ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

احسان سالمی به اشاره به اخذ «هزینه خدمات آنلاین» توسط سامانه‌های فروش بلیط، اظهارداشت: گران‌تر شدن بلیط و اضافه شدن هزینه خدمات آنلاین، باعث می‌شود تا مخاطب سینما را پس بزند.
برنامه سینما معیار با موضوع بررسی افزایش سامانه‌های فروش بلیط سینما، احسان سالمی (منتقد سینما) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

احسان سالمی در برنامه «سینما معیار» گفت: انحصار فروش آنلاین بلیط سینما موضوع داغ و همیشگی سینمای ایران بود و عده‌ای معتقد بودند که این امکان در اختیار مجموعه‌های محدودی قرار گرفته است.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر چند سال پیش سعی کرد بلیط‌های آنلاین را در جایی غیر از سامانه‌ رایج فروش آنلاین بلیط بفروشد و شکست خورد.

این منتقد سینما اضافه کرد: فروش آنلاین بلیط در سامانه شخصی فیلم فجر به قدری بد پیش رفت که جشنواره تصمیم گرفت این کار را به سامانه «سینما تیکت» واگذار کند.

وی ادامه داد: موضوع فروش آنلاین بلیط فقط به انحصار محدود نمی‌شود و امکانات و زیرساخت‌های فنی خوب در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردارند.

احسان سالمی با اشاره به موضوع اعلام آمار فروش سینمای ایران، توضیح داد: تا چند سال پیش، پخش‌کننده‌های مختلف آمار فروش فیلم‌های خود را اعلام می‌کردند و این موضوع بحث‌های زیادی را در پی داشت و عده‌ای می‌گفتند که ممکن است این آمار غیر واقعی باشد.

وی با اشاره به این که سامانه‌های فروش آنلاین بلیط فقط آمار فروش آنلاین را اعلام می‌کنند، اظهار داشت: در یک سال و نیم اخیر سامانه «سینما شهر» - زیر نظر معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وظیفه اعلام آخرین و بروزترین آمار فروش فیلم‌های سینمایی را بر عهده گرفت.

این کارشناس سینما با اشاره به سامانه «سمفا»، توضیح داد: این سامانه به طور کامل از کار خارج شده است و الان فقط آمار قبل از راه‌اندازی سمفا را نشان می‌دهد.

وی با بیان این که سامانه «سمفا» با هدف اعلام میزان فروش سینمای ایران راه اندازی شد، عنوان کرد: این سامانه قصد داشت، سامانه‌های فروش را از یک عدد به چند سامانه تغییر دهد که زیر نظر «سمفا» قرار بگیرند.

احسان سالمی با اشاره به سایت «گیشه هفت»، اظهار داشت: این سامانه زیر نظر حوزه هنری فعالیت می‌کند و مدتی‌ست که به طور رسمی و حرفه‌ای کار خودش را شروع کرده است.

وی با بیان این که سامانه «سمفا» با تعجیل زیادی کار خودش را شروع کرد، توضیح داد: انگار برخی از فعالان حوزه سینما اصرار داشتند که همزمان با بازگشایی سینماها در ایام پساکرونا، سامانه «سمفا» کار خودش را شروع کند.

این منتقد سینما با اشاره به فرآیند فروش سامانه‌های آنلاین بلیط، اظهار داشت: سایت‌های فروش آنلاین بلیط، پس از اخذ مبلغ از مخاطب، پول را به حساب سینما‌داران واریز می‌کردند و از این‌رو تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان اعتراض داشتند، چرا که پول خود را دیرتر از موعد پس می‌گرفتند.

وی افزود: سامانه «سمفا» قصد داشت هم‌زمان با پرداخت به سینما‌دار، حساب‌های تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ی فیلم را تسویه کند.

به گفته سالمی، پرداخت منظم مبلغ حاصل از فروش بلیط‌های آنلاین باعث می‌شود که روال تولید آثار سینمایی تسهیل شود.

وی اضافه کرد: «سمفا» بعد از شروع کار خودش اعلام که قرار است طبق روال گذشته‌ی پرداخت وجه – عدم پرداخت مستقیم به تهیه‌کننده – فعالیت کند و این موضوع اعتراض فعالان سینما را به همراه داشت.

این کارشناس سینما با اشاره به هزینه خدمات آنلاین، توضیح داد: برخی از سامانه‌های فروش آنلاین بلیط اعلام کردند که باید ۴ درصد از مبلغ فروش بلیط را تحت عنوان «هزینه خدمات آنلاین» برداشت کنند.

وی ادامه داد: گران‌تر شدن بلیط و اضافه شدن هزینه خدمات آنلاین، باعث می‌شود تا مخاطب سینما را پس بزند و استقبال نکند.

احسان سالمی تاکید داشت: با فعالیت سامانه «سمفا» ما نباید از چاله بیرون آییم و در چاه بیافتیم.

وی افزود: اگر یک پخش‌کننده‌ی قدرت‌مند مدیریت سامانه «سمفا» را بر عهده بگیرد، این سامانه نمی‌تواند اهدافی که اعلام کرده بود را پی بگیرد و روال شکست انحصار و نظارت دقیق را پیش ببرد.

این منتقد اضافه کرد: از آنجایی که سینمای ایران در تمامی بخش‌ها زیر نظر دولت فعالیت می‌کند، بهتر است بلیط فروشی‌ آنلاین هم تحت نظارت دولت فعال شود.

وی با بیان این که «سمفا» تا دستیابی به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: این سامانه در زمان مناسب کار خودش را شروع نکرد.

  • ۹۹/۰۴/۱۴

سامانه سمفا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">