ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سایت فیپا از دسترس خارج شد

| جمعه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۷، ۱۲:۲۴ ق.ظ | ۰ نظر

کمتر از سه هفته مانده به آغاز فعالیت نمایشگاه کتاب تهران و همزمان با افزایش درخواست‌ها از سوی ناشران جهت اخذ مجوز فیپا، سایت این بخش کتابخانه ملی از دسترس خارج شد.

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره علت خارج شدن سایت فیپا از دسترس کاربران، ضمن تائید این موضوع، دلیل آن را مشکلات فنی و شبکه مربوطه عنوان کرد و گفت: این مشکل از اواخر وقت سه‌شنبه هفته جاری (۲۱ فروردین) به وجود آمده و لذا ارتباط برخط با ناشران دچار اختلال شده است که البه همکاران من در حال تلاش برای رفع این مشکل هستند.

وی با بیان اینکه ممکن است این اختلال فنی طی امروز برطرف شود، در عین حال تاکید کرد: فعالیت‌ها در واحد فیپای کتابخانه ملی کما فی السابق و به روال عادی در جریان است و خوشبختانه مشکلی از این حیث وجود ندارد و جای نگرانی برای ناشران ما نیست.

این مقام مسئول در کتابخانه ملی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش میزان مراجعه ناشران به واحد فیپا برای اخذ مجوزهای لازمه در مورد کتاب‌هایشان در آستانه نمایشگاه کتاب تهران، آیا می‌توانید قول دهید که دیگر شاهد این قبیل مشکلات فنی نخواهیم بود؟، گفت: به هر حال شما هم در جریان هستید که چند روز قبل هم بسیاری از مراکز مهم داده کشور، مورد حمله اینترنتی قرار گرفت و این قبیل اتفاقات، ممکن است باز هم رخ دهد؛ البته بعید می‌دانم اختلال در فیپا ارتباط با این موضوع داشته باشد ولی در هر حال تضمینی قاطع در این قبیل مسائل، نمی‌توان داد.

امیرخانی در عین حال وعده داد که این سازمان در حال بهبود ایمنی شبکه و زیرساخت‌های فنی مربوط به بخش صدور مجوز فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب یا همان فیپا است و ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد بروز این قبیل مشکلات نباشیم.

یادآوری می‌شود، فیپا یا همان شناسنامه کتاب شامل اطلاعات کتابشناختی لازم‌ برای‌ شناسایی‌ و بازیابی‌ یک‌ کتاب‌ بر مبنای‌ ضوابط‌ و استانداردهای‌ بین‌المللی‌ قبل‌ از انتشار است و معمولاً هم این اطلاعات در اولین صفحه هر کتاب می‌آید. درخواست برای اخذ فیپای کتاب از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جزو اولین مراحلی است که یک ناشر برای چاپ کتابش انجام می‌دهد و در واقع بعد از اخذ فیپا است که ناشر کتابش را برای اخذ مجوز نشر به وزارت ارشاد ارائه می‌کند. هر سال و چند ماه مانده به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تقاضاها برای صدور فیپا برای کتاب‌ها، از سوی ناشران شتاب می‌گیرد.

جزئیات‌ مربوط‌ به‌ یک‌ اثر مانند نویسنده‌ (یا مترجم، پدیدآورنده، تصویرپرداز و...)، عنوان، ناشر، محل‌ نشر، ویرایش، تعداد جلدها، پیوست‌ها، بها و موارد مشابه‌ در فیپای هر «کتاب» می‌آید و در تعریف کتاب هم آمده است: «هر اثر چاپی‌ که‌ به‌ منظور ارائه‌ به‌ عموم‌ منتشر می‌شود و بیش‌ از ۲۵ صفحه‌ داشته باشد». یکدستی‌ و هماهنگی‌ فهرست‌نویسی، تسهیل‌ امر فهرست‌نویسی، جلوگیری‌ از انجام‌ کار تکراری، افزایش‌ سرعت‌ بازیابی‌ منابع‌ در کتابخانه‌ها، اطمینان‌ از صحت‌ و درستی‌ کار، صرفه‌ جویی‌ در بودجه، تسریع‌ امر اشاعه اطلاعات، تسهیل‌ در ایجاد شبکه‌های‌ اطلاعاتی‌ و افزایش‌ سرعت‌ گردش‌ اطلاعات، از جمله فواید «فیپا» است.

  • ۹۷/۰۱/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">