ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رکود رو به افزایش بازار کامپیوتر و موبایل

| پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

بازار بی‌جان محصولات دیجیتال این روزهادر بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد. پس از صحبت‌های ترامپ در خصوص خروج از برجام فروشندگان لپ‌تاپ، سخت‌افزار و تلفن همراه گوشی به دست بودند تا از قیمت‌ها با خبر شوند؛ گویا برخی شرکت‌ها فروش خود را به‌طور موقت تعطیل کردند تا قیمت دلار به ثبات برسد و التهابات بازار کمی آرام بگیرد.

البته به گفته فروشندگان این وضعیت از هفته پیش آغاز شده و قیمت اجناس روز به روز سیر صعودی به خود می‌گیرد.

به گزارش قانون، بازار بی‌جان محصولات دیجیتال این روزهادر بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برد. پس از صحبت‌های ترامپ در خصوص خروج از برجام فروشندگان لپ‌تاپ، سخت‌افزار و تلفن همراه گوشی به دست بودند تا از قیمت‌ها با خبر شوند؛ گویا برخی شرکت‌ها فروش خود را به‌طور موقت تعطیل کردند تا قیمت دلار به ثبات برسد و التهابات بازار کمی آرام بگیرد. البته به گفته فروشندگان این وضعیت از هفته پیش آغاز شده و قیمت اجناس روز به روز سیر صعودی به خود می‌گیرد.

به‌گونه‌ای که موج کسادی این روزها بازار محصولات دیجیتال را بیش از هر زمان دیگری در برگرفته، ناامیدی از بازگشت رونق به بازار در چهره فعالان این صنف به خوبی ملموس است و گفته‌های فروشندگان به روشنی این وضعیت را نشان می‌دهد. افزایش لحظه‌ای نرخ ارز، کاهش قدرت خرید مردم، کسادی بازار و واردات غیرقانونی با ارز آزاد از جمله مشکلاتی است که اکنون گریبانگیر فعالان بازار دیجیتال شده، به گفته بسیاری از فعالان گرانی از سه سال پیش به بازار رو کرده و در دو هفته اخیر، بیش از پیش پر و بال گرفته است.

 

بازار در کما

وارد بازار رایانه که می‌شویم، گویی قحطی به جانش افتاده و مثل همیشه شلوغ نیست. فروشندگان هرمغازه که تعداد آن‌ها به سه تا چهار نفر می‌رسد، در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند و خبری از مشتری نیست. وارد اولین مغازه که می‌شوم، بحث داغ دلار و عدم فروش شرکت‌ها شنیده می‌شود. از افراد داخل مغازه در خصوص وضعیت بازار می‌پرسم، می‌گویند: در دو هفته گذشته افزایش قیمت بسیار شدید بوده است. اکنون حتی نان که در داخل کشور تولید می‌شود، افزایش قیمت دارد، چه برسد به کالاهای دیجیتال. امروز بازار خواب است. در حال حاضر ما توان خرید جنس نداریم و شرکت‌ها نیز فروش ندارند.برای مثال قیمت یک کالای دیجیتال از 480 هزار تومان به 630 هزار تومان رسیده است. از او پرسیدم شما اکنون جنس 480 هزار تومانی را 630 هزارتومان می‌فروشید، او گفت: ‌بله. این جنس را دیروز خریداری کردم و اگر به قیمت بالاتری نفروشم، ضرر خواهم کرد.

 

افزایش 500 تا یک میلیون تومانی در دو هفته

فروشنده دیگری درخصوص وضعیت فعلی بازار ادامه می‌دهد:‌ طی دو، سه هفته گذشته با افزایش قیمت چشمگیری روبه رو شدیم که شوکه کننده بود. حال بازار محصولات دیجیتال نیز مانند سایر بازارها خراب است. عدم ثبات در نرخ ارز وضعیت را به اینجا رسانده است. این وضعیت تا زمانی که نرخ ارز به ثبات نرسد، ادامه خواهد داشت. افزایش قیمت دو هفته گذشته به‌طور کامل محسوس بود؛ برای مثال یک لپ تاپ از 8 میلیون و 900 هزار تومان به 10میلیون و 500 هزار تومان رسیده است اما با خروج آمریکا از برجام هفته‌های آینده وضعیت قیمت‌ها مشخص و افزایش قیمت‌ها به شکل کامل اعمال خواهد شد. برخی شرکت‌ها اعلام می‌کنند که جنس نداریم اما این تنها بهانه‌ای برای اعمال افزایش قیمت روی کالاهاست. به طور کلی بازار بلاتکلیف است اما فروشندگان مجبورند اجناس خود را بفروشند. بنده به شخصه چک دارم و نمی‌توانم منتظر بمانم که قیمت جدید اعلام شود. با افزایش قیمت مختصری کالا را می‌فروشم.

