ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سود 30 تومانی مخابرات توزیع نشود

| دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۲:۱۰ ب.ظ | ۰ نظر

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با اعلام شفاف بودن موضع سازمان در مورد مجمع سالانه مخابرات گفت: بهتراست سود 30 تومانی هر سهم این شرکت توزیع نشود تا مسائل مرتبط با استهلاک، مالیات و دیگر موارد با اهمیت از طریق مراجع ، مشخص و نهایی شود.

سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌دررابطه با موضع سازمان بورس در خصوص اعلام توان پرداخت 128 ریال به هر سهم مخابرات و تقسیم سود30 تومان این شرکت که با اعتراض برخی سهامداران همراه بود اظهار داشت: موضع سازمان بورس همواره شفاف است. معتقدیم همه بندهای شرطی که در گزارش عملکرد شرکت‌ها از سوی حسابرس و بازرس قانونی لحاظ شده موارد با اهمیتی هستند که باید با تعامل حل و فصل شده و با ارایه مستندات و یا قبول ادعا برطرف شوند.

وی ادامه داد: ملاک تقسیم سود شرکت‌ها طبق دستورالعمل موجود در بورس ، حداقل سود شرکت اصلی و تلفیقی است . این موضع کاملاً شفاف است.

حسینی با اشاره به اینکه لزوم رعایت توزیع حداقل سود تلفیقی و اصلی شرکت‌ مخابرات ناشی از مقررات بورس است ادامه داد: منطق این قانون محتوای اقتصادی است. به عبارتی دیگر سود تلفیقی شرکت ها ماهیئت اقتصادی مجموعه گروه را بهتر نشان می‌دهد و برای تصمیم‌گیری ابراز مناسبی است.
* دلیل سکوت نماینده سازمان در مجمع مخابرات

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با دلیل سکوت نماینده سازمان در مجمع مخابرات خاطرنشان کرد: هنگامی که نماینده دولت در شرکت مخابرات ( ابوالحسنی معاون وزیر اقتصاد) در این مجمع با تقسیم سود 30 تومانی هر سهم مخالفت کرده دلیلی وجود نداشت که نماینده سازمان بورس هم تکرار مکررات کند. از طرف دیگر قبل از مجمع چند جلسه با مسئولان مخابرات برگزار و نکات مدنظر اعلام شده بود.

حسینی با بیان اینکه سازمان بورس وظایف قانونی خود را عمل می‌کند ادامه داد: اگر شرکتی تخلفی کرده باشد یا قانونی را رعایت نکرده و یا اینکه سودی توزیع شده که محل نداشته باشد از طریق تذکر و هشدار پیگیری می‌کنیم تا به یک جمع‌بندی برسیم.
* سود 30 تومانی مخابرات قانونی یا غیرقانونی؟

این مقام مسئول در برابر این سؤال که آیا از نظر سازمان بورس تصویب توزیع 30 تومان به هر سهم مخابرات درمجمع روز شنبه غیرقانونی بود یا خیر پاسخ داد: حسابرس و بازرس قانونی مخابرات (سازمان حسابرسی) در انتهای گزارش مربوطه اعلام کرده در تقسیم سود سالانه این شرکت باید بندهای مندرج لحاظ شود.

به گفته حسینی این بندها اساسی بوده و درصورت اعمال آن سود شرکت رقم مصوب مجمع نخواهد بود و محل ندارد. مگر اینکه شواهد و مستنداتی به بازرس ارایه شود تا گزارش ارایه شده مورد تعدیل و اصلاح‌ قرار گیرد. درغیر این صورت از نظر قانون و مقررات این سود بلا محل است.

وی در خصوص این نکته که براساس قانون تجارت بالاترین رکن تصمیم‌گیر شرکت‌های سهامی عام مجمع است اعلام کرد: اینگونه نیست. چرا که اگر گزارش حسابرس ارزشی نداشت لزومی به تهیه و ارایه آن نبود. این در حالی است که ما باید حواسمان به حفظ سرمایه‌ شرکت‌های بورس ــ که با شرکت‌های غیر بورسی تفاوت‌های دارند ــ باشد.
* پرونده مخابرات به کمیته تخلفات ارجاع نشده

وی درواکنش به این سؤال که آیا پرونده مخابرات به کمیته تخلفات بورس ارائه نشده یا خیر اظهار داشت: بررسی چنین مواردی در سازمان بورس فرایند مشخصی دارد که مانند دیگر شرکت‌ها انجام می‌شود. اما اینکه هم اکنون پرونده مخابرات به کمیته تخلفات ارجاع نشده خیر چنین چیزی نیست و به تهیه گزارش‌های لازم نیاز دارد.
*بهتراست سود 30 تومانی مخابرات تقسیم نشود

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در برابر دیگر سئوال فارس مبنی بر اینکه با این اوصاف آیا شرکت مخابرات از هفته‌ آینده می‌تواند نسبت به توزیع سود30 تومان هر سهم به سهامداران حقیقی اقدام کند؟ پاسخ داد: اگر نظرمن را بخواهید بهتراست این سود توزیع نشود تا مسائل مرتبط با استهلاک و مالیات و دیگر موارد با اهمیت از طریق مراجع ، مشخص و نهایی شود.

حسینی ادامه داد: این در حالی است که قبلاً به شرکت‌ مخابرات پیشنهاد دادیم که بعد از حل و فصل موارد مطروحه در گزارش بازرس اقدام به برگزاری مجمع سالیانه کند اما مسئولان مخابرات برای صلاح خود نسبت به تشکیل این مجمع عجله داشتند.
*وضعیت بازگشایی نماد معاملاتی مخابرات

وی در پاسخ به این سؤال که اگر شرکت مخابرات علی‌رغم عدم جلب نظر سازمان بورس و عدم ارایه مستندات لازم به حسابرس و بازرس قانون اقدام به توزیع سود 30 تومانی کند آیا نماد معاملاتی آن بسته خواهد ماند یا خیر تأکید کرد: بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌ها از جمله مخابرات به آیین‌نامه انضباطی مرتبط است. براساس این آیین‌نامه سخت‌ترین برخورد تعلیق نماد معاملاتی است اما مراتب دیگری هم وجود دارد.

حسینی در خاتمه گفت: اما اگرسود تقسیم شده در اصل نباید توزیع می‌شد شاید فرایند بررسی بازگشایی نماد طولانی‌تر ‌شود. بنابراین تا زمان دریافت گزارش‌های نهایی باید صبر کرد. این در حالی است که باید پیش‌بینی سود سال 89 مخابرات نیز ارائه تا تصمیم مقتضی ‌گرفته شود.
گفت وگو از علی رضایی زاده

  • ۸۹/۰۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">