ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دانیال رمضانی - بی‌‌هیچ توجهی به اظهارات و اقداماتی که می‌گویند انجام شده یا در حال انجام است یا اخبار مربوط به تصویب انبوهی از مصوبات و راه‌اندازی مشت‌مشت سامانه و اخبار انسداد هزاران سیم‌کارت متخلف، واقعیت این است که بمباران مردم با پیامک‌های تبلیغاتی،

ارزش افزوده و ماهواره‌ای ادامه دارد و شر این مزاحمان نوین نه‌تنها از سر مردم کم نشده بلکه بیشتر نیز شده‌اند.

در این میان هیچ خبری از شناسایی، برخورد و جریمه‌های سنگین برای ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی نیست و در عوض شاهد برخورد و مسدودسازی سیم‌کارت‌های 5 هزار تومانی! هستیم و متخلفان نیز در سایه امن این تعلل‌ها و وعده‌بازی‌ها، به همه می‌خندند و پولشان را در می‌آورند.

سوال اینجاست، حالا که قرار نیست با ارسال‌کنندگان این پیامک‌های تبلیغاتی برخورد شود و ما هم فرض را بر آن می‌گیریم که مثلا! امکان شناسایی و برخورد با آنها وجود ندارد، مسوولان رگولاتوری و وزارت ارتباطات چرا سراغ متخلفان و صاحبان شماره تلفن‌هایی که به ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی این سفارش خلاف را می‌دهند، نمی‌روند؟

آیا قرار است موضوع پیامک‌های تبلیغاتی هم مشمول مرور زمان شود تا مردم به وجود این مزاحمان همچون وضعیت معماگونه سایر شماره تلفن‌ها و پیامک‌های ماهواره‌ای که انبوهی از کالاهای بهداشتی و غیربهداشتی را شبانه‌روز تبلیغ و به فروش می‌رسانند، عادت کنند؟

**همین چندی پیش بود که وزیر بهداشت مشکل قدیمی سال‌ها عرضه محصولات پزشکی و بهداشتی را که از طریق ماهواره تبلیغ می‌شوند متوجه وزارت ارتباطات و نیازمند همکاری آنها اعلام کرده بود که البته تاکنون نه پاسخی به این انتقاد وزیر بهداشت داده‌اند و نه اقدامی خاص که اطلاع‌رسانی شده باشد.**

این در حالی است که در این مورد خاص به‌راحتی امکان انسداد تمام سرشماره‌های تلفنی و پیامکی تبلیغات ممنوع ماهواره‌ای (بلافاصله پس از تبلیغ) از سوی مسوولان رگولاتوری و وزارت ارتباطات وجود دارد و کافی است همه‌روزه تمام شماره‌های اعلام‌شده در این تبلیغات را مسدود کنند تا به یکباره و به‌سادگی این معضل قدیمی ریشه‌کن شده و متخلفان قید تبلیغات از این مسیر را بزنند.

این موضوع را که ذی‌نفعان تخلفات مذکور چه کسانی هستند، دستگاه‌های مسوول باید بررسی و معرفی کنند، اما آنچه تاکنون رخ داده برتری مطلق کاسبان با جان و مال و اعصاب مردم است.

حالا اما از گوشه و کنار خبرهایی از نارضایتی مردم از دریافت بی‌اطلاع پیامک‌های ارزش‌افزوده (پولی) در کنار پیامک‌های تبلیغاتی نیز می‌رسد.

اگرچه گمانه‌هایی در خصوص تعلل‌ها در ساماندهی قاطع و ریشه‌ای این معضلات وجود دارد. اما مهرماه سال 94 علی‌اصغر عمیدیان، معاون پرحاشیه وزیر ارتباطات و رییس پیشین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان امکانی را فراهم کرد که مانند پیامک‌های تبلیغاتی (سابق)، رضایت و تمایل مشترک برای دریافت پیامک‌های ارزش‌افزوده سوال شود و در صورت نبود رضایت پیامک ارزش‌افزوده برای او ارسال نشود، گفته بود: «نمی‌توان مانند پیامک‌های تبلیغاتی شماره‌ای را برای این کار تعیین کرد. پیامک‌های ارزش‌افزوده یک نوع تجارت تازه است که عده‌ای عمدتا از قشر جوان در این بازار فعال شده‌اند و از آن کسب درآمد می‌کنند.

وی همچنین گفته بود: اگر سامانه‌ای قرار داده شود که این نوع پیامک‌ها را مشترکان دریافت نکنند، مشترک با یک درخواست تمام پیامک‌های ارزش‌افزوده را قطع می‌کند و دیگر این تجارت رشد نمی‌کند!»

لذا نظر به حل نشدن مشکل پیامک‌های تبلیغاتی (به‌رغم سال‌ها اعتراض مردم و پیگیری رسانه‌ها) و نیز تداوم تبلیغات ماهواره‌ای و همچنین فعال شدن مشکوک برخی پیامک‌های ارزش‌افزوده و بالا گرفتن اعتراضات جدید در شبکه‌های اجتماعی، تلاش خواهیم کرد تا در آینده به بررسی و پیگیری بیشتر این موضوع بپردازیم.

**اگرچه در این مورد این بار باید مسوولان قضایی و دستگاه‌های نظارتی پاسخگوی چرایی برخورد نکردن مسوولان وزارت ارتباطات و رگولاتوری با معضلات مذکور باشند.**(منبع:عصر ارتباط)

  • ۹۷/۰۶/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">