ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سرعت پایین اینترنت مشهدی‌ها در روزهای کرونایی

| سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

در حالی که برخی اپراتورها اینترنت هدیه برای روزهای خانه نشینی مردم اختصاص داده اند که سرعت پائین استفاده از آنها این لذت را از میان برده است.

حدود سه هفته ای می شود که کشور درگیر ویروس کرونا شده و براساس اعلام وزارت بهداشت بهترین راه پیشگیری و جلوگیری از گسترش این ویروس در خانه ماندن افراد است.نهادهای مختلفی سعی کرده اند با برنامه ریزی و اجرای برنامه هایی، مردم را در خانه نگهدارند که یکی از همین برنامه اختصاص 100 گیگ اینترنت خانگی بود.
این که این اقدام چقدر خواهد توانست افراد را در خانه نگهدارد جای بررسی کارشناسی دارد اما آنچه امروز مردم از آن گلایه دارند کیفیت اینترنت ارائه شده است.
به یکی از دفاتر فروش اینترنت در سطح شهرستان می رویم که اپراتور این مجموعه در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: چند وقتی می شود مردم از سرعت اینترنت گلایه دارند و حتی ما در حد توان خود سرعت خوب را برای مشترکین انتخاب می کنیم اما باز هم آن کیفیت اصلی را ندارد. اهدای این 100 گیگ مصرف را بالا برده که در این صورت باید پهنای باند هم افزایش می یافت که این کار صورت نگرفته و سبب شده سرعت اینترنت کاهش پیدا کند.
حسین حیدری جوانی که برای تمدید اشتراک خود به این دفتر آمده بود نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این که بخواهند با اینترنت مردم را در خانه نگهدارند شاید روش خوبی باشد زیرا من دانشجو می توانم کلی کارهای علمی و پروژه انجام دهم اما با این سرعت دیگر نمی توان برخی سایت ها را وارد شد و یا چیزی دانلود کرد اگر قرار است مردم از اینترنت استفاده کنند باید کیفیت آن ارتقاء یابد.
سجاد علیزاده یکی دیگر از جوانان گنابادی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: مردم از اینترنت خانگی با این وضعیت استفاده نمی کنند و سعی می کنند از اینترنت گوشی استفاده کنند زیرا کیفیت سرعت آن بیشتر است.
وی درباره اهداء 100 گیگ اینترنت خانگی به مشترکین هم بیان کرد: اگر قرار است این میزان اینترنت به مردم داده شود دیگر شرط گذاشتن برای آن چیست؟ اشتراک من هنوز تا اواسط سال آینده 30 گیگ دارد.
این جوان گناباد تصریح کرد: خوب است که این میزان حجم به بسته فعالی که داریم اضافه شود نه این که پس از آن مورد محاسبه قرار گیرد.
یکی از کارکنان ادارات گناباد نیز درباره وضعیت اینترنت در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی و توصیه به مردم برای انجام امور اداری خود با اینترنت به نظر می رسید باید کیفیت آن تغییر می کرد.
وی ادامه داد: مردم را به سمت انجام کارها غیرحضوری سوق داده ایم اما زیرساخت ها را برای آن مهیا نکرده ایم؛ به طور مثال من «دورکاری» انجام می دهم و برخی امور را از خانه باید انجام دهم اما وقتی می خواهد چیزی بارگزاری کنم یا دانلود و این سرعت را می بینیم و پس از چندین بار با شکست روبه رو می شود مجبور باز حضوری به اداره مراجعه کنم.
بنایی پدر دانش آموز گناباد نیز در خصوص ارائه خدمات اینترنت در گفتگو با خبرنگار تسنیم در گناباد بیان کرد: من دو فرزند دارم که یکی دانش آموز و دیگری دانشجو است و با توجه به تعطیلی های اخیر دروس خود را غیر حضوری دنبال می کنند ولی متاسفانه اینترنت قطعی زیادی دارد و نمی توانند درست متوجه درس ها شوند به عنوان مثال فرزندم برای بارگذاری یک فایل صوتی از استادش کلی مشکل دارد و باید وقت زیادی را صرف کند تا یک فایل را گوش دهد.
وی ادامه داد: حداقل باید برای دانش آموزان و دانشجویان که قرار بود به صورت غیر حضوری در کلاس ها شرکت کنند و از فضای مجازی استفاده شود فکر بهتری می کردند نه این که برای یک درس ساده باید طرف چند ساعت پای سیستم باشد تا بتواند در کلاس حاضر شود.
یک کارشناس حوزه «آی تی» در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شیوع گسترده ویروس خطرناک کرونا در جهان می تواند عامل محرکی برای لزوم توسعه زیرساخت های لازم برای راه اندازی و برقراری شبکه G5 باشد و بدین ترتیب بسیاری از کشورهای درگیر به فکر توسعه هرچه سریع تر این نسل جدید و پرسرعت از شبکه اینترنت همراه بیفتند.
شمس ادامه داد: از قابلیت های نسل پنجم شبکه اینترنت G5 می توان به سرعت بسیار بالا، تماس صوتی با کیفیت ، ظرفیت بالاتر ، پایداری و تأخیر بسیار کم و بهره مندی از قابلیت واقعیت مجازی و افزوده اشاره کرد.
این کارشناس آی تی تصریح کرد: همه می دانستند که پس از تعطیلی و یا بروز مشکل کرونا مردم برای پیگیری اخبار و برخی کارهای روزمره خود به سمت استفاده از اینترنت خواهند رفت پس هرچه به سرعت باید زیرساخت ها ارتقاء پیدا می کرد زیرا خیلی از مشاغل به سمت استفاده از اینترنت و فروش اینترنتی رفته اند.
شمس عنوان کرد: شرایط امروز کشور نشان داد زیرساخت های ما جوابگوی این تعداد کاربر نیست و باید در این حوزه تجدید نظر کنیم زیرا اگر 10 درصد از همین حجمی که در حال حاضر کارهای خود را از طریق اینترنت انجام می دهند بعد کرونا در این فضا بمانند مشکل سرعت و کیفیت ادامه دار خواهد بود.
در حالی که مسئولان با صحبت های فراوان از مردم خواهش می کنند در خانه بمانند و خودقرنطینگی انجام دهند تا دوران سخت شیوع ویروس کرونا به انتها برسد، اکنون شاهد هستیم که حتی تمهید اینترنت هدیه برای مشترکان ثابت اینترنت در کشور با مشکلاتی بغرنج مواجه شده است. اکثر کاربران اینترنت ثابت شکایت می کنند نه تنها اعطای اینترنت هدیه باعث بهره گیری بیشتر از این فضا شده؛ بلکه بر مشکلات اخیر اینترنت ناشی از ترافیک سنگین آن نیز افزوده است.
مشابه این مسئله را این روزها در تمامی شهرهای خراسان رضوی نیز شاهد هستیم؛ برای مثال بسیاری از شهروندان مشهدی نیز در روزهای اخیر از سرعت پائین اینترنت گلایه داشتند.
سرعت اینترنت هدیه بعضا آن قدر پائین است که حتی یک فایل ساده با حجم پائین نیز قابلیت دانلود و آپلود کردن ندارد و این مسئله سبب شده تا بسیاری از شهروندان اذعان کنند که شاید عدم اختصاص این اینترنت هدیه در این شرایط بهتر بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">