ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

زوایای پیدا و پنهان سهام همراه اول

| سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۸۹، ۰۳:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

عرضه قریب الوقع 5 درصد سهام همراه اول درفرابورس موجی را در میان آحاد مردم ایجاد کرده و اکثر متقاضیان تهرانی خرید سهام این شرکت در گیردار آلودگی هوا با مراجعه به محل شرکت فرابورس و شرکت های کارگزاری سئوالات متعددی را مطرح می کنند که ناشی از عدم آگاهی در چندو چون معاملات سهام است.

به گزارش فارس، 103 میلیون سهم معادل 5 درصد از سهام شرکت 206 میلیارد تومانی همراه اول یا همان ارتباطات سیار ایران در شرایطی بعد از درج در فهرست شرکت های فرابورس طی روزهای آینده عرضه خواهد شد که تبلیغات تلویزیونی و ارسال پیامک این عرضه برای حدود 38 میلیون مشترک موجب شده تا بار دیگر بورس و بازار سهام نقل محافل شود و اکثر متقاضیان تهرانی خرید سهام این شرکت که اطلاعی از چند و چون فرایند معاملات سهام ندارند با مراجعه به شرکت فرابورس و شرکت های کارگزاری سئوالات متعددی را مطرح کنند.

این گروه از مردم می خواهند بدانند قیمت هر سهم همراه اول چقدر است و چه میزان سرمایه را باید وارد کرد؟ برخی هم که هیچ آگاهی ندارند و عنوان می کنند که می خواهند بورس همراه اول را بخرند و ضمن درخواست نظر از کارگزاران از آنان می خواهند سهامی را برایشان کنار بگذارند که اینگونه گفتار و رفتار برای سهامداران حرفه ایی با طنز همراه است.
*مشکلات و بی اطلاعی های متقاضیان

براساس این گزارش، تب خرید سهام این شرکت سودده آنچنان بالا گرفته که اکثر علاقمندان پیر و جوان ، خانم و آقا و با تجربه و تازه کار ، پارتی دار و بدون پارتی و دیگر گروه ها در گیر و دار آلودگی هوای شهر و اجرای هدفمندکردن یارانه ها در تدارک خرید سهام آن هستند اما عدم اطلاع عمده این افراد موجب خستگی و کلافگی کارمندان واحد پذیرش برخی شرکت های کارگزاری شده است.

در این رابطه خانمی که هیچ اطلاعی از نحوه خریدو فروش سهام ندارد، گفت: از مدت ها پیش موضوع عرضه سهام همراه اول را در روزنامه ها پیگیری کرده و می خواهم سرمایه خودم را در این شرکت که می گویند خیلی سودده است سرمایه گذاری کنم ولی نمی دانم چطور می توانم سهام آن را بخرم، اطلاعی هم در مورد قیمت هر سهم آن ندارم.

جوان کارمند دیگری که به گفته خودش برای اطلاع از این موضوع از محل کارش مرخصی ساعتی گرفته اعلام کرد: ابتدا به اشتباه به محل شرکت فرابورس رفتم تا بدانم برای خرید سهام همراه اول چکار باید کنم، از انجا به یکی از شرکت های کارگزاری نزدیک ساختمان بورس در خیابان حافظ رفتم اما یکی از کارمندان این شرکت در برابر سئوالات من جواب سر بالا داد،حال نمی دانم چکار کنم.

مراجعه کننده دیگری هم خاطر نشان کرد: از دو روز گذشته پیامک عرضه سهام همراه اول را دریافت کردم و تبلیغات تلویزیونی آن را دیدم، ولی نمی دانم قیمت سهام آن چند است. بعضی می گویند 3 هزار تومان برخی هم از قیمت های 4 تا 4 هزار و 500 تومانی صحبت می کنند.

آقای مسن دیگری که بعد از پرس و جوی فراوان محل تالار معاملات را پیدا کرده است به فارس گفت: آقا این سهامداران تالار هم هیچ راهنمای نمی کنند و اکثر آنها با بی محلی به سئوالات من جواب می دهند، چرا برخی از این سهامداران این قدر تنگ نطرند و فکر می کنند که ما سرمایه گذاران تازه وارد می خواهیم جایشان را تنگ کنیم.

یک خانم دیگر هم عنوان کرد: حدود 6 سال است سهامدار یکی از شرکت های بورسی هستم که هر سال سودش را می گیرم. همین چند وقت پیش سهام بیمه دانا را به نرخ هر سهم 2 هزار و 610 تومان خریداری کردم اما پولم نصف شده و بد جوری ضرر کردم، حالا آمده ام تا شاید با خرید سهام همراه اول آن زیان را جبران کنم.

