ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دیوار فولادین تخلفات

| يكشنبه, ۶ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۴ ق.ظ | ۰ نظر

کاوه درفشانی - مدت‌ها است که سایت‌های آگهی رایگان تبدیل به پاتوق و بهشتی برای کلاهبرداران و فروشندگان اجناس تقلبی شده‌اند‌.

موضوعی که بارها از سوی مقامات ارشد پلیس کشور و در مقاطع مختلف نیز مورد تاکید قرار گرفته و البته همچنان نیز به مردم هشدارهایی داده می‌شود.

در یک برهه زمانی آگهی‌های غیراخلاقی و هنجارشکنانه برای استخدام ماساژور و همخانه خانم برای آقایان ساکن بالای شهر تهران به تیتر یک رسانه‌ها بدل شد که البته با وجود برخوردهای مقطعی هیچ‌گاه به صورت کامل این آگهی‌ها متوقف نشدند.

کمی بعد اما موضوع آنقدر جلو رفت که کار به فروش آثار باستانی کشور روی سایت‌ دیوار کشید و با وجود روشن بودن چنین تخلفی و غیرقانونی بودن خرید و فروش آثار تاریخی، اما هیچ کس سراغ مسوولان سایت مذکور نرفته و خبری از حتی یک تذکر خشک و خالی هم نشد.

در نتیجه تداوم بی‌توجهی نهادهای مسوول که البته می‌توان این بی‌توجهی را به حساب نوعی حمایت نیز گذاشت، حالا با کلید خوردن فروش سهمیه طرح ترافیک خودروهای دولتی شاهد وقوع تخلفی جدید در سایت دیوار هستیم. فروش طرح ترافیک دولتی با قیمت‌های گزاف باعث بروز تبعیض‌های اجتماعی و هدررفت هزینه‌های بیت‌المال می‌شود و البته شورای شهر و شهرداری تهران نیز واکنش‌های تندی نسبت به این تخلف داشته‌اند.

در حال حاضر سهمیه طرح ترافیک پایتخت با مبالغی بین 7 تا 9 میلیون تومان بر بستر سایت دیوار برای فروش گذاشته شده اقدامی که یک مقام آگاه در شهرداری ضمن تایید به شدت آن را محکوم می‌کند. این مقام آگاه می‌گوید: **"این موضوع متاسفانه صحت دارد و ما هم به شدت پیگیر برخورد با این افراد هستیم چون اولا غیر قانونی است دوما کارتی که به مبلغ 8 میلیون و بیشتر خرید و فروش می‌شود فقط یک میلیون شارژ دارد! اما متاسفانه سر نخ را که می‌گیریم به جاهای ناجوری می‌رسیم." **

تنها کافی است جست‌وجویی در صفحات اینترنت داشته باشید تا با انواع و اقسام آگهی‌های فروش طرح ترافیک مواجه شوید. خرید و فروشی که قرار نبود با توجه به مراحل متعدد ثبت‌نام، کاهش سهمیه‌ها و سختگیری در ارایه آرم‌ها و ثبت‌ طرح به نام فرد و پلاک خودرو ایجاد شود اما باز هم می‌بینیم که برخی "راه‌در رو" طرح ترافیک را پیدا کردند و هر روز آگهی جدید با مضمون فروش طرح ترافیک بر بستر سایت‌های آگهی رایگان قرار می‌گیرد.

بروز این تخلفات در برخی از سایت‌های آگهی رایگان موضوعی روشن است که همه از آن اطلاع دارند و دفعه اول و آخری نیست که شاهد بازتاب وقوع چنین جرایمی هستیم و تیترهای ریز و درشت آنها را در مطبوعات می‌‌بینیم اما گویا سر توقف برای این دست اقدامات وجود ندارد و برخورد مقتضی با سایت‌هایی که بستری برای بروز تخلفات شده‌اند صورت نمی‌گیرد.

**با وجود وعده‌های مطرح شده برای کنترل و نظارت بیشتر بر سایت‌های آگهی اما مشخص است که اگر کنترلی وجود داشته باشد هم کافی نیست. سوالی که در چنین شرایطی مطرح می‌شود این است که چه کسی پشت این سایت‌ها قرار دارد که همچنان و با وجود تخلفات محرز و آشکار با آنها برخورد لازم صورت نمی‌گیرد. **

باتوجه به حجم بالای آگهی‌های شائبه‌انگیز بر بستر سایت دیوار به نظر می‌رسد چندان تصادفی نبوده که نام دیوار برای این سایت انتخاب شده است و گویا این سایت درواقع حکم دیواری در اینترنت است که هرکس هر چیزی که بخواهد روی آن می‌چسباند و البته خبری از برخورد با سایت متخلف هم در پی نخواهد داشت.

** این در حالی است که اگر یک فرد گمنام در یک بلاگ یا سایت گمنام و تازه‌تاسیس کوچک‌ترین عملی که حتی شبه‌تخلف است را مرتکب شود به سرعت با وی برخورد می‌شود. نمونه روشن آن فیلتر شدن ‌سایت خفت‌گیری بود. ** این ‌سایت را کسی راه‌اندازی کرده بود که مدعی بود چندبار با خفت‌گیری مواجه شده و تصمیم گرفته که مکان‌های ناامن را با مشارکت سایر کاربرانی که تجربه مشابهی داشته معرفی کند تا مانع بروز تخلفات این چنینی شود اما به سرعت با وی برخورد شده و سایتش از دسترس خارج شد.

مماشات ادامه‌دار با آگهی‌های مساله‌دار همچون سایت دیوار اما باعث شده تا به نقطه امروز برسیم و به راحتی آگهی فروش سهمیه دولتی طرح ترافیک روی این سایت قرار گیرد.

این تخلفات در حالی روی سایت دیوار و برخی دیگر از سایت‌های آگهی رایگان اتفاق می‌افتد که ابرسایت‌هایی مثل فیس‌بوک، یوتیوب و توییتر با استخدام تعداد زیادی ممیز به راحتی و به سرعت مطالب خلاف را از روی سایت خود پاک می‌کنند. دیوار اما با وجود آنکه مدعی است که تمام مطالب و آگهی‌ها را پیش از انتشار توسط کارشناسانش بررسی می‌کند، اما هر روز مطلب مساله‌دار جدیدی روی آن منتشر می‌شود.

**این در حالی است که حتی بعد از گزارش‌های متعدد مطبوعات و انتقادات مقامات شهرداری تهران، سایت دیوار همچنان آگهی غیرقانونی فروش طرح ترافیک را (تا زمان تهیه این گزارش) از روی این سایت حذف نکرده است، تا این پیام را به همگان بدهد که این سایت نیز مانند بسیاری از سایت‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی، از حمایت‌هایی برخوردار است که کسی نمی‌تواند مانعی برای آنها ایجاد کند. ** (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">