ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

راز مفقودی "پهنای باند اینترنت" در کشور

| شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۰، ۰۲:۵۶ ب.ظ | ۲ نظر

علی شمیرانی - از سال‌ گذشته تا کنون شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی انحصاری تامین پهنای باند اینترنت در مقاطع زمانی متعدد خبر از افزایش ظرفیت پهنای باند وروی به کشور داده است. فقط در سال جاری بنا به آمار منتشره از سوی این شرکت، ظرفیت پهنای باند 3 برابر شده است.

این در حالیست که رشد تعداد کاربران اینترنت در کشور تناسبی با افزایش ظرفیت پهنای باند کشور ندارد. به عبارت ساده‌تر در حالی طی سه تا چهار سال گذشته ظرفیت اینترنت چند برابر شده که تعداد مصرف‌کنندگان اینترنت رشد چند برابری نداشته است. با این وجود شواهد گواه می‌دهد که تغییری در سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت برای کاربران ایجاد نشده است.

به عبارت دیگر به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان عمومی اینترنت در کشور همچون ماجرای کاهش نرخ اینترنت که چیزی را عاید ایشان نکرده و نمی‌کند، در خصوص اخبار مربوط به افزایش ظرفیت پهنای اینترنت نیز در وضعیت مشابهی بوده و نباید احساس خوشایندی نسبت به این اخبار و تغییرات داشته باشند.

این در حالیست که اگر آنالیز دقیقی از محل مصرف اینترنت در دست بود، یعنی مشخص بود از میزان پهنای باند اینترنت، چند درصد به مصارف عمومی، دانشگاهی، بانکی و سایر موارد تعلق می‌یابد، در این صورت امکان کشف راز چگونگی مفقود شدن ظرفیت اینترنت در کشور فراهم بود.

گره‌گشایی از این راز نیز به عهده سازمان تنظیم مقررات است. در این خصوص سازمان مذکور با تحلیل میزان اینترنت ورودی به کشور از یک سو و محل مصرف آن از سوی دیگر، شاید بتواند نسبت به بازنگری در مقررات از جمله ضریب اشتراک ده به یک برای مصرف‌کنندگان عمومی تجدید نظر کرده و نسبت به کاهش این ضریب در جهت افزایش کیفیت مصرف اقدام کند.

بدیهیست عدم نظارت بر مقررات قبل و جدید احتمالی از سوی سازمان رگولاتوری همچنان کاربران اینترنت را از تاثیرات کاهش قیمت‌ اینترنت و افزایش ظرفیت پنهای باند اینترنت محروم می‌کند.
منبع : فناوران اطلاعات

  • ۹۰/۱۲/۱۳

نظرات  (۲)

اینترنت مال خودتون ما که ماهوارمون رو میبینیم
شفاف سازی مسئولان در این زمینه لازم است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">