ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رواج موادمخدر در کافی‌نت وگیم‌نت‌ها

| دوشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۸۶، ۰۲:۴۰ ب.ظ | ۳ نظر

نتایج بررسی های انجام شده بر فعالیت حدود ٧ درصد گیم نت و کافی نت ها در کشور، حاکی از آن است که متاسفانه توزیع و مصرف مواد مخدر و دخانیات در این مکان ها به صورت نگران کننده ای رواج پیدا کرده است.

رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی با بیان این مطلب به خراسان گفت: تحقیقات انجام شده در ٦ ماهه دوم سال ٨٥ و ٦ ماهه اول سال ٨٦ نشان داده که مسئله توزیع و استعمال مواد مخدر و دخانیات در گیم نت ها و کافی نت ها به یک معضل جدی و نگران کننده تبدیل شده است.

سردار نجفی اضافه کرد: عمده مراجعه کنندگان به گیم نت ها و کافی نت ها را افراد ١٣ تا ٢٢ سال تشکیل می دهند بنابراین هرگونه مصادیق تخلفی که در این مکان اتفاق می افتد، تهدید جدی برای نسل نوجوان به شمار می رود.وی گفت: بر اساس گزارش های رسیده در خصوص توزیع و مصرف مواد مخدر و دخانیات در گیم نت ها و کافی نت ها در حال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این مسئله را به عنوان یکی از موضوعات بسیار اساسی مورد بررسی قرار داده ایم تا بتوانیم نظارت کلی و جدی را در این رابطه اعمال کنیم.

سردار نجفی، با بیان این که گیم نت ها و کافی نت ها یک محیط فرهنگی و تفریحی قلمداد می شود، اظهار داشت: یکی از مواضع ما در حوزه انتظامی این بوده است که تا حد امکان موانع و محدودیت های موجود بر سر راه ایجاد واحدها و مراکز فرهنگی را به حداقل برسانیم،اما نکته قابل توجه این است که چنین اماکنی به عنوان مکان های عمومی تلقی می شود. در واقع طبق تعریف، هر محلی که مورد پذیرش عموم افراد باشد به عنوان مکان عمومی تلقی می شود بنابراین مشاهده هرگونه تخلفی، موارد تحت نظارت و پیگرد قرار می گیرد.

سردار نجفی همچنین تاکید کرد: گزارش های اولیه وضعیت کافی نت ها و گیم نت ها از طریق خانواده ها به دست ما رسیده است و با توجه به این که نوجوانان در این اماکن، اوقات فراغت خود را می گذرانند بنابراین وجود هر گونه ناهنجاری می تواند آثار سوئی داشته باشد.وی ادامه داد: به دنبال اجرای قانون منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی که در راستای آن با کلیه مظاهر عمومی استعمال دخانیات برخورد می شود، نیروی انتظامی نظارت جدی خود را بر کافی نت ها و گیم نت ها نیز اعمال خواهد کرد.

سردار نجفی با بیان این که هم اکنون در کل کشور حدود ٥ هزارواحد صنفی گیم نت و حدود ٣ هزار کافی نت فعالیت می کنند اظهار داشت: گیم نت ها تحت پوشش اتحادیه لوازم ورزشی هستند و با توجه به این که این اتحادیه حدود ٦ هزار واحد صنفی را تحت پوشش دارد، بدیهی است که نمی تواند به وضعیت گیم نت ها نیز رسیدگی کند؛ بنابراین تشکیل یک اتحادیه صنفی مستقل در این زمینه ضروری است.

بر همین اساس پیشنهاد تشکیل اتحادیه صنفی گیم نت ها در هیئت عالی نظارت بر اماکن عمومی مطرح و در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی این پیشنهاد بررسی شد. در صورتی که این پیشنهاد به تصویب برسد گیم نت ها دارای یک اتحادیه صنفی تخصصی خواهند شد، تا از این طریق وضعیت گیم نت ها قانونمند شود.

