ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

خبرگزاری شهر ـ زهرا امیری ـ یکی از مهمترین دلایل راه‌اندازی وب سایت‌ها دستگاه‌های دولتی و یا دستگاه‌هایی که به نوعی به ارایه خدمات عمومی به مردم می‌پردازند پاسخ به نیازهایی همچون کاهش مراجعات حضوری دریافتن اطلاعات موردنیاز و همچنین تسریع در پاسخ‌گویی به ارباب رجوع است.

اما به نظر می‌رسد در این خصوص مهمترین اهداف ایجاد سایت‌های دولتی در برخی از دستگاه‌ها نوعی اهمال صورت گرفته به نحوی که وب‌سایت برخی ازدستگاه‌های دولتی بیشتر به یک کاتالوگ الکترونیکی می‌ماند تا یک وب‌سایت فعال و پویا.

در همین راستا و برای نمونه می‌توان به سایت دفتر «مدیریت طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش» به آدرس www.ict-edu.ir اشاره کرد که با وجود آن که باید به علت نوع ماموریت خود پیشگام و الگویی در زمینه ارایه یک سایت پویا و فعال باشد، دارای نقاط ضعف قابل توجهی است که مرور برخی از این موارد خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرگزاری شهر دراین سایت عنوان شده که اطلاعاتی راجع به ماموریت‌های دفتر مدیریت طرح توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش و همچنین پروژه‌های مختلف اجرا شده و یا در حال اجرای این وزارتخانه درزمینه ICT در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

اما با بررسی تمام بخش این سایت در مجموع نمی‌توان به اطلاعات کاربردی و قابل توجهی دست یافت.

بخش اخبار این سایت آخرین بار در شانزدهم خردادماه به روزرسانی شده و شامل اخباری از سایت‌های دیگر است، برخی از این اخبار نیز ارتباطی با ماموریت‌های این دفتر نداشته و چیزی که یافت نمی‌شود خبری از خود دفتر مدیریت طرح توسعه ICT وزارت آموزش و پرورش است.

در بخش پروژه‌های این سایت نیز حدود ده پروژه وجوددارد که به ارایه شرح اندکی از پروژه بسنده شده و هیچ اطلاعات مفیدی اعم از تاریخ آغاز به کار، تاریخ اتمام، میزان پیشرفت، مجری، ناظر و مبلغ در نظر گرفته شده برای پروژه‌‌ها نمی‌توان یافت.

در بخش مقالات علمی سایت دفتر مدیریت طرح توسعه ICT وزارت آموزش و پرورش نیز تنها یک مقاله می‌توان یافت که آن هم ارتباطی با توسعه ICT در آموزش و پرورش ندارد. بخش منابع علمی این سایت نیز 17 منبع را شامل می‌شود که آخرین آنها به خرداد سال گذشته باز می‌گردد و از سایت‌های دیگر تهیه شده است.

اما در بخش نشست‌های علمی این سایت نیز اطلاعات جالبی وجود دارد. در این بخش عناوین دوازده نشست دیده می‌شود که جدیدترین آن به تاریخ 21/3/1382 باز می‌گردد.

بخش مرکز اسناد سایت www.ict-edu.ir نیز جمعاً شامل 9 رکورد است که عمدتاً ارتباطی به توسعه ICT در آموزش و پرورش نداشته و جدیدترین آنها متعلق به سال 1382 است.

اگرچه این سایت دارای بخش‌های دیگری نیز هست که به هیچ وجه متناسب نیاز مخاطبان نبوده و هدف از وجود چنین بخش‌هایی مشخص نیست. برای مثال در قسمت آلبوم عکس سایت تصاویری قرار گرفته که هیچ شرح و توضیحی نداشته و می‌توان حدس زد از مدیران آموزش و پرورش هستند.

در مجموع می‌توان گفت که شاید حدود 10 درصد از مطالب این سایت تولیدی است و بقیه از منابع دیگر و در برخی موارد از دو سال قبل تامین شده است. همچنین در این سایت از گزارش‌های میزان پیشرفت طرح‌های ICT در وزارت آموزش و پرورش که اولین و مهمترین دلیل مراجعه یک مخاطب به سایت است،‌اثری نمی‌توان یافت.

  • ۸۴/۰۳/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">