ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

سیستم‌هایی که مخالف تولید می‌کنند

| دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - کشور ما از جهات مختلفی سال‌هاست که با فشارهای مختلف مواجه است، از تحریم انواع و اقسام کالاهای استراتژیک گرفته تا انواع خدمات اعم از انتقال دانش و فناوری.

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که تحریمی هم در کار نیست، اصولا کشورهای مختلف در حال نبردی بی‌پایان در چنگ زدن به منابع یکدیگر و استقلال و کاهش وابستگی‌های خود (حداقل در صنایع کلیدی) هستند. جنگ فناورانه و صنعتی چین و آمریکا یک نمونه بارز آن است.

آمریکایی‌ها چین را متهم به سرقت ایده‌ها و فناوری‌هایشان می‌کنند و امروز نمونه‌هایی از فشار بر شرکت‌های چینی همچون هواوی را شاهد هستیم که نبردی کاملا تجاری است تا به این ترتیب از سیطره چینی‌ها بر زیرساخت‌های نسل بعدی فناوری جلوگیری شود و آمریکا این سهم جهانی را از دست ندهد. در صنعت خودروسازی هم جنگی قدیمی بین شرق و غرب در جریان بوده و همچنان هست.

لذا کشورها چه در تقابل سیاسی و نظامی با هم باشند و چه در ظاهر متحد باشند، باز هم نبردهای شدید تجاری، فناوری و اقتصادی در پس پرده جریان دارد.

در کشور ما و در حوزه سایبری نیز شاهد شکل‌گیری کسب‌وکارهایی هستیم که با کپی نمونه‌های خارجی (به علت تحریم‌های خارجی یا داخلی) تلاش می‌شود تا سهم بازار این عرصه به دلیل حساسیت‌های خاص و بالایی که دارد، به خارجی‌ها و عمدتا آمریکایی‌ها واگذار نشود.

این رویکرد، طبعا تلاش و اقدامی معقول و قابل دفاع است و در این رهگذر بروز برخی نقایص و کاستی‌ها نیز تا حدودی قابل چشم‌پوشی است، اما تداوم مشکلات و اصرار بر رفع نکردن آن به هر دلیل، نه تنها قابل اغماض نیست بلکه می‌تواند نتایج معکوسی همچون بی‌اعتمادی کاربران داخلی، تشویق آنها به استفاده از نمونه‌های خارجی و حتی ایجاد مشکلات بیشتر شود.

به عبارت دیگر ما عمدتا به واسطه حفظ منافع اقتصادی برخی از کسب‌وکارها و گاه در پوشش حمایت از تولید داخلی، حالا و در سایه تشویق‌ها و حمایت‌های کاذب و افراطی، شاهد شکل‌گیری طبقه و نسل جدیدی از مدیران جوان و بی‌تجربه در عرصه سایبری هستیم که دچار توهمات متعدد شده و هیچ نقد و انتقادی را بر نمی‌تابند.

(اگر قصد و نیت مسوولان ذی‌ربط چنین نباشد) دیر بجنبیم، در حوزه سایبری نیز شاهد تکرار تجربه صنعت خودروسازی خواهیم بود که با انواع حمایت‌ها و رانت‌ها، دیگر هیچ سد و مخالفی مانع کار آنها نیست و خود تشخیص می‌دهند مشتری، یک خودرو را با چه کیفیت و بهایی خریداری کند.

لذا به نظر می‌رسد ما در کنار حمایت از رشد و استقلال کسب‌وکارهای داخلی در حوزه سایبری، (خواسته یا ناخواسته) در حال ساخت سیستم‌هایی هستیم که هزینه، مخالف و منتقد تولید می‌کنند.

ای کاش چنین نشود، چون طبیعت و اقتضای خدمات سایبری از جنس مونوپول‌های خاص صنعت خودروسازی نیست.

برایمان سخت است بگوییم از محصولات و خدمات ایرانی استفاده نکنید اما از سوی دیگر برایمان سخت‌تر است ببینیم پول و اعتماد و احترام مردم و خریداران محصولات و خدمات داخلی در حال خسران و نابودی و لگدمالی است.

از رسانه‌ها که گذشت و کاری از دستشان بر نمی‌آید، اما ای کاش حداقل به گزارش‌ها، هشدارها و آمارهای نهادهایی همچون پلیس فتا و مرکز ماهر که مشخصا نام و آدرس کسب‌وکارهای داخلی و مشکلاتشان را می‌دهد، به چشم فرصت و احترام بنگریم و خدای ناکرده آنها را وادار به سکوت نکنیم و در عوض سریعا نسبت به رفع اشکالاتشان اقدام کنیم.

به نسل جدید مدیران جوان این کسب‌وکارها هم بیاموزیم که از نگاه ارباب رعیتی به مشتریان و رفتارهای تفرعن‌آمیز با منتقدان دوری کنند تا در دنیایی که بالا و پایین زیاد دارد، در خاطره‌ها محترم باقی بمانند و مبادا یک‌شبه نیست و نابود شوند. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۸/۰۲/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">