که این بخش با کاهش بودجه 31 درصدی مواجه خواهد شد؛ اقدامی که منتقدان می گویند می تواند به شدت پژوهش های علمی به ویژه در بخش تغییر اقلیم را محدود کند. 


 امنیت سایبری
یکی دیگر از دغدغه های بزرگ صنعت فناوری درباره طرح پیشنهادی بودجه ترامپ، مساله دنیای سایبر است. بلوپرینت (طرح کلی) ترامپ در ماه مارس شامل 5/1 میلیارد دلار بودجه در بخش امنیت سایبری است که به دپارتمان امنیت ملی مربوط می شود. اما ناظران سایبر امیدوارند که این بودجه امنیت بیشتر سایبر را تضمین خواهد کرد و یکی از مسایلی که باعث شده است ترامپ به این مساله توجه نشان دهد، حمله جهانی باج افزار «واناکرای» است که در اوایل ماه میلادی جاری اتفاق افتاد. این طرح آژانس های فدرال را تحت فشار قرار می دهد تا با دستور العمل های سایبری سازگار شوند. 


 زیرساخت های اینترنت
اما یکی از لیست آرزوهای بودجه ای صنعت فناوری، سرمایه هایی است که برای ایجاد زیرساخت های پهن باند آمریکا تخصیص داده می شود. کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که بودجه 2018 نخستین گام به سوی هدف ترامپ برای یک پکیج یک تریلیون دلاری است که به منظور بهبود زیرساخت های کشور ازجمله پهن باند در نظر گرفته شده است. 
بودجه مالی 2018 شامل 200 میلیون دلار می شود که برای ایجاد زیرساخت در کشور در عرض 10 سال آینده در نظر گرفته شده است که اگر قرار باشد این بودجه مربوط به زیرساخت های پهن باند هم بشود، سهم پهن باند هنوز مشخص نیست. 
جمهوری خواهان مجلس نمایندگان خیلی به این موضوع امیدوارند. جان شیمکاس جمهوریخواه ایالت ایلینویز و مارشا بلک برن از ایالت تنسی، از جمله افرادی هستند که درباره بودجه زیرساخت پهن باند ابراز اطمینان کرده اند. بلک برن که دست راست ترامپ در مسائل فناوری است، روز جمعه در یک جلسه اتاق بازرگانی اظهار امیدواری کرد که ترامپ اقدامات خوبی در زیرساخت های پهنای باند انجام خواهد داد. 
مدیر کمیته فرعی انرژی و بازرگانی در بخش ارتباطات و فناوری هم جزییاتی از طرح بودجه اعلام نکرد اما گفت که معتقد است ترامپ به پهنای باند به عنوان ابزاری برای اشتغالزایی نگاه می کند. اما حمایت هر دو حزب درباره این مساله، فشار را به دولت برای دسترسی به اینترنت برای افراد محروم و مناطق روستایی افزایش داده است. 
دموکرات های مجلس نیز روز چهارشنبه گذشته از طرح 85 میلیارد دلاری زیرساخت رونمایی کردند که تقریبا نیمی از این مبلغ، (حدود 40 میلیارد دلار) به پیاده سازی پهن باند اختصاص دارد. 


 بی طرفی اینترنت
بی طرفی اینترنت نیز یکی از برنامه های کاری در صنعت فناوری است که هفته آینده تکلیف آن مشخص می شود. 
کمیته فدرال ارتباطات آمریکا (FCC) اصلاح در مقررات بی طرفی شبکه ای در اینترنت را که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما وضع شده بود، از پنجشنبه گذشته آغاز کرد. مقامات این کمیته در واشنگتن روز پنجشنبه گذشته با رای خود راه را برای طرح های جدید آجیت پای، رییس این کمیته مبنی بر کاهش مقررات سخت گیرانه برای اداره کنندگان شبکه های ارتباطی هموار ساختند. البته این طرح هنوز برای اظهارنظر نمایندگان باز است و هر دو طرف بر سر قوانین اینترنت در حال جمع کردن نظرات موافق خود هستند. گروه مدافع مطبوعات آزاد نیز در این راستا در حال جمع آوری پول و گرد آوردن حامیان خود است تا اظهارنظرها را برای حمایت از این قوانین به کمیسیون ارتباطات فدرال ارایه دهد. 
شرکت های پهن باندی که فکر می کنند این قوانین دیگر چاره ساز نیستند، در حال راه اندازی کمپین های خود هستند. 
شرکت های مخابراتی نیز اعلام کردند که آنها به اصول بی طرفی اینترنت پایبند هستند؛ اصولی که بر اساس آنها، شرکت های مخابراتی باید انصاف و برابری را درباره ترافیک وب برای همه رعایت کنند. مطابق مقررات پیشین، ارایه دهندگان خدمات اینترنت موظف بودند با تمامی حجم داده های در حال تبادل رفتاری یکسان پیشه کنند و نمی توانستند سرعت دسترسی کاربران به محتوای تحت وب را بر اساس هزینه پرداختی تغییر دهند. ولی این شرکت ها به این قوانین به عنوان قوانین سخت گیرانه نگاه می کنند و تصور می کنند که فشار زیادی را باید از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال تحمل کنند. 
علاوه بر این، در روزهای آتی، ویل هارد، نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس، کمیته فرعی را راه خواهد انداخت تا بتوانند با محدود کردن شماره های «امنیت اجتماعی» از هویت آمریکاییان حفاظت کنند. 
منابع: واشنگتن پست و CNBC

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">