ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به گفته محمدشیرازیان، متولی اصلی در مورد این کالاها وزارت بهداشت است و وزارت صمت نیز صرفا بمنظور بالا رفتن سرعت اجرایی کار خواهان همکاری با وزارت بهداشت با استفاده از سامانه های مورد نظر است.

محمد شیرازیان گفت: براساس تازه ترین بخشنامه ای صادر شده، اظهارنامه محموله های صادراتی اقلام پزشکی باطل شده و باید به داخل کشور عودت داده شوند، اما برای ردیابی این قبیل کالاها مسئولیتی متوجه سامانه جامع تجارت نیست. البته در مورد وزارت صمت شاید ماده و قانونی باشد که وظیفه و تکلیفی بر عهده وزارت صمت باشد، اما سامانه جامع تجارت در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی ندارد. 

محمد شیرازیان مشاور وزیر صمت در تجارت الکترونیک، در گفت وگو با اگزیم نیوز درباره بخشنامه های صادره در زمینه ممنوعیت های جدید صادراتی عنوان کرد: چندی پیش پیش سعید عباسپور، مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صمت در نامه ای به گمرک، ممنوعیت صادرات 9 گروه کالایی را ابلاغ کرد که این ممنوعیت ها در زمینه تجهیزات پزشکی شامل «دستکش، ماسک و لباس گان»، در  بخش مواد بهداشتی وضد عفونی کننده شامل «آب ژاول، محلول های ضدعفونی کننده، صابون و تعرفه های ذیل آن»و همچنین در بخش ضدعفونی کننده های محیط عبارتند از « الکل و سایر تعرفه های ذیل آن».  به گفته او، براساس این بخشنامه، گمرک نیز از تاریخ ابلاغ این نامه یعنی دهم اسفندماه، اجازه صادرات این کالاها را ندارد.

شیرازیان در پاسخ به این پرسش که آیا اقلام برگشتی از طریق سامانه جامع تجارت قابلیت رهگیری دارد و می توان اطلاعات انبارها را ثبت کرد؟ گفت: قانونی به نام «احکام دائمی برنامه های توسعه کشور » وجود دارد که مطابق بند پ ماده 7 این قانون وزارت بهداشت مکلف به واردات، ذخیره‌سازی، عرضه، توزیع، فروش، و...کالاهای دارویی و تجهیزات پزشکی و.. است. از طرفی این قانون در اسفند 95 مصوب شد و نسبت به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز متاخر است.    همچنین در مورد بقیه کالاهای صنعتی ومواد اولیه مورد نیاز تولید، کالاهای اساسی و... مدیریت زنجیره تامین و توزیع آنها با وزارت صمت است که با اولویت بندی، اطلاعات آنها در سامانه انبارها وسامانه جامع تجارت داخلی و زیر سامانه‌های سامانه جامع تجارت ثبت می‌شوند.

براساس توضیحات این مقام مسوول در وزارت صمت، در نتیجه در حوزه کالاهای سلامت محور اطلاعاتی در سامانه انبارها وسامانه جامع تجارت داخلی ثبت نشده است. اما در همین حال  سامانه تی تکTTAC، سامانه پشتیبانی سازمان غذا و دارو، سامانه خوبی است و تا حد زیادی بحث رهگیری زنجیره توزیع را در مورد داروها  و تجهیزات پزشکی انجام داده است.  حتی پرداخت بیمه  برخی از داروها را منوط به رهگیری این داروها در  زنجیره توزیع داروها سامانه تی تک کرده است، اما در مورد تجهیزات و الاهای که اخیرا مطرح شده از قبیل ماسک و دستکش و...، وزارت بهداشت، بحث رهگیری آنها را پیگیری نکرده؛ چراکه جزو کالاهای مهم محسوب نمی شدند که طرح کنترل و رهگیری در مورد آنها صورت گیرد تا هم‌اکنون موجودی دقیق این کالاها در کشور مشخص باشد.

از همین رو، به گفته شیرازیان، متولی اصلی در مورد این کالاها وزارت بهداشت است و وزارت صمت نیز صرفا بمنظور بالا رفتن سرعت اجرایی کار خواهان همکاری با وزارت بهداشت با استفاده از سامانه های مورد نظر است.  ولی تاکنون این همکاری شروع نشده است.

مشاور وزارت صمت در تجارت الکترونیک، در ادامه با بیان اینکه سامانه جامع تجارت تاکنون به بحث صادرات ورودی نداشته است، اظهار کرد: حتی در بحث واردات هم تاکنون تعامل خوبی با گمرک نداشتیم. البته جزو وظایف خودمان می دانیم که در بحث صادرات، واردات و ترانزیت، بخش تجارت خارجی سامانه جامع تجارت را توسعه دهیم.  اما هنوز استارت این کار زده نشده است.

او در ادامه با اشاره به اظهارت مهراد جمال ارونقی معاون فنی گمرک، مبنی بر اینکه گفته شده این کالاها عودت داده شده، بیان کرد: در اینکه این اقلام پزشکی بازگشتی عودت داده شده، حرفی نیست؛ اما ما در مورد این کالاها هیچ گونه دیتایی در اختیار نداریم، که اکنون این اقلام کجا هستند و قرار است در اختیار چه نهادی برای توزیع قرار گیرند.

او ادامه توضیح داد: براساس بخشنامه ای صادر شده، اظهارنامه محموله های صادراتی اقلام پزشکی باطل شده و باید به داخل کشور عودت داده شوند، اما برای ردیابی این قبیل کالاها مسئولیتی متوجه سامانه جامع تجارت نیست. البته در مورد وزارت صمت شاید ماده و قانونی باشد که وظیفه و تکلیفی بر عهده وزارت صمت باشد، اما سامانه جامع تجارت در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی ندارد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">