ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به جزئیاتی از طرح رجیستری موبایل، از نهایی شدن مقدمات اجرای این طرح و کلید خوردن اجرای آن در آینده نزدیک خبر داد.

عباس نخعی در تشریح جزئیاتی از طرح موسوم به «رجیستری گوشی‌های تلفن همراه»‌که به منظور جلوگیری از ورود قاچاق موبایل به چرخه عرضه و خرید قرار است در آینده نزدیک به اجرا درآید اظهار کرد:‌ در این طرح که به منظور مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه در کشور ارائه شده است، قرار است با ثبت شماره سریال‌های گوشی‌های تلفن همراهی که پس از انجام تشریفات قانونی و از طریق گمرک به کشور وارد شده‌اند، ارائه خدمات مخابراتی تنها به این گوشی‌های