ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سونامی قریب‌الوقوع

| شنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - شعارشان، نوآوری، ایجاد شغل برای جوانان و ارایه خدمات ارزان‌تر و سریع‌تر است. برخی‌هایشان شعارهای بزرگتری هم می‌دهند، ممانعت از خروج مغزها، جذب سرمایه‌های خارجی و رقابت با غول‌های فناوری دنیا.

فارغ از صحت یا میزان دقت این شعارها، اما استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی که برخی‌هایشان دچار پدیده"خوداستیوجابزپنداری" شده‌اند و خود را "سرداران اقتصاد دیجیتال" می‌دانند، همچنان در فضایی رها و بی‌قانون با حمایت‌های پیدا و پنهانی که می‌شوند، در حال باز کردن فضای کسب‌وکار خود هستند.

اما این کسب‌وکارهای نوین که به نوعی مرغ عزا و عروسی نیز شده‌اند، این روزها شاهد برخوردهای چندگانه هستند. برخی از دولتی‌ها آنها را گرد خود جمع کرده‌اند و با چند سخنرانی و عکاسی، تلاش دارند پیشرفت‌های ایشان را ناشی از عملکرد و سیاست‌گذاری خود دانسته و نتایج را در کارنامه عملکرد خود ثبت کنند.

در بخش خصوصی هم شاهد دو نوع برخورد هستیم. برخی اتحادیه‌ها و صنوف آنها را تهدیدی برای فضای کسب‌وکار خود دیده و با شکایت، تجمع و اعتراض سعی دارند تا آنها را به سمت چارچوب‌های صنفی هدایت کنند. آنها معتقدند این تجار جدید، ترفند می‌زنند، از هفت‌خوان مجوزها نمی‌گذرند، دامپینگ می‌کنند، قاچاق‌فروشی می‌کنند و چندین و چند اتهام دیگر.

در این میان اما برخی هم راه دیگری در پیش گرفته و با نشان‌دادن روی خوش، نه برای رفع مشکلات که در صدد جذب این کسب‌وکارهای نوین در صنف و اتحادیه خود هستند تا به این ترتیب خود را بزرگ‌تر کرده و اعضایشان را بیشتر کنند.

اما این شکل جدید از تاجران، خود به دو دسته تقسیم می‌شوند، آنها که نوپا و در ابتدای راه هستند و آنها که بزرگ‌شده‌اند و بعد از کسب پول و درآمد، تازه در حال لمس روی دیگر تجارت هستند، یعنی جاییکه مسایلی همچون، معضل نیروی انسانی کارآمد، قوانین ناقص و غیرقابل اجرا و ممیزان مالیاتی و بیمه‌ای در انتظار آنها ایستاده‌اند.

آنطور که رییس کمیسیون ICT و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران گفته، به علت نقص قوانین از یکسو و ناآشنایی این تاجران جوان و کم‌تجربه با مسایل حقوقی، بیمه‌ای و مالیاتی از دیگر سو، یک سونامی قریب‌الوقوع ورشکستگی و تعطیلی در انتظار این کسب‌وکارهای نوین است.

فعلا و البته طبعا، فضای فعلی کشور کاملا سیاسی است و هر نقد و نظری به منزله تخریب یک سمت و حمایت از کاندیدای سمت دیگر تلقی می‌شود. از این‌رو نه می‌توان آدرس دقیق مدیران مسوول در این خصوص را داد و نه اصولا فایده و زمانی برای رسیدگی به آن می‌ماند و باید تا ماه‌های آینده منتظر نتیجه تغییر و تحولات مدیریتی بود.

اما کوتاه این‌که هر فردی مسوولیتی در این خصوص برای خود متصور است، باید بداند که زمان اندکی برای جلوگیری از وقوع این سونامی باقی مانده است.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۲/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">