علاقمند دیگری به خرید سهام همراه اول هم گفت: واقعیتش هیچ اطلاعی از بازار سهام و فرابورس و کارگزار ندارم اما با توجه به اینکه می دانم این شرکت چقدر سودده است،از یکی دوستانم مقداری پول قرض کرده ام تا بعد از سودی که می کنم بتوانم سرمایه اییرا جور کرده تا بیشتر در این بازار، سرمایه گذاری کنم.

یکی از کارمندان وزارت راه هم اخبار عرضه سهام همراه اول را در خبرگزاری ها و روزنامه ها پیگیری کرده و خاطر نشان می کند: از بین همه شرکت هایی که در بورس و فرابورس هستند، سهام همراه اول قابلیت های فراوانی دارد. در این یکی دو هفته اخیر تمام گزارش های مربوط به جلسه معارفه و توضیحات مدیران مخابرات و همراه اول و تامین سرمایه امین و همچنین اظهار نظرهای کارگزاران و کارشناسان را پیگیری کرده و اطلاعاتی مناسبی را جمع آوری کرده ام. اگر قیمت گذاری هر سهم این شرکت مناسب باشد با سرمایه پس اندازم آن را می خرم.

یک مشاور مسکن هم که علاقمند به سرمایه گذاری در بورس است، اعلام کرد: از رونق بی سابقه 6 ماه اول سال بورس بی نصیب ماندم و درحالی بازار مسکن حرفی برای گفتن نداشت و معاملات این بازار راکد بود که می خواهم سهام همراه اول را بخرم.
*مهمترین نکات برای خرید سهام همراه اول

براساس این گزارش ،طبق اظهارات این گروه عمده سئوالات و مشکلات متقاضیان تازه کار خرید سهام همراه اول ناشی از بی اطلاعی از فرایند معاملات و نحوه قیمت گذاری سهام است.

در این زمینه باید گفت: بازار سهام بر خلاف دیگر بازارهای سنتی دارای تشریفات و مکانیزم های خاصی است که متاسفانه عمده مردم تهران و دیگر شهرستان ها از آن بی اطلاع هستند.

طبق اصول 5 گانه سرمایه گذاری در بازارهای سهام ، اولین نکته مهم تخصیص سرمایه های مازاد برای خرید سهام است،یعنی باید آن دسته از نقدینگی را برای خرید سهام شرکت های بورسی و فرابورسی اختصاص داد که در قالب پس انداز بوده و سرمایه گذار احتیاج مبرمی به آن دارد. این نوع سرمایه موجب آرامش سرمایه گذاران شده و در نوسان پیش بینی نشده بازار به کمک افراد می آید، بنابراین همه علاقمندان به خرید سهام همراه اول بهتر است با سرمایه های مازاد و بدون قرض و وام و فروش دارایی مورد نیاز اقدام به سرمایه گذاری کنند چرا که ذات بازارهای سهام با نوسان طبیعی و غیر طبیعی عجین است و به تعبیری بورس یعنی نوسان ، نوسان ، نوسان.

دومین نکته به دیدگاه میان و بلندمدت برمی گردد. یعنی سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند حتما " در کوتاه مدت از خرید سهام همراه اول یا هر شرکت دیگری سودی بدست آورند، شاید سهام این شرکت یا دیگر شرکت ها در چند روز سودی از محل تفاوت قیمت هر سهم بدهند اما با توجه به در پیش بودن مجمع سالانه و اعمال 800 درصد افزایش سرمایه همراه اول ، باید به این موارد هم توجه کرد و از دیدگاه میان مدت برخوردار بود.

در عین حال در صورتی که قصد خرید کوتاه مدت سهام وجود داشته باشد باید دوره کوتاه مدت را برای خود تعریف کرد. چرا که هر کسی از دوره کوتاه یا میان و بلند مدت ذهنیتی دارد.مثلا " ممکن است برای فردی کوتاه مدت شامل یکماه باشد و برای سرمایه گذاری دیگری چند روز .

از طرف دیگر به هیچ عنوان نباید به هر سهم، شرکت و کارگزاریی تعصبی داشت و درصورت تغییر شرایط باید از انعطاف حداقلی در سرمایه گذاری ها برخوردار بود. در ضمن عدم قطعیت شرایط حال و آینده را هم به هیچ وجه فراموش کرد.

