ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زباله‌سازان مجازی مشغول کارند

| جمعه, ۹ تیر ۱۳۹۶، ۰۴:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - "مردم به شایعات شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند"، "برخورد با شایعه‌سازان در فضای مجازی"، " تکذیب شایعات فضای مجازی" و ...

حتما شما هم به‌کرات با این تیترها در رسانه‌ها برخورد کرده‌اید اما واقعیت این است که نه تنها برخورد سلبی و قضایی ملموسی با شایعه‌سازان صورت نگرفته و نمی‌گیرد بلکه از حجم شایعات نیز کم نشده و هر روز و هر لحظه باید منتظر دست به دست شدن شایعات جدید باشیم.

شایعات مربوط به حادثه پلاسکو، مرگ چهره‌های مشهور، شایعات مربوط به انتخابات، شایعات مرتبط با حوادث طبیعی همچون زلزله، شایعات پیرامون حمله اخیر داعش به کشور و هفته گذشته هم شایعه ورشکستگی چند موسسه مالی تنها بخشی از مواردی است که در شبکه‌های اجتماعی ایران منتشر شده و غالبا باعث تهییج مردم می‌شوند. طبیعی است که برخی شایعات رایج در شبکه‌های اجتماعی در برخی موارد مانند بمب در افکار عمومی عمل می‌کنند و به‌ناچار باعث ایجاد فضای ناسالم اجتماعی و به خطر افتادن امنیت عمومی جامعه می‌شوند و در نتیجه هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی زیادی را به کشور وارد می‌کنند.

اما آیا این حجم از شایعه‌پراکنی شبکه‌های اجتماعی در کشوری همچون امریکا هم طبیعی است؟ پاسخ به طور قطع منفی است و علت آن هم حضور رسانه‌های قدرتمندی است که از ریزترین تا بزرگترین مسایل زندگی سلبریتی‌ها و افراد سیاسی و اساسا بسیاری از امور و مسایل جاری را مطرح می‌کنند و مجالی برای شایعه‌پردازی به شبکه‌های اجتماعی نمی‌دهند. در واقع مخاطب از طریق رسانه‌های رسمی سیراب شده و نیازی به رفع عطش از آب‌های آلوده نمی‌بیند. در مقابل وجود رسانه‌های ضعیف در ایران از صدا و سیما گرفته که با سرعت عمل پایین به طور معمول از کانال‌های تلگرامی و حتی شبکه‌های ماهواره‌ای جا می‌ماند تا نشریات مکتوب و حتی خبرگزاری‌های رسمی که از سوی دیگر بام می‌افتند و در بسیاری موارد حتی صحت اخبار را قربانی سرعت در انتشار می‌کنند، باعث شده که این تکانه‌ها در کشور ما رخ دهند.

به هر روی "زباله‌سازان فضای مجازی" همچنان مشغول به کار هستند و در غیاب رسانه‌های تاثیرگذار و مورد وثوق مردم، افکار عمومی را به هر سمتی که می‌خواهند هدایت می‌کنند؛ مصداق بارز این بیت فردوسی که " چو بیشه تهی ماند از نره‌شیر، شغالان درآیند آنجا دلیر"! (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۴/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">