ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

شوراهای IT در کشور موازی کاری دارند

| شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۸۷، ۰۳:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

علاوه بر تعدد متولیان، فقدان هماهنگی در بخش برنامه‌ریزی کلان توسعه ICT کشور و تصمیم گیری ها و برنامه های فرد محور که با جابجایی مدیران ارشد در سازمان های متولی تغییر می کند، یکی از جدی ترین چالش های رشد و توسعه این فناوری در ایران است.

به گزارش فارس ، روش هدایت شورایی و تصمیم گیری های فردمحور در خصوص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور باعث شده است تا فناوری اطلاعات در ایران از سازمانی قدرتمند با اختیارات بالا به عنوان متولی اصلی محروم باشد .

کارشناسان می گویند: توسعه ICT مستلزم وجود یک نهادمتولی است که هیچ وظیفه‌ای به جز برنامه‌ریزی، طراحی و نظارت بر اجرای طرح ها و پروژه‌های کلان ICT نداشته باشد.

این در حالیست که روند توسعه و فراگیری فناوری اطلاعات در ایران ، از سوی مراجع و نهادهای مختلفی در جریان است که هماهنگی و همسویی مناسبی با یکدیگر ندارد و در پاره ای موارد به رقابت بر سر تصاحب عنوان متولی این صنعت پرداخته و باعث ایجاد موانع متعددی در مسیر پیشرفت در این زمینه می شوند.

برخی صاحب نظران بر این باورند که شورای عالی فناوری اطلاعات که اغلب اعضای آن را وزرای کابینه دولت تشکیل می‌دهند برای تصویب نهایی طرح های تهیه شده در این زمینه و انجام هماهنگی و همچنین پیگری روند توسعه این فناوری در کشور گزینه مناسبی است.

اما با این وجود برخی دیگر نیز معتقدند که وجود این شورا و همچنین نقشی که تا کنون در فرایند توسعه ICT بازی کرده پاسخگوی نیاز واقعی این صنعت نبوده و موجب نشده تا خلاء یک سازمان طراح و مستقل را که از توان تخصصی بالایی برخوردار باشد ،پر کند.

به اعتقاد این طیف موازی کاری های در برخی شوراهای فناوری اطلاعات نشان می دهد که این صنعت در عمل بدون یک متولی واحد و قدرتمند به حیات خود در ایران ادامه داده و برنامه ها و فعالیت های این شوراها از کمترین میزان سنخیت و هماهنگی با هم برخوردارند.

در این شوراها معمولا کمیته‌هایی وجود دارد که دوره زمانی مشخص و تثبیت شده ای برای برگزاری ندارند و نتایج مشخص و کارامدی هم تا کنون نداشته اند.

به همین دلیل هم قرار شد تا این شورا ها برای پرهیز از فعالیت های جزیره ای و پراکنده کاری های بی ثمر با هم ادغام شده و مجموعه فعالیت های خود را یکدست و هماهنگ به پیش ببرند. اما رقابت این شوراها برای تصاحب سهم بیشتری از قدرت موجب شد تا در عمل پروژه ادغام آنها ، مانند برنامه هایی نظیر تکفا ، بی نتیجه رها شده و به تدریج به دست فراموشی سپرده شوند.

از این رو ضروری است تا کارشناسان IT و مسئولان ارشد کشور برای ایجاد ساختار مناسبی چهت هدایت کلان توسعه فناوری اطلاعات دست به کار شده و با درک این واقعیت مهم که توسعه صحیح و موثر این فناوری راهکار آزموده شده ای برای توسعه همه جانبه کشور است، در کنار هم و در یک جبهه واحد به تحقق این مهم کمک کنند.

  • ۸۷/۰۷/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">