ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سهم‌ بالای شرکت‌های ICT از سفره دانش‌بنیان‌

| چهارشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۱۷ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشترین سهم از باشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص دادند و در سال 1395، تعداد شرکت‌های فعال این حوزه فناوری با رشد قابل توجه، از مرز 500 شرکت فراتر رفت.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آمارها نشان می‌دهد اگرچه حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری، در سال‌ 92 انگشت‌شمار بودند اما تعداد این شرکت‌ها در سال 93 با رشدی چندبرابری از مرز 100 شرکت فراتر می‌رود. در سال 1394 شرکت‌های این حوزه از مرز 200 شرکت عبور می‌کند و این روند روبه رشد در سال بعد نیز ادامه می‌یابد به طوری که سال 95، تعداد 247 شرکت در حوزه فناوری فناوری زیستی به ثبت رسید.
اگرچه ستاد توسعه فناوری نانو از آغاز فعالیت خود در حمایت از پژوهش‌های مرز دانش فعال بوده، اما شرکت‌های دانش‌بنیان نانوفناور در سال 1393 کمتر از 5 شرکت بودند. اما در سال‌های 94 و 95 با روندی رو به رشد از مرز 50 شرکت عبور می‌کنند به طوری‌که در سال جاری 79 شرکت نانو فناور به عنوان دانش‌بنیان شناخته شده‌اند.
با توجه به نو بودن حوزه لیزر، اپتیک و فتونیک، کمتر از 50 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فناوری حضور دارند، اما در سال 95 تعداد 57 شرکت در این حوزه به عنوان شرکت دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند.
مواد پیشرفته شامل پلیمرها، سرامیک‌ها، فلزات و کامپوزیت‌ها، حوزه‌ای است که در سال 1393 تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان شناخته شده در این حوزه به 50 شرکت نمی‌رسد، اما حرکت رو به جلوی زیست‌بوم دانش‌بنیان موجب می‌شود تعداد این شرکت‌ها در سال‌های بعد با عبور از مرز 50 شرکت، تعداد 183 شرکت‌ در این حوزه به جمع فعالان دانش‌بنیان می‌پیوندند.
شرایط اما در حوزه سخت‌افزارهای رایانه‌ای، برق، الکترونیک، کنترل و مخابرات، متفاوت است، به‌طوری‌که براساس آمار شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 1393، بالغ بر 150 شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعال هستند، اما سال‌های آتی رشد چند برابری را تجربه می‌کنند و اکنون بیش از 386 شرکت فعال این حوزه، خدمات و محصولات دانش‌بنیان خود را ارائه می‌کنند.

**سهم بالای حوزه ICT از شرکت‌های دانش‌بنیان
رشد فزاینده شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه ‌ای نیز همین روند صعودی را تجربه کرده است و طی سال‍‌ های اخیر، رشد کسب و کارهای نوپا به خصوص در حوزه خدماتی گواه این مدعا بوده است.
با آغاز فرآیند اجرایی قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، 200 شرکت این حوزه در سال 93فعال بودند، سال بعد اما با رشدی 200 درصدی، عدد این شرکت‌ها به 400 نزدیک می‌شود. این رشد جهشی در سال جاری نیز ادامه می‌یابد و اکنون، بالغ بر 570 شرکت‌دانش‌بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیش‌ترین سهم را از عرصه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به خود اختصاص داده‌اند.

  • ۹۶/۰۱/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">