سردار نجفی افزود: توصیه ما این است که خانواده ها و والدین در طول سال رفت و آمد نوجوانان و جوانان خود را به این مکان ها تحت نظارت قرار دهند و بی توجه از کنار این مسئله نگذرند.وی اظهار داشت: بیشتر مشتریان در کافی نت ها و گیم نت ها را افراد ١٣ تا ٢٢ سال تشکیل می دهند و کاملا پیداست که حضور دو گروه سنی متفاوت با اختلاف ٩ تا ١٠ سال در این مکان ها در صورت نبود نظارت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. به گفته وی علاوه بر مشکلات صنفی موجود در گیم نت ها و کافی نت ها، در دسترس بودن نرم افزارهای مختلف نیز موضوع نگران کننده ای است که باید تحت کنترل و نظارت جدی قرار گیرد.وی در ادامه تصریح کرد: توزیع نرم افزارهای نامناسب باعث مشکلات اخلاقی و بحران های روحی و روانی بین نوجوانان و جوانان می شود.در حالی که اگر حوزه گیم نت و کافی نت به طور کلی تقویت شود و نرم افزارهای مناسبی در اختیار نوجوانان قرار گیرد، آسیب های اجتماعی از این نظر به حداقل خواهد رسید.

سردار نجفی با تاکید بر هوشیاری خانواده ها و والدین، افزود: توجه و هوشیاری خانواده ها به ما کمک شایانی خواهد کرد. به طوری که در گذشته نیز حساسیت و هوشیاری خانواده ها باعث شد که ما با بسیاری از افراد متخلف در این واحدها برخورد کنیم.

به گفته رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی، سال ٨٥ با ٧٤ مرکز گیم نت غیرمجاز و متخلف برخورد شد و امسال نیز از ابتدای تابستان، وضعیت گیم نت ها با همکاری برخی سازمان های ذی ربط تحت نظارت قرار گرفته است که این روند نظارتی شدت پیدا خواهد کرد.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: در چند سال اخیر مراکز جدیدی با هدف عرضه خدمات و محصولات فرهنگی تشکیل شده است که در این میان برخی از مراکز غیرمجاز به توزیع سی دی ها و فیلم های غیرمجاز مبادرت می کنند که متاسفانه نظارت وزارت ارشاد بروضعیت این گونه مراکز قوی نیست.

جواد آرین منش ادامه داد: در کنار مراکز توزیع محصولات فرهنگی، رشد قارچ گونه گیم نت ها و کافی نت ها در کلان شهرها نیز بیانگر این است که متاسفانه شکل گیری این مراکز به هیچ وجه نظام مند نیست و ایجاد این گونه مراکز فاقد مجوز نیز روبه افزایش می باشد. درحالی که این مراکز به دلیل تاثیرگذاری خاص که روی نوجوانان و جوانان دارد به نظارت جدی نیازمنداست.

وی ادامه داد: از حدود ١٠ سال پیش موسسه ای با نام رسانه های صوتی و تصویری در کشور ایجاد شد تا نیاز فرهنگی خانواده ها را تامین کند. متاسفانه به تدریج فروشگاه هایی به عنوان زیرمجموعه این موسسه به توزیع فیلم یا سی دی پرداختند که به دلیل ضعف های نظارتی رفته رفته به توزیع محصولات غیرمجاز فرهنگی اقدام کردند.

آرین منش هم چنین به گسترش بی ضابطه بسیاری از مراکز گیم نت و کافی نت اشاره کرد و افزود: در اغلب موارد شاهدیم که ایجاد این موسسه ها چندان قانونمند و نظام مند نیست و همین موضوع باعث شده است تا آثار سوء این مراکز به آثار مثبت آن غلبه کند.

وی تصریح کرد: طی دو سه سال اخیر تصمیم هایی اتخاذ شده است که به واسطه آن امکانات فرهنگی برای مراکز تفریحی و فرهنگی فراهم شود. در همین راستا وباتوجه به تذکرات مقام معظم رهبری ، شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکت هایی را آغاز کرد. ضمن آن که وزارت ارشاد و کانون پرورش فکری کودکان نیز موظف شد تا در این رابطه قدم هایی بردارد که یکی از آن ها تولید بازی های رایانه ای بود. اما از آنجا که تعداد محصولات فرهنگی تولید شده به حدکافی و قابل قبول نیست، هنوز هم شاهدیم که نوجوانان و جوانان ما به محصولات فرهنگی غیرمجاز رو می آورند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان این که ٦٠ درصد گیم نت ها و کافی نت هایی که برای جذب نوجوانان و جوانان تشکیل شده است تا امکانات تفریحی را برای آنان فراهم کند، فاقد مجوز است، اضافه کرد: طبیعی است که با تشکیل این مراکز غیرمجاز، نظارتی هم بر عملکرد آنها صورت نمی گیرد.به همین دلیل این موضوع باعث شده است شاهد بروز آسیب های اجتماعی در این مکان ها باشیم.آرین منش افزود: هفته گذشته در کمیسیون فرهنگی مجلس، جلسه مشترکی با وزیر ارشاد و معاونان وی درباره ساماندهی گیم نت و کافی نت ها و مراکز غیرمجاز عرضه محصولات صوتی وتصویری برگزار شد که دلایل نبود نظارت و برخورد قاطعانه با این مراکز مورد بررسی قرار گرفت که مسئولان وزارت ارشاد برخورد با این مراکز را از وظایف نیروی انتظامی عنوان کردند.

