ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سهام همراه اول بر سود مخابرات می گذارد

| جمعه, ۵ آذر ۱۳۸۹، ۰۴:۰۵ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری شرکت کارگزاری بانک ملی ایران گفت: عرضه سهام همراه اول می‌تواند در 18 حالت‌ گوناگون از 40 تا 137 درصد بر پیش‌بینی درآمد هر سهم مخابرات تأثیر داشته باشد.

محسن قاسمی در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: در پی اعلام سهامی عام شدن شرکت ارتباطات سیار (همراه اول) و پذیرش قریب الوقوع آن در بازار فرابورس ایران، اقبال فعالان بازار سهام به سمت شرکت‌های مخابرات (مالک 100 درصدی ارتباطات سیار) و بانک سینا (مالک 10 سهام شرکت توسعه‌ اعتماد مبین،سهامدار عمده مخابرات) گرایش پیدا کرد. به نحوی که از 23 تا 30 آبان بیش از 52 میلیون سهم مخابرات و بیش از 23 میلیون سهم بانک سینا مبادله شد و سهام این دو شرکت به ترتیب 11 و 7 درصد افزایش قیمت را تجربه کردند.

وی با اشاره به تأثیر عرضه‌ سهام ارتباطات سیار بر شرکت مخابرات ادامه داد: شرکت ارتباطات سیار در حالی با سرمایه اسمی 200 میلیارد تومانی طی سال‌های 85 تا 88 به ترتیب 617، 852، 895 و هزار و 55 میلیارد تومان سودخالص داشته که در خصوص برآورد سود خالص این شرکت سه فرضیه قابل طرح است.

قاسمی افزود: در فرضیه اول که مربوط به سود خالص سال مالی شرکت نسبت به گذشته است عدم تغییر سود نسبت به سال قبل و یا افزایش 10 تا 20 درصدی سود مطرح می شود .در حالت دوم که به برآورد نسبت قیمت به درآمد(P/E) در عرضه‌ اولیه تعلق دارد نیز سه فرض با نسبت P/E برابر با 6 ، 7 و 8 مرتبه ایی می تواند وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه عرضه اولیه سهام همراه اول هم ممکن است با 5 تا حداکثر 20 درصد سهام انجام شود،ادامه داد: با توجه به اینکه طبق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده‌ شرکت مخابرات، بهای تمام‌شده‌ 100 سهام ارتباطات سیار بیش از 206 میلیارد تومان بوده و در جزئیات آخرین پیش‌بینی درآمد هر سهم مخابرات برآورد درآمد حاصل از سود سهام همراه اول برای این شرکت افزون بر 764 میلیارد تومان اعلام‌شده، بامنظور کردن فرض‌های فوق،تأثیر عرضه‌ سهام این شرکت بر پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی جاری مخابرات در 18 حالت قابل محاسبه است.

قاسمی افزود: با در نظر گرفتن عدم تغییر سود نسبت به سال قبل شرکت همراه اول و نسبت قیمت به درآمد 6 تا 8 مرتبه ای برای هر سهم آن، بین 40 تا 112 درصد و درصورت لحاظ کردن افزایش 10 یا 20 درصد سود همراه اول با نسبت قیمت به درآمد 6 تا 8 مرتبه ای بین 45 تا 125 و 50 تا 137 درصد بر پیش بینی سود هر سهم مخابرات اثرگذار است.

وی در خاتمه گفت: با این اوصاف عرضه سهام همراه اول می‌تواند در حالت‌های گوناگون از 40 تا 137 درصد بر پیش‌بینی درآمد هر سهم مخابرات تأثیر افزاینده داشته باشد و مبلغ 291 ریال پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت برای سال مالی89 را بین 408 تا 691 ریال افزایش دهد.

  • ۸۹/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">