ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روند توسعه شبکه تلفن همراه کند می شود

| دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی معتقد است که افزایش یکباره تعرفه واردات گوشی و تجهیزات راه اندازی شبکه تلفن همراه، روند توسعه کشور در این حوزه را کند و یا حتی تا مدتی متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رمضانعلی صادق زاده، روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: افزایش یکباره تعرفه ها در حوزه گوشی و تجهیزات تلفن همراه با برخی تکالیف و قوانین موجود همخوانی نداشته و در نهایت منجر به توسعه میزان تصدیگرِی دولت در این حوزه ها خواهد شد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گذشته از متوقف و یا حداقل کند شدن روند توسعه شبکه تلفن همراه در کشور و عدم تحقق اهداف تعیین شده در برنامه های توسعه ای کشور ، این قبیل تصمیمات تنها منافع شرکتهای شبه دولتی و نهادهای عمومی را تامین می کند.

وی با انتقاد از تصمیمات خلق الساعه در دولت و اثرات جبران ناپذیری که در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بدنبال خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بخش های غیردولتی شامل تعاونیهای فعال در این حوزه و نیز پیمانکاران عمومی و اپراتورها از این قبیل تصمیمات بیشترین خسارت را متحمل می شوند.

رییس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی با اشاره به توان محدود تولید کنندگان داخلی در کشور و نیاز بالای موجود در کشور برای تسریع در توسعه شبکه های تلفن همراه ، افزود: در همه موارد دولتهای برای تنظیم بازار میزانی را که در داخل کشور امکان تامین آن وجود ندارد را با واردات تامین می کنند، اما افزایش یک شبه چندین برابری تعرفه ها در حوزه های مختلف جز ایجاد رانت و ناامنی اقتصادی دستاورد دیگری ندارد.

وی گفت: نباید برای حمایت از تولید داخلی ، مصرف کننده نادیده گرفته شود و تولیدکنندگان نیز باید توجه کنند که از نظر اقتصادی باید سه عامل اصلی شامل کیفیت ، قیمت و زمان تحویل کالا در پروژه های مخابراتی از عوامل کلیدی محسوب می شوند.

صادق‌زاده پیشنهاد کرد که دولت با پیمانکاران عمومی و اپراتور‌های تعاونی تالیا و ایرانسل با توجه به افزایش تعرفه‌ها تجدید نظر کرده و الحاقیه جدید اعمال کنند.

وی خواستار توجه دولت به زیان ناشی از اجرای طرح افزایش تعرفه ها و بازنگری در قرارداد شرکتهای غیردولتی ارائه کننده خدمات راه اندازی و اپراتوری شبکه تلفن همراه در کشور شد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید در این زمینه به نمایندگان ملت در مجلس پاسخ قانع کننده بدهد، زیرا شتاب و تنوع تولیدات در این حوزه به میزانی است که سرمایه گذاری در این حوزه بدون مطالعه قبلی به زیان کشور تمام می شود.

وی با انتقاد از آنچه که تصمیم عجولانه دولت برای افزایش تعرفه های گوشی و تجهیزات راه اندازی شبکه تلفن همراه نامید ، در خصوص افزایش تعرفه گوشی تلفن همراه هم گفت: این تصمیم هم با توجه به سابقه قبلی تولید این محصول توسط شرکت صاایران امری غیرکارشناسی شده بود.

صادق زاده گفت: اینکه بدون اعلام قبلی سه شرکت شبه دولتی مجوز تولید نوع نامشخصی گوشی در آینده را بگیرند و طرح این موضوع که 80 درصد واردات گوشی توسط یک نفر انجام می شود، به شفاف سازی بیشتری نیاز دارد.

وی در خصوص تاثیر افزایش تعرفه واردات تجهیزات تلفن همراه بر روی تعرفه مکالمه و نیز تداوم روند کاهشی قیمت سیم کارت هم گفت: بی شک روند کاهش قیمت سیم کارت متوقف خواهد شد و احتمالا دولت با مکانیزمهایی تا مدتی از افزایش نرخ تعرفه ی مکالمات از سوی شرکت دولتی مخابرات ایران جلوگیری خواهد کرد.

رییس کمیته مخابرات مجلس در نشست خبری در روزنامه فناوران اطلاعات شرکت کرده بود، پیشتر با انتقاد از تصمیم وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن در افزایش چندین برابری تعرفه گوشی و تجهیزات مخابراتی اعلام کرده بود که این اقدام از کاهش بهای ودیعه و سایر هزینه های ارتباطی در کشور جلوگیری می کند.

وی با اشاره به نیاز بخش تلفن همراه کشور به حدود 10 هزار BTS در سال جاری گفت: شرکتهای داخلی نمی‌توانند حداقل 6 هزار BTS را تولید کنند. در این پروسه باید شرکتهای داخلی زمان و کیفیت را مدنظر قرار دهند.

وی در ادامه از دعوت مسئولان وزارت صنایع در آینده نزدیک برای دریافت پاسخ در این رابطه توسط کمیسیون صنایع مجلس خبر داد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه افزایش تعرفه‌های تجهیزات مخابراتی و گوشی تلفن همراه غیرکارشناسی و عجولانه بوده است تصریح کرد: این کار دولت بخش خصوصی را زمین‌گیر می‌کنند.

  • ۸۵/۰۳/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">