ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

صعود 4 پله‌ای ایران در شاخص توسعه فاوا

| دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۵:۲۹ ب.ظ | ۰ نظر

بر اساس شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 2017 (IDI 2017) که در گزارش MIS آمده، ایسلند رتبه اول را به خود اختصاص داده است، در حالی که در سال 2016 در رتبه دوم پس از کره جنوبی قرار داشت. پس از ایسلند کشورهای کره جنوبی، سوییس، دانمارک، انگلستان و هنگ کنگ در رده های دوم تا ششم قرار دارند که در تمامی این کشورها، بازار فاوا بازاری رقابتی با سطح بالایی از سرمایه گذاری در ICT و نوآوری است.
نکته قابل توجه در این شاخص رتبه کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است.
بالاترین رتبه را در میان این کشورها بحرین به خود اختصاص داده است. بحرین امسال در رده 31 قرار گرفته که البته یک پله افت کرده است.
پس از بحرین، قطر در رده 39 (رتبه قبلی 36)، امارات در رتبه 40 (رتبه قبلی 34)، عربستان سعودی در رتبه 54 (رتبه قبلی 45)، عمان در رتبه 62 (رتبه قبلی 64) و کویت در رتبه 71 (رتبه سال قبل 70) قرار گرفته اند. پس از آنها نیز ایران در رتبه در رتبه 81 قرار گرفته در حالی که در سال ماقبل رتبه کشورمان 85 بوده است.
به این ترتیب در حالی که اکثر کشورهای منطقه افت رتبه داشته اند، ایران به میزان 4 پله صعود را تجربه کرده است.
گفتنی است که شاخص IDI تا کنون بر اساس 11 معیار ارزیابی می شد که با توجه به تحولات اخیر در بازارهای فاوا، این شاخص ها بازنگری شده و از سال 2018 این شاخص بر اساس 14 معیار ارزیابی می شود. 11 معیاری که این شاخص را شکل می دهند در سه سطح دسترسی، کاربرد و مهارت ها دسته بندی می شودن. در سطح دسترسی، معیارهای تعداد مشترکان تلفن ثابت، مشترکان تلفن همراه، پهنای باند بین الملل به ازای هر کاربر، درصد نفوذ کامپیوتر در خانوار و درصد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت مدنظر قرار می گیرد.
در سطح کاربرد، معیارها عبارت است از درصد اشخاص کاربر اینترنت، اشتراک پهن باند ثابت و تعداد اشتراک پهن باند موبایل. در سطح مهارت ها نیز با معیارهایی شامل متوسط سال های تحصیل، نسبت ثبت نام در دوره متوسطه اول و نسبت ثبت نام در دوره متوسطه دوم مواجه ایم. به این ترتیب به نظر می رسد که بهبود رتبه ایران به رشد میزان پهن باند بین الملل و مشترکان دیتای تلفن همراه مربوط می شود.
بر اساس این گزارش، رتبه ایران در زمینه تعداد مشترکان تلفن ثابت به ازای هر 100 نفر عدد 30/38 و تعداد مشترکان موبایل به ازای هر یکصد نفر عدد 07/100 بوده است.
همچنین میزان پهنای باند اینترنت بین الملل به ازای هر کاربر به 53/15237 بیت بر ثانیه رسیده است.
این گزارش، درصد خانه های مجهز به کامپیوتر را در کشورمان 39/61 درصد و خانه های دارای دسترسی به اینترنت را 21/62 درصد نشان می دهد. ضمن اینکه 23/53 درصد ایرانی ها از اینترنت استفاده می کنند و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ایران نیز 58/11 درصد ذکر شده است. همچنین 77/33 درصد از کاربران موبایل نیز به اینترنت پهن باند همراه دسترسی دارند.(فناوران)

  • ۹۶/۰۸/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">