ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پایان مهلت سازمان تنظیم مقررات در مورد تعیین مجری پروژه اپراتور سوم تلفن همراه، گفت: بلاتکلیف گذاشتن پروژه اپراتور سوم مناسب نیست وسازمان تنظیم مقررات تصمیم گیری در این مورد را باید به دولت واگذار کند.

"کمال محامدپور" اظهار داشت: براساس برنامه زمان بندی، سازمان تنظیم مقررات باید تاکنون تکلیف پروژه اپراتور سوم را مشخص می کرد اما این سازمان هنوز از برنامه زمان بندی عقب است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: اگر سازمان تنظیم مقررات مشکلات قانونی در رابطه با تعیین برنده مزایده اپراتور سوم تلفن همراه دارد، باید تصمیم گیری در مورد این پروژه را از طریق ارجاع به وزیر ارتباطات به دولت واگذار کند.

گفتنی است معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش از این نیز به ایرنا گفته بود که کنسرسیوم "زین ایران" که جایگزین کنسرسیوم تامین اتصالات برای اجرای اپراتور سوم تلفن همراه شده، تا روز چهارشنبه این هفته یعنی 30 اردیبهشت فرصت ارایه ضمانت های لازم را دارد.

گفتنی است در فروردین ماه سال جاری کنسرسیوم تامین اتصالات به علت عمل نکردن به تعهدات خود از پروژه اپراتور سوم خارج شد و براساس قانون، برنده دوم مزایده اپراتور سوم تلفن همراه یعنی کنسرسیوم زین، جایگزین تامین اتصالات شد.

کنسرسیوم "زین ایران" متشکل از صندوق بازنشستگی صدا و سیما،‌ صندوق ذخیره فرهنگیان و اپراتور زین کویت است.

سال گذشته کنسرسیوم تامین اتصالات با ارایه بهترین پیشنهاد برنده اپراتور سوم تلفن همراه شد، ولی این کنسرسیوم به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود از سوی سازمان تنظیم مقررات کنار گذاشته شد.

در مزایده اپراتور سوم تلفن همراه ایران، پنج کنسرسیوم پاکات خود را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کردند که این شرکت ها شامل کنسرسیوم زین ایران، کنسرسیوم عمان تل، کنسرسیوم تامین اتصالات، کنسرسیوم فناوری موج و کنسرسیوم آبی بودند.

کنسرسیوم تامین اتصالات، متشکل از یک شرکت متعلق به سازمان تامین اجتماعی و شرکت اتصالات امارات متحده عربی بود.
اپراتور سوم در ایران باید بر عرضه خدمات اینترنت موبایل متمرکز شود

در همین حال تحلیل‌گران موسسة تحقیقاتی J’son & Partners معتقدند فعالیت بازیگران جدید بازار 3G باید بر عرضه خدمات اینترنت موبایل متمرکز باشد، زیرا میزان تقاضا برای این‌گونه خدمات بسیار زیاد است.

تحلیل گران ارشد موسسه تحقیقاتی J’son & Partners اعلام کرده اند دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه (اینترنت موبایل)، یکی از خدمات و برنامه ‌های کاربردی فناوری 3G است که چشم‌اندازی نویدبخش در ایران خواهد داشت.

به عقیده تحلیل گران این موسسه در پایان سال 2008، کمتر از یک‌میلیون کاربر اینترنت موبایل در ایران وجود داشت که در حدود 5 درصد از مجموع کاربران تلفن همراه را تشکیل می‌دادند، بنابراین فقط 1.4 درصد از جمعیت ایران از خدمات اینترنت موبایل استفاده می‌کنند و در واقع، فقط 1.5 تا 2 درصد از این جمعیت به فناوری باند وسیع در منازل‌شان دسترسی دارند.

تاکنون تعداد مشترکان باند وسیع ایران در مقایسه با بازارهای روسیه، اروپا و آمریکا بسیار ناچیز بوده است. ضریب نفوذ خدمات موبایل در این کشور 60 درصد است. در حالیکه در حدود چهار سال است که ضریب نفوذ بازار روسیه از مرز 60 درصد گذشته است. بنابراین، پتانسیل رشد فناوری‌های بی‌سیم جدید، به خصوص فناوری 3G، در بازار ایران چشمگیر است.

به عقیده تحلیل گران موسسه J’son & Partners اپراتورها باید برای سرمایه‌گذاری بر روی توسعه فناوری 3G به‌ جای توسعه 2.5G و 2.75G، روشی مناسب را به‌کار گیرند و از مزایای انتقال به شبکه LTE، زمانی‌که استفاده از این استاندارد از نظر تجاری مقرون‌به‌صرفه است، بهره‌مند شوند.

  • ۸۸/۰۴/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">