 

کالاها ته کشید!

وارد مغازه دیگری می‌شوم؛ نگاه فروشنده‌ها متوجه ورود من می‌شود. زمانی که اوضاع بازار را می‌پرسم، یکی از آن‌ها با کنایه به من می‌گوید عالیه،‌ عالی. جنس نداریم و شرکت‌ها برای فروش اجناس خود، دست نگه‌ داشته‌اند؛ به این دلیل که وضعیت مشخص نیست. آن‌ها دیگر حواله نمی‌کنند. برخی حواله‌ها را کنسل می‌کنند. اگر شرکت‌های واردکننده به قیمت فعلی نفروشند، ضرر هنگفتی می‌کنند. بنابراین منطقی نیست که قبل از به ثبات رسیدن نرخ ارز اجناس خود را به فروش برسانند. به این ترتیب، دست نگه می‌دارند و می‌گویند فروش نداریم. واردکنندگان معتقدند که اگر اجناس خود را بفروشند، نمی‌توانند به همین قیمت آن را جایگزین کنند. از آقای حسینی درباره میزان فروش در بازار می‌پرسم، می‌گوید: ما جنس می‌فروشیم چون فروشنده‌ایم اما قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

اگر با این روند پیش برود، سیرصعودی افزایش پیدا کرده و از طرفی قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا می‌کند. البته از ماه‌های گذشته بازار از رونق افتاده و مردم دیگر قدرت خرید ندارند. برای مثال ارزان‌ترین دستگاه لپ تاپ که پیش از این 800 هزار تومان بوده اکنون به یک میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. یعنی در یک سال، شاهد این افزایش قیمت بوده‌ایم. در حال حاضر معمولی‌ترین لپ تاپ سه‌ میلیون تومان است که یک کارمند توان خرید آن را ندارد. مگر یک کارمند چقدر حقوق دریافت می‌کند؟ تورم در تمام کالاها بدون استثنا ‌اعمال شده است. او معتقد است که در این روزها دولت برای نشان دادن توانایی و اقتدار خود ضعف نشان نمی‌دهد و سعی می‌کند قیمت ارز را ثابت نگه دارد؛ بنابراین باید منتظر بود و دید که در هفته‌های آینده چه اتفاقاتی در بازار و در اقتصاد کشور به وقوع می‌پیوندد و قیمت دلار چگونه حفظ خواهد شد.

 

با رشد نرخ دلار گران می‌کنیم

از فروشنده دیگری سوال می‌کنم که شما چگونه در این وضعیت افزایش قیمت را اعمال می‌کنید،‌ در پاسخ می‌گوید: هر چه قیمت دلار افزایش پیدا کند، ما آن را روی اجناس اعمال می‌کنیم. به نوعی نان خود را به نرخ روز می‌خوریم. به گفته او وضعیت بازار به این زودی‌ها بهبود پیدا نمی‌کند.

به‌طور معمول پیش فاکتورها کنسل می‌شود، به دلیل اینکه اختلاف قیمت بسیار بالاست. امروز که با شرکت‌ها تماس گرفتیم، گفتند که ساعت 12 تا یک ظهر قیمت‌ها اعلام خواهد شد. این یعنی فروش صبح پَر. از یکی از شرکت‌های واردکننده درخواست‌ها هارد داشتیم به قیمت 755 هزار تومان که حالا به 795 هزار تومان رسیده است. از طرفی پیش فاکتور داشتیم و چک خواستند که صادر کنند و تمام کارهای آن انجام شد اما حالا که آمریکا از برجام خارج شده است،‌ آن‌ها پیش فاکتورها را برای اعمال افزایش قیمت کنسل کرده‌اند. اجناس که برای بخش دولتی سفارش داده‌ شده بود بنابراین آن‌ها نیز برای خرید اجناس با قیمت بالاتر موافت نکردند به این ترتیب به طور کلی کنسل شد. طی دو هفته گذشته افزایش قیمت‌ها به جان بازار افتاد و اکنون ما منتظر اعلام قیمت‌ها از سوی شرکت‌ها هستیم.

