ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رگولاتوری و تعرفه‌هایی که افزایش یافت

| شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۴۶ ق.ظ | ۱ نظر

علی شمیرانی - کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در روزهای نوزدهم و بیست و ششم آبان‌ماه جاری در هیاهوی اخبار متعدد حوزه ICT با افزایش دو تعرفه موافقت کرد.

در مورد نخست هزینه راه‌اندازی مودم اینترنت پرسرعت به درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حدود 58 درصد گران شد. در دومین مورد نیز تعرفه مکالمات صادره بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت به مقصد 6 کشور از جمله روسیه با مصوبه این سازمان افزایش یافت.

شاید در نگاه نخست به علت فراگیر نبودن آثار این افزایش تعرفه‌ها، موضوع چندان مورد توجه مردم و رسانه‌ها واقع نشد، اما گرانی‌های مذکور حاوی یک پیام بودند. به هر حال هر دو گرانی از جیب مردم پرداخت می‌شود و ذینفعان آن در مورد مودم‌ها، شرکت‌های اینترنتی و در مورد مکالمات بین‌الملل، زیرساخت (دولت) است.

پس اصولا این افزایش تعرفه‌ها از حیث حقوق مصرف‌کنندگان به نفع آنها نیست. لیکن این تعرفه‌ها به هر حال افزایش یافت. اما در این خصوص آیا می‌توان رگولاتوری را مورد پرسش و مواخذه قرار داد که به چه مناسبتی تعرفه‌های مذکور را گران کرد؟ پاسخ به این پرسش آری و خیر است.

آری از آن جهت که به هر حال بهای گرانی‌هایی از این دست از جیب مصرف‌کنندگان باید پرداخت شود و از این رو علت باید روشن و تشریح شود.

پاسخ منفی نیز از آن جهت است که به هر حال کشور ما سال‌هاست که دچار تورم ساختاری است و ابعاد این روند متوجه بخش کوچک و یا خاصی از اقتصاد نبوده و تمام کشور از آن متاثر می‌شود. به این ترتیب از نظر رسانه‌ای بابت گرانی مذکور نمی‌توان یک نهاد یا ارگان را زیر بار فشار و انتقاد برد.

آنچه مسلم است، اصولا کسی مدافع و مشتاق گرانی نیست، اما زمانیکه علت برخی گرانی‌ها و آثار و تبعات آن روی کشور به شکلی برای مردم تشریح شود، افکار عمومی، اگرچه سخت، اما پذیرای آن می‌شود. برای مثال سال‌ها بنزین ارزان یا به عبارتی رایگان، صدمات گسترده‌ای به کشور وارد کرد که قاچاق گسترده به خارج، آلودگی‌ها، مصرف بی‌رویه و عدم توجه به نقایص فنی خودروها از آن جمله بود. در کنار این موارد سوبسیدهای کلانی نیز از منابع ملی صرف تخریب منابع ملی می‌شد!

اما پرسش اینجاست، زمانیکه رگولاتوری با چنین دقتی دست به کار می‌شود و روی تغییر تعرفه نصب مودم و مکالمه با 6 کشور دست می‌گذارد، چرا تکلیف تعرفه‌های تلفن‌ثابت و مشکلات با مخابرات که آثار غیرمستقیمی نیز بر صنعت ارتباطات کشور دارد را روشن نمی‌کند؟(منبع:فناوران)

نظرات  (۱)

سلام

ممنون بابت اطلاع رسانی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">