وی افزود:ما معتقدیم که وزارت ارشاد باید موارد تخلف را به نیروی انتظامی گزارش کند اما درحال حاضر این اقدام انجام نمی شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به وضعیت نامطلوبی که بسیاری از این مراکز با آن مواجه اند، خانواده ها و والدین وظیفه بسیار سنگینی درخصوص کنترل نوجوانان و جوانان خود برعهده دارند.وی ادامه می دهد: به طورکلی در روان شناسی اسلامی دوران کودکی، نوجوانی و جوانی به ٣ دسته تقسیم می شود. براین اساس در دوران کودکی که٧ سال اول زندگی را شامل می شود، کودک باید آزادانه و به اقتضای سن خود به بازی و تفریح و کارهای کودکانه بپردازد. در ٧ سال دوم یا سن نوجوانی که دوره تربیت پذیری است اعمال نظارت بر رفتار نوجوان بسیار ضروری است و در ٧ سال سوم که سن ورود به مرحله جوانی است، والدین باید فرزندانشان را مشاوران خود بدانند و آنان را در تصمیم گیری ها مشارکت دهند و ارتباط صمیمانه ای با فرزندان خود ایجاد کنند. بنا براین اگر خانواده های ما به این راهکارها در هر ٣ مقطع حساس از سن فرزندان خود دقت داشته باشند، بی تردید از بروز بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری می شود.

آرین منش افزود: بررسی ها نشان داده است که بعضی از مراکز به اصطلاح فرهنگی ، تفریحی از قبیل برخی از گیم نت ها و کافی نت ها دارای فضای سالمی نیستند. بنابراین ورود نوجوانان به این مراکز به هیچ وجه صحیح نیست و توصیه ما این است که خانواده ها، نوجوانان خود را به مراکزی هدایت کنند که زیر نظر دستگاه های دولتی اداره می شود، مانند کانون های فرهنگی، هنری مساجد و کانون های فرهنگی ورزشی و هنری وابسته به وزارت ارشاد و سایر ارگان ها.وی خاطرنشان کرد: البته مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که تعداد این مراکز عمومی معتبر درشهرها هنوز به حدی نیست که همه نوجوانان و جوانان بتوانند به این مراکز مراجعه کنند. ولی با این حال با وجود چنین شرایطی خانواده ها باید مراکز موجود را شناسایی و نوجوانان خود را برای استفاده از خدمات تفریحی ، آموزشی و فرهنگی این مراکز راهنمایی کنند.

  • ۸۶/۰۹/۲۶

نظرات  (۳)

  • دوست همیشگی
  • آقا کاری نداره. اینترنت رو حرام یا خلاف قانون اعلام کنید. در کافی نت ها و لانه های فساد هم تخته می شه!
    درسته که در بعضی از کافی نت ها این اتفاقات می افتد ولی این دلیل بر آن نیست که همه ی کافی نت ها مکان های فسادی هستن کافی نت ها اگر درست استفاده شود واقآ مکانی سالم و مفیذ برای جامعه است به این حاج آقا ها بگین اگه کافی نت جای خوبی نیست پس این جوان صا حب مرده چه تفریحی باید بوکونه خیابون میگردی میگن 2دور اضافه رفتییی با ماشینم که خدارو شکر بنزین نداریم بگردیم خیلی دلمون پره ولی حیف...
  • مهم نیست
  • سلام من خودم 7 ساله گیم نت میرم درسنه که جو فاسده ولی از پارک و .... بدتر نیست که آخه کی گیم نت و بیلیارد رو ول می کنه میاد تو کانون فرهنگی هنری؟!!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">