ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ضربه اصلی را از کرونا نخوردیم

| شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۴۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - برآورد خسارات جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا به حدی گسترده و پیچیده است که اصولا قابل محاسبه نیست. این ویروس تمام کشورهای جهان را درگیر و از قوی‌ترین اقتصادها و کشورهای پیشرفته گرفته تا ضعیف‌ترین‌ها را غافلگیر کرده است.


لذا بحثی در خصوص سردرگمی تمام دولت‌ها و مردم در نحوه مواجهه و مهار این پدیده نیست، اما این میزان، مدت و شدت این سردرگمی‌هاست که عملکرد دولت‌ها و کشورها را از یکدیگر متمایز می‌کند.
برای مثال در کشور ما با وجود نزدیک شدن به یک‌ماه از پیدایش این ویروس، هنوز هم ملزومات اولیه نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی در اختیار مردم نیست. 
اما واقعیت این است که در کشور ما ضربه اصلی از جانب کرونا وارد نشده است و بخش بزرگی از مشکلات این پدیده از ناحیه ناهماهنگی‌های گوناگون، بی‌اعتمادی به نظام اطلاع‌رسانی، کندی در تصمیم‌گیری‌ها، خلاء مدیریت قاطع و یکپارچه و نبود ضمانت اجرایی و تنبیهی برای مسوولان و دستگاه‌های خاطی، کم‌کار و مسوولیت‌گریز است.
مشکلاتی که اصولا ربطی به کرونا ندارد و در سال‌های قبل به کرات از این مشکلات رنج برده و می‌بریم. مصادیق چالش‌های مذکور بسیار زیاد است. در همین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که می‌توانست مانع تشدید نگرانی‌ها و شیوع خسارات ناشی از کرونا شود، شاهد انبوهی از طرح‌ها، پروژه‌ها و قوانین و مقرراتی هستیم که سال‌هاست به بهانه‌های مختلف و بدون هیچ برخوردی با خاطیان، ناتمام مانده و از سالی به سال دیگر حواله می‌شود.
تنها در یک نمونه در روزهای قبل انتقادات تندی از ناهماهنگی حدودا 5 ساله دو وزارتخانه اقتصاد و صمت در هماهنگی و تعیین تکلیف سامانه جامع تجارت مطرح شد که به گفته دست‌اندرکارانش می‌توانست بخشی از مشکلات نظام توزیع اقلام بهداشتی و لاینحل را مرتفع کند.
قدر مسلم ویروس کرونا تا ابد ماندگار نخواهد بود و دیر یا زود، راه‌هایی برای ریشه‌کن شدنش و داروهایی برای درمان یا واکسن‌هایی برای پیشگیری در دنیا تولید و عرضه خواهد شد.
فعلا که همه چیزمان شده عبور از بحران کرونا و تا اطلاع ثانوی هر مشکل و خبری غیر از کرونا، اصلا توجهی را به خود جلب نمی‌کند و گوشی برای شنیدنش نیست. 
به عبارت دیگر، کرونا می‌رود و ما می‌مانیم و همان مشکلات همیشگی و انتظار برای ظهور کروناهای دیگر و گم شدن «خسارات سوءمدیریت‌ها» در پس آنها. (منبع:فناوران)

  • ۹۸/۱۲/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">