ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سازمان ملل هنوز هیچ طرحی برای اینترنت ندارد

| سه شنبه, ۱۷ آبان ۱۳۸۴، ۰۴:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در حالی که قریب به یک هفته به برگزاری فاز دوم اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات مانده روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای به قلم کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل آورده است :"هیچ طرحی برای ایجاد یک آژانس در سازمان ملل جهت راهبری راهبری شبکه اینترنت وجود ندارد"
در این مقاله آمده است که مساله راهبری اینترنت در فرصت باقی مانده نه تنها شفاف نشده بلکه بر پیچیدگی های آن بیشتر نیز افزوده شده است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا در کنار اتحادیه اروپا خواستار راهبری اینترنت به شکل بین المللی شده اند تا به این ترتیب نقش آیکان را کمرنگ تر کنند.
عنان در پاسخ به ادعاهایی که گفته می شود سازمان ملل قصد دارد به بدنه اصلی نظارت و کنترل اینترنت تبدیل شود نوشته است: "هیچ چیزی نمی تواند به دور از حقیقت باقی بماند"
این در حالی است که هفته گذشته بسیاری از مقامات تجاری و دولتی آمریکا مخالفت صریح خود را با اداره بین المللی اینترنت اعلام کرده و همچنان آیکان را مناسب ترین انتخاب برای این کار می دانند.
مایکل گالاجر یکی از مقامات وزارت بازرگانی آمریکا گفته است:"دولت آمریکا با شکل گیری بدنه جدید بین المللی برای راهبری اینترنت موافقت نخواهد کرد."
به گفته عنان بحث ها برای راهبری اینترنت به دو سال قبل یعنی فاز اول اجلاس سران درباره جامعه اطلاعات باز می گردد که در آن زمان گروه ویژه ای برای بررسی راه کارها و سایر مسایل مربوط به آن تشکیل شد. این گروه نیز پیشنهاد ترکیبی جدید از تمام گرو های ذینفع را داد تا به بحث و بررسی در این موضوع بپردازند لیکن در نهایت این ترکیب نیز به خروجی و نتیجه روشنی نرسید.
کوفی عنان در این مقاله آورده است : دولت مردان به تنهایی قادر به قانون گذاری برای اینترنت نیستند و آنها باید یاد بگیرند که چگونه با گروه های ذینفع همکاری کنند.
وی در ادامه مقاله خود نوشته گروه های مذاکره کننده چندین پیشنهاد مختلف با ترکیب ها و درجات مختلف از درگیری دولت ها و ارتباط آنها با سازمان ملل ارایه کرده اند، اما هیچ کدام از این موارد نمی گوید که سازمان ملل باید از بدنه فنی اینترنت تا انتها نظارت داشته باشد، هیچ کدام پیشنهاد تشکیل یک آژانس جدید در سازمان ملل را نداده و در برخی موارد پیشنهادی حتی هیچ نقشی برای سازمان ملل در نظر گرفته نشده است.
دبیر کل سازمان ملل در نهایت ضمن اظهار نگرانی هشدار داده است که فاز دوم اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی در تونس می تواند با تمرکز بیش از حد به مساله راهبری اینترنت ، سایر اهداف اصلی اجلاس جهت حمایت و کمک به توسعه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در کشورهای فقیر دنیا در حاشیه قرار گرفته و کمتر مورد توجه واقع شود.

  • ۸۴/۰۸/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">