در کنار این موارد،ضمن عدم مراجعه به محل شرکت فرابورس باید ویژگی های این بازار هم مورد توجه علاقمندان به خرید سهام همراه اول قرار گیرد، چرا که این بازار به دلیل برخورداری از استانداردهای خاص خود برخلاف بورس اوراق بهادار است.

در این بازار محدوده نوسان روزانه قیمت ها 5 درصد بوده و شرکت ها حجم مبنا ندارند، به همین دلیل معمولا " سرمایه گذاران حرفه ایی در سهام شرکت های این بازار حضور دارند.

این همه در حالی است که هر چند برخی از محدوده قیمتی متفاوتی برای هر سهم همراه اول سخن می گویند که در بازارهای سهام ملاک قیمت گذاری هر سهم تازه ایی مکانیزم عرضه و تقاضا است، بنابراین نمی توان تا قبل از کشف قیمت هر سهم همراه اول، قیمتی را قطعی شده دانست.

ممکن است سهام این شرکت با نرخ های معقولی عرضه شود که می توان اقدام به خرید کرد اما در صورتی که به هردلیلی قیمت گذاری سهام همراه اول بالاتر از بررسی ها و ریسک های آن باشد نباید به هر قیمتی خریداری شود. سهامداران حرفه ایی به خوبی می دانند سهام هر شرکتی هرچقدر هم که متفاوت و سودده باشد تا حدی ارزنده است. براین اساس ، سهم اولی ها باید از تجربه خریداران متضرر سهام بیمه دانا استفاده کنند.
*فرایند خرید سهام

همانطوری که گفته شد بازار سهام تشریفات و ماهیت خاص خود را دارد، به همین دلیل آن دسته از متقاضیانی که علاقمند به خرید سهام همراه اول هستند در درجه اول باید با مراجعه به یکی از شرکت های کارگزاری فعال در فرابورس، کپی شناسنامه و کارت ملی و شماره حساب بانکی را به واحد پذیرش مشتریان ارایه کنند تا کارگزار طی 48 ساعت کاری کد معاملاتی که شامل دو بخش سه حرف اول نام خانوادگی و 5 رقم عدد است،بدهند. بعد از دریافت این کد که رایگان است ، سرمایه گذاران باید ملبغ مورد نظر را به حساب شرکت کارگزاری واریز کرده و ضمن ارایه فیش بانکی ،فرم خرید را تکمیل و ارایه کنند.

در این فرم به دلیل نامشخص بودن قیمت سهام همراه اول بهتر است حداکثر قیمت مورد نظر هم قید شود تا مشکلاتی به مانند خریداران سهام بیمه دانا ایجاد نشود.

این در حالی است که سرمایه گذاران ضمن در نظر داشتن کارمزد 55 درصدی خرید و یک و 5 دهم درصدی فروش سهام، باید به این نکته هم توجه کنند که در صورت تقاضای بیش از عرضه 103 میلیون سهم همراه اول، سهمیه بندی برای هر کد معاملاتی اعمال می شود و به هر سرمایه گذار تا سقف مشخصی سهام تخصیص داده می شود.

بعد از خرید سهام هم نباید این گونه تصور شود که کار تمام شده بلکه سهامداران حرفه ای به خوبی می دانند که باید هر روز وضعیت عرضه و تقاضا سهام همراه اول را از طریق پایگاه های اطلاع رسانی بورس ( به آدرس

tsetmc.com. irfarabourse.com ) پیگیری کرده و اخبار آن و بازار سهام را بوسیله خبرگزاری ها و روزنامه های اقتصادی دنبال کرد تا در صورت لزوم تغییراتی در تصمیم گیری ها داد.

با این همه انتظار می رود با در نظرداشتن مواردی چون تمایل سهامدار عمده (یعنی شرکت مخابرات) به عرضه سهام با قیمت های مناسب ،ارزشگذاری معقول و انجام شده توسط تامین سرمایه امین، تدابیر مسئولان بازار سرمایه و شرکت فرابورس، اطلاع رسانی و شفاف سازی های صورت گرفته و دیگر موارد، سهام شرکت همراه اول با موفقیت همراه باشد بشرطی که سرمایه گذاران هم با پرهیز از رفتارهای هیجانی و بررسی های لازم و در نظر گرفتن همه شرایط ، اقدام به خرید سهام این شرکت آن بدون تعصب کنند .
گزارش از علی رضایی زاده

  • ۸۹/۰۹/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">