ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سنجش وضعیت داده باز نهادهای دولتی در ایران

| يكشنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۲۳ ب.ظ | ۰ نظر

پروژه طراحی شاخص داده باز و ارزیابی وضعیت آن در نهادهای دولتی ایران در راستای ارتقای شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به این داده ها، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شد.

به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجتبی مازوچی مجری پروژه «طراحی شاخص داده باز و ارزیابی وضعیت آن در نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران» با اعلام اتمام این پروژه گفت: این پروژه با توجه به اعلام نیاز شورای اجرایی فناوری اطلاعات و به منظور طراحی مدل ارزیابی وضعیت داده باز، توسعه سامانه ارزیابی و سنجش وضعیت داده باز نهادهای دولتی جمهوری اسلامی ایران، تعریف و به انجام رسید.

به گفته وی، با استناد به مصوبه شماره یک جلسه شانزدهم شورای اجرایی فناوری اطلاعات که با هدف ارتقای شفافیت و دسترسی آزاد شهروندان به داده‌های باز دستگاه‌های اجرایی مطرح شده است، کلیه دستگاه‌های اجرایی ملزم به انتشار داده‌های خود در ۱۲ دسته ذکر شده در این مصوبه هستند. همچنین طبق این مصوبه، دستگاه‌ها مکلف هستند درگاه شفافیت خود را تحت دامنه رسمی دستگاه (ترجیحاً به نام .shafaf) ایجاد کرده و از طریق آن، داده‌های مذکور را در دسترس مردم قرار دهند.

مازوچی با اشاره به فاز اول این پروژه، افزود: ابتدا معیارهای اولیه برای ارزیابی شاخص داده باز بر مبنای مرور مطالعات، پژوهش‌ها، پروژه‌ها و تجارب داخلی و بین المللی، استخراج شد و سپس این معیارها با اخذ نظرات خبرگان، تکمیل شد. در نهایت نیز با برگزاری جلسات درون‌گروهی، تجمیع و پالایش معیارهای ارزیابی انجام پذیرفت.

وی در خصوص فرآیند تدوین شاخص‌ها خاطرنشان کرد: پس از غربالگری معیارهای جمع‌آوری شده در فاز اول، فهرست نهایی معیارهای ارزیابی، تهیه شد. همچنین طراحی و اعتبارسنجی مدل ارزیابی شاخص داده باز صورت پذیرفت. در نهایت هم، با طراحی و توسعه سامانه ارزیابی داده باز، سنجش وضعیت داده باز نهادهای دولتی کشور انجام گرفت.

  • ۰۰/۰۷/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">