ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سامانه‌ها نقشی در مهار فساد ندارند

| شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - آیا یک نگهبان باعث کاهش سرقت می‌شود؟ نه لزوما. کمااینکه اکثر تخلفات و اختلاس‌ها با وجود نگهبان‌ها و گاه با همدستی نگهبان‌ها در کشور ما رخ داده است.


آیا یک ماشین حساب باعث افزایش دقت در محاسبات می‌شود؟ نه لزوماً. اگر اعداد غلط به کامپیوتر و ماشین حساب وارد شود، در خروجی نهایی باز هم کمکی به ما نمی‌کند. 
آیا یک سامانه باعث شفافیت و کاهش فساد می‌شود؟ نه لزوماً. چون امروزه با انبوهی از سامانه‌ها مواجه هستیم که یا اطلاعات به آن‌ها وارد نمی‌شود، یا با اختفای اطلاعات مواجه هستیم و یا سامانه‌ها جزیره‌وار هستند و در نهایت کمکی به شفافیت یا کاهش فساد نمی‌کند.
البته اشتباه نشود، بحث بر سر حذف نگهبان‌ها و ماشین‌حساب‌ها و سامانه‌ها از تشکیلات اداری کشور نیست، بلکه حرف اینجاست که اینها همه صرفا ابزاری هستند که لزوما کمکی به ارتقای جایگاه کشور از حیث شفافیت و مبارزه با فساد نمی‌کند. کمااینکه بر اساس آخرین گزارش‌ها، رتبه جهانی کشور از نظر شفافیت و فساد مالی با وجود افتتاح روزانه انبوهی از سامانه‌ها رو به تنزل است.
به عبارت دیگر، تمام شعارها و هزینه‌ها در ارتباط با رفع فساد و شفافیت از طریق ایجاد سامانه‌ها، راه‌اندازی دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی و امثالهم، صرفاً در حکم مشتی ابزار مجازی است که اگر درست استفاده نشود و نظارتی بر آنها نباشد نه تنها بی فایده هستند بلکه اتلاف و دور ریختن پول و امکانات کشور از طریق تلنبار سخت‌افزار و نرم‌افزار هم محسوب می‌شود.
شاید ذکر چند مثال ملموس بیشتر کمک کند.
یک نمونه دست به نقد و تازه که خبرش در سونامی ‌و تشویش اخبار پیرامون کرونا گم شد، به سامانه حقوق و مزایای مدیران باز می‌گردد. این سامانه پس از ماجرای حقوق‌های نجومی ‌راه‌اندازی شد تا سامانی به این مساله بدهد. اما پس از مدت‌ها پاسکاری و بلاتکلیفی، هفته قبل دیوان محاسبات، نامه‌ای اعتراضی خطاب به وزارت اقتصاد نوشت که خلاصه‌اش این بود: «در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه مذکور، منطبق بر پرداخت‌های واقعی انجام شده به مشمولان نبوده و بخش مهمی ‌از پرداخت‌های انجام شده به این افراد، ثبت و افشا نمی‌شود!»
نمونه‌های متعدد دیگری هم داریم. سامانه حساس و مهم، تیتک وزارت بهداشت با بحران عدم ثبت اطلاعات دانه‌درشت‌ها مواجه بود و نتیجه پیگیری‌ها هنوز معلوم نیست.
سامانه ثبت واردات خودرو و واردات شبانه انبوهی از ماشین‌های لوکس و ممنوعه از مسیر پرپیچ و خم گمرکات، نمونه دیگری بود که پرونده آن به قوه قضاییه رفت.
سامانه ثبت‌نام خودروسازها هم معرف حضور است که در ظاهر قانونی‌اش بخش زیادی از خریداران واقعی موفق به ثبت‌نام نشده و از گوشه و کنار شایع شد که دلال‌ها از آدرس دیگری مشغول ثبت‌نام بوده و ظاهرا هستند!
یا در ماجرای اخیر بلاتکلیفی 4 میلیارد و 800 میلیارد دلار از ارزهای دولتی، ردپای عدم اتصال سامانه‌ها به یکدیگر به میان آمده است.
یا قاچاق ۱۱۲۸ کانتینر کالا از لابه‌لای سامانه‌‌ها و مبادی رسمی‌ کشور، تیتری بود که چندی پیش در رسانه‌ها منعکس شد و نتیجه‌اش معلوم نیست.
اختلال‌های مکرر در سامانه معاملات بورس و نگرانی‌ها از سواستفاده‌ها در پس این اختلال‌ها که شایعه تعمدی بودن آن مطرح است یکی دیگر از نمونه‌هاست.
مخلص کلام‌ اینکه قطعا عده‌ای به دفاع پرداخته و خواهند گفت، سامانه‌ها باعث شفافیت و تسهیل امور خواهد شد که بخشی از این نظر طبعا درست است. اما من در پاسخ می‌گویم قبول دارم، اما سوال این است برای چه کسانی باعث شفافیت و تسهیل می‌شود؟
و در پاسخ باید گفت، برای آنکه برخی دزدی‌ها و تخلفات دانه‌درشت‌ها تسهیل و راحت‌تر شود و اطلاعات کامل و کافی در سامانه‌ها ثبت نشود و اتفاقا سامانه‌ها هم در معرض دید عموم باشد و همه چیز به نظر شفاف برسد و هیچ شکی را متوجه اصل‌کاری‌ها نکند. 
آری! در این صورت من هم موافقم که این گزاره صحیح است که «سامانه‌ها باعث شفافیت و تسهیل امور می‌شود!»

(منبع:فناوران)

  • ۹۹/۰۲/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">