ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه‌ای برای خالی نبودن عریضه

| دوشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۵۳ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - 24 سال از راه‌اندازی سامانه 124 که سامانه بازرسی و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه گرانفروشی است، می‌گذرد.

سامانه‌ای که همزمان با احیای سازمان تعزیرات حکومتی راه‌اندازی شد و اگر کارکرد صحیح خود در این سال‌ها را حفظ می‌کرد، به طور قطع در شرایط کنونی و با توجه به گرانفروشی‌ها و احتکارهای اخیر و به طور کلی بازار آشفته فعلی می‌توانست به داد مردم برسد و به راحتی تنظیم بازار را بر عهده بگیرد. اما اینک ما با انبوهی از سامانه‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف مواجه‌ایم که ظاهرا فقط راه‌اندازی شده‌اند که پرونده کاری مدیران را قطورتر کنند و عملا هیچ کاربرد دیگری ندارند. سامانه‌هایی که اساسا برای اهدافی خاص طراحی می‌شوند و قرار است ماحصل آنها سرعت و بهره‌وری و گاه برطرف کردن مشکلات و جلوگیری از تخلفات باشد اما عملا به حال خود رها شده و در پستوی تاریخ خاک می‌خورند.

علی‌الحال در شرایط به هم‌ریخته فعلی اقتصادی که اعلام شده است ثبت قیمت کالاها و خدمات بهره‌مند از نرخ ارز رسمی در سامانه 124 الزامی شده و ضرب‌الاجل آن نیز به پایان رسیده است اما هنگام مراجعه به این سامانه هیچ نشانی از شرکت‌های دریافت‌کننده ارز رسمی در بخش خدمات دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد اساسا افراد حقیقی و حقوقی هیچ توجهی به اطلاعیه‌ها و ضرب‌الاجل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ندارند و هیچ علاقه‌ای به ثبت اطلاعات خود در این سامانه نشان نمی‌دهند و این طور که پیداست هیچ اقدام تنبیهی هم برای سرباز زدن از این کار برایشان در نظر گرفته نشده است.

هرچند که از سوی دیگرگفته می‌شود بسیاری از شرکت‌ها قیمت‌های خود را اعلام کرده‌اند و کوتاهی از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است که به هر دلیلی این اطلاعات را در سامانه بارگذاری نکرده است.

حال قضاوت با شما؛ سامانه‌ای راه‌اندازی شده است که مهمترین کاربرد آن این است که اطلاعات کالاها و خدمات باید روی آن بارگذاری شده باشد تا خریداران بتوانند با استناد به آن مواردی مانند گرانفروشی، درج نکردن قیمت روی جنس و حراج یا فروش فوق‌العاده غیرقانونی را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گزارش دهند و اعتراض خود را پیگیری کنند اما متاسفانه دقیقا در شرایطی که این سامانه می‌توانست از بسیاری از تخلفات و گرانی‌های نامعقول جلوگیری کند و با رسیدگی به شکایت‌ها خطاکاران را مجازات یا به دستگاه قضایی معرفی کند اما با خنثی‌بودن خود عملا بدون کمترین کارکردی به حال خود رها شده است؛ حتی اگر گردانندگان آن با ارسال اطلاعیه‌های پی در پی و تعیین ضرب‌الاجل ادعا کنند که این سامانه هنوز نفس می‌کشد.

  • ۹۷/۰۶/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">