ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رازهای یک سکوت

| شنبه, ۷ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۲۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در ماجرای قطع نزدیک به دو هفته‌ای اینترنت در کشور، برخی به دنبال یافتن خسارت‌ها و جبران آن رفتند. البته شاید سوال ساده‌تر این بود که به شکل معکوس بپرسیم در ایام قطع اینترنت چه کسانی آسیب ندیدند تا سریع‌تر به جواب خسارات ناشی از قطع اینترنت رسید!


اما ایام قطع اینترنت، برای برخی نه تهدید که به مثابه یک فرصت بود. برای درک بهتر موضوع بد نیست سری به آرشیو اخبار آن زمان بزنیم. از مدیران برخی پیام‌رسان‌های داخلی گرفته تا مسیریاب‌ها و ایمیل‌های داخلی و غیره، شاهد انبوهی مصاحبه و آمارهای افزایش نصب اپلیکیشن‌های داخلی، افزایش تبلیغات شهری و رسانه‌ای و اصرار برخی از مدیران این شرکت‌ها به مصاحبه با رسانه‌ها بودیم.
هر چند که در همان ایام برخی از مدیران این سرویس‌های داخلی، هر گونه اوج‌گیری تبلیغات و مصاحبه‌های خود همزمان با قطع اینترنت را تکذیب کرده و برخی در ظاهر اعلام می‌کردند که حتی با فیلترینگ رقبای خارجی خود نیز مخالف هستند، چه رسد به قطع کلی اینترنت.
موضوع اما اینجاست که چرا قبل از قطع اینترنت یا بعد از برقراری مجدد اینترنت و پابرجا ماندن آن در روزهای اخیر، شاهد سکوت آن شرکت‌ها و اپ‌های داخلی بودیم؟
این موضوعی بود که ظریفی در یک گروه تلگرامی به آن پرداخته بود. آری سوال اینجاست که حالا چرا شاهد فعال شدن تبلیغات و روابط عمومی این شرکت‌ها نیستیم؟
صد البته مقصود این نوشتار زیرسوال بردن ضرورت وجود خدمات‌دهندگان داخلی نیست و از گذشته تا کنون بارها مطالب و بحث‌های داغ و متعددی پیرامون آن مطرح بوده و همچنان نیز هست.
مساله اینجاست که گیر کار ارایه خدمات داخلی نه فقط مباحث فنی که انبوهی از دیگر مسایل لاینحل است که همچنان نیز به قوت خود باقیست. به عبارت دیگر اینکه کاربران ایرانی از سر ناچاری و قطع اینترنت ناچار به استفاده از برخی خدمات و اپ‌های داخلی شوند، دلیل خوبی بر توفیق و فعال شدن موتور تبلیغات خدمات‌دهندگان داخلی نیست. کمااینکه با برقراری مجدد اینترنت، بسیاری از کاربران دوباره به استفاده از همان سرویس‌های سابق و خارجی پرداختند.
در نهایت اینکه اگر در کشور بنا بر قطع نشدن اینترنت در پوشش طرح‌هایی همچون طبقه‌بندی کاربران، ایجاد اپراتورهای فروش VPN و تهیه لیست اقشار مجاز و غیرمجاز نیست، خدمات‌دهندگان داخلی، باید به دنبال رفع مشکلات اصلی و بزرگی همچون «اعتماد کاربران» باشند، نه خوشحالی و اتکا به آمارها در زمان قطع اینترنت.(منبع:فناوران)

 

  • ۹۸/۱۰/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">