ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سال مانع‌شناسی در بخش فاوا

| چهارشنبه, ۲۵ فروردين ۱۴۰۰، ۰۱:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

عباس پورخصالیان - بخش سوم شعار سال ۱۴۰۰، مانع‌زدایی (از فرایند تولید و خدمات) است.


اما برای هر نوع مانع‌زدایی، نخست باید مانع‌شناسی موردی و محلی کرد، موانع شناخته شده را دسته‌بندی کرد، وزنه هر مانع را براساس الگوریتم‌‌های اولویت‌یابی پیدا و محرز کرد سپس دید با چه سازوکاری باید مانع و موانع را پشت سر گذاشت.
بنا به تعریف، آنچه مخل پیشرفت اجرا و عملیاتی شدن برنامه‌ها و پروژه‌ها باشد، مانع به شمار می‌آید. 
منظور از مانع‌زدایی نیز هموارکردن مسیر توسعه اقتصاد بخش و در نهایت اقتصاد ملی است برای ایجاد و انباشت ثروت از طریق کاربرد رایانش دیجیتالی در فعالیت‌های اقتصادی، به‌گونه‌ای که جامعه اطلاعات کشور از منافع آن برخوردار شود و به اهدافی فراتر از اشتغال کامل و افزایش درآمد ناخالص داخلی، به مناسبات انسانی در تعاملات میان‌فردی و پایداری، امنیت، عدالت، رفاه و کیفیت زندگی برای همه شهروندان دست یابد. [درمورد مفهوم توسعه رجوع شود به وبگاه زیر:
https://caled.org/economic-development-basics]
برای دست یافتن به اهداف توسعه می‌بایست مانع‌ها و چالش‌های اقتصاد بخش و در مجموع موانع و چالش‌های توسعه اقتصاد دیجیتالی شناسایی شوند. 
برای تفکیک مانع‌ها از چالش‌ها باید در نظر داشت که مانع، هستاری مستقل از ما و باشنده در محیط پیرامون انسان‌ها و در تعاملات انسان و محیط است. تا هنگامی که موانع موجودند و رفع نشده‌اند، بازدارنده عمل و اقدام برای رسیدن به اهداف میانی پروژه هستند؛ ولی چالش، مقوله دیگری است. چالش، مانع نیست! چالش نیروی محرکی است که وجودی مستقل از ما و جایی خارج از ذهن ندارد، بلکه دریافت و برداشتی درونی از مشکلات واقعی و خواست و تلاشی مدیریتی است که تمام توان را به مبارزه می‌طلبد و مدیران و مجریان را به ارایه پاسخ معقول، راه‌حل درست و کنش مناسب وا‌می‌دارد.
مانع را اگر بتوان، باید از میان برداشت و اگر نتوان برخی از موانع را از میان برداشت باید به گونه‌ای از آنها پرهیز کرد؛ یا آن را دور زد و یا انکار کرد! به هر صورت باید از موانع درگذشت. برای مثال، در قرارگرفتن در وضعیت بن‌بست و مواجهه با سد معبر، می‌توان به زور متوسل شد، مانع را زدود یا تخریب کرده یا در آن رخنه کرد، روزنه‌ای ایجاد کرد و از بن‌بست گریخت، ولی اگر توفیق گریز حاصل نشد نباید در بن‌بست درجا زد، مقصریابی و مچ‌گیری کرد و به توقف در بن‌بست ادامه داد. برعکس، اگر بشود باید از روی بعضی از مانع‌ها پرید یا آنها را دور زد و یا از راه آمده، برگشت و ورای مانع، آزادراهی جست‌وجو کرد و مانع را به حال خود واگذاشت.
در حالی که مانع، شخص را از پیشروی باز می‌دارد، جلوی ادامه حرکت را می‌گیرد و پویش مجریان را برای مدتی متوقف می‌کند، چالش کارکردی پیش‌ران دارد و مجریان را از درون به تحرک بیشتر و کاراتر سوق می‌دهد. 
مانع‌ها را تا جایی که در قدرت مجری است باید پیشاپیش (پیش از آغاز اجرای پروژه) برطرف کرد و در حین اجرای برنامه‌ها باید کاری کرد که موانع موردی حتی‌المقدور بی اثر شوند؛ ولی از چالش‌ها باید استقبال کرد. 
تفوق بر موانع با کنار زدن و بی‌اثر کردن آنها ممکن می‌شود؛ اما تفوق بر چالش‌ها با توانمندسازی و ارتقای توان مجریان.
نمونه‌ای از مانع: ماده 14 قانون اختیارات و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (مصوب 1383 مجلس) است که نهادهای «فرادولتی» را از رعایت مفاد این قانون مستثنا می‌کند ولی مرجعی را برای مدیریت منابع کمیاب مخابرات و ارتباطات مورد نیازِ نهادهای مستثنا شده تعریف نمی‌کند. این (به اصطلاح) «قانون» مانعی است بزرگ برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات و مخل اجرای عدالت ارتباطی در کشور.
در چنین وضعیتی، مقررات‌گذاریِ بالنسبه درست در بخش مخابرات و ارتباطات کشور، یک چالش واقعی برای تنظیم مقررات بخش و توسعه پایدار شبکه ملی اطلاعات کشور است.
کوشش برای شناسایی، دسته‌بندی و اولویت‌گذاری موانع باید بالاجماع انجام شود.
خطاست اگر فاز شناسایی موانع را فراموش کنیم و بگوییم موانع توسعه کشور قدیمی هستند و فقط کافی است که فی‌البداهه فهرست شوند. 
و خطاست اگر این کار را تکی و فرادا انجام دهیم.
مانع‌شناسی، دسته‌بندی موضوعی و اولویت‌گذاری موانع برای رفع منظم و سلسله‌مراتبی آنها از جمله نخستین اقدامات تصمیم‌سازان و مشاوران مجریان است که باید به یاری سهم‌داران و دست‌اندرکاران بخش فاوا صورت پذیرد.
موانع (برای نمونه)عبارتند از: 
-‌ مانع زبانی: نخستین مانع در این مرحله، رسیدن به زبانی مشترک برای همسویی و همگرایی در مبادله اطلاعات، تفهیم و تفاهم در میان ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران است.
- مانع قانونی: خلأ قانونی، وجود قوانینی ناقص یا ناکارآمد. 
- مانع سازمانی: وجود سازمان‌هایی نابسامان در بخش خصوصی و در دولت.
- مانع لجستیکی و پشتیبانی به موقع: عدم شکل‌گیری مدیریت زنجیره تامین.
- مانع تخصصی: عدم توسعه منابع انسانی.
- مانع فنی: در نظر نگرفتن طول زمانی چرخه حیات فناوری موجود و عدم پیش‌بینی به موقع فناوری جایگزین. 
- مانع راهبردی: عدم تعریف راهبرد دوران گذار در عبور مقرون به‌صرفه از وضعیت نامطلوب به وضعیت مطلوب در آینده.
- مانع مدل کسب‌و‌کاری: گزینش یاری‌رسانان ضعیف، برون‌سپاری امور حیاتی شرکت به صورت نادرست و غیرقابل کنترل.
- مانع رقابت‌پذیر شدن: استفاده از رانت‌های دولتی و تکیه بر انحصار 
- ...
(منبع:عصرارتباط)

  • ۰۰/۰۱/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">