 

بازار؛ هر روز خلوت‌تر از دیروز

به گفته یکی دیگر از فروشندگان و فعالان صنف رایانه و محصولات دیجیتال، نوسانات بازار ارز بازار را به این روز کشانده و منشا آن نیز تصمیمات سیاسی است که ابرقدرت‌های جهان در خصوص برجام گرفته‌اند. حالا مشخص نیست که چه زمانی قیمت دلار به ثبات برسد.

ارزش پول کشور روز به روز کاهش پیدا می‌کند و مردم کمتر به سمت بازار محصولات دیجیتال می‌آیند. اکنون مردم در بند تامین نیازهای اولیه زندگی خود هستند و کالاهای دیجیتال جزو کالاهای اولیه یا اساسی محسوب نمی‌شوند. قدرت خرید بسیار کاهش پیدا کرده و ما هر لحظه باید منتظر باشیم و ببینیم که قیمت دلار چقدر افزایش داشته است. وضعیت تنها زمانی به حالت عادی بازمی‌گردد که قیمت ارز ثبات پیدا کند. متاسفانه فروش ما امسال با کاهش شدیدی روبه‌رو بود؛ در 10 روز اخیر میزان درآمد ما زیر پنج درصد بوده و کسادی همه بازار را فرا گرفته است. در حال حاضر میزان فروش مغازه‌داران به لوازم جانبی تلفن همراه متمرکز شده است و مردم به هیچ عنوان دستگاه جدید خریداری نمی‌کنند. در این میان، فعالان بازار هیچ علاقه‌ای به افزایش قیمت‌ها ندارند، چون بازار کساد می‌شود و خریداری نیست.

 

فردا گران می‌شود!

از میان پاساژ که عبور می‌کردم، نگاهی به داخل مغازه‌ها می‌انداختم تا اوضاع را به نوعی برانداز کنم. یکی از فروشندگان جلوی درب مغازه ایستاده بود و با افراد داخل مغازه صحبت می‌کرد و می‌گفت باید تا یک ظهر صبر کنیم تا ببینیم چقدر افزایش قیمت می‌‎خورد. به ویترین مغازه و اجناسی نگاه می‌کردم که روی آن نوشته بودند «فروش ویژه» فروشنده که مرا به چشم مشتری می‌دید، به من گفت: ‌خانوم الان بخرید به صرفه‌تر است،‌ فردا گران می‌شود!

 

بدون ارز دولتی موجودی انبارها تا پایان خرداد تمام می‌شود

سید مهدی میرمهدی، رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره وضعیت بازار این صنف می‌گوید: متاسفانه شاهد کسادی بی‌سابقه‌ای در بازار هستیم و طی بررسی‌هایی که دیروز انجام شد، فروشگاه‌های بزرگ و پرفروش 142 هزار تومان در یک روز فروش داشته‌اند که اگر همه این رقم هم سود باشد با توجه به هزینه‌های آب و برق، مالیات و اجاره، فروشندگان ضرر هنگفتی را متحمل می‌شوند.

هنوز در عمل هیچ اتفاقی در خصوص اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان صورت نگرفته و ارز 4200 تومانی به دست واردکنندگان نرسیده است.متاسفانه راه و روش مشخصی برای دریافت این نوع ارز وجود ندارد و واردکنندگان برای دریافت دلار دولتی با سرگردانی مواجه هستند و یک روز به آن‌ها می‌گویند به سامانه ثبت سفارش مراجعه و نام خود را ثبت کنند و روز دیگر به آن‌ها می‌گویند باید به سامانه «نیما» رجوع کرده و سپرده مورد نظر را واریز کنند و همچنان واردکنندگان در این بین سرگردان مانده‌اند.

با این رویه ، موجودی انبارها تا پایان خرداد به اتمام خواهد رسید و به دلیل غیرقانونی بودن کالا با ارز آزاد، واردکنندگان اقدام به تزریق کالا به بازار نخواهند کرد. قیمت محصولات آی تی در سال جدید بالای 50 درصد رشد قیمت را تجربه کرده است و از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که دولت بتواند دلار 4200 تومانی را به این زودی‌ها به دست واردکنندگان محصولات آی تی برساند؛ چون دستگاه‌های دیجیتال نیاز اولیه جامعه نیست و اولویت دولت اختصاص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان محصولات اساسی خواهد بود. بهتر است مردم برای خرید محصولات جدید به بازار بیایند واکنون منتظر کاهش قیمت‌ها نباشند.

  • ۹۷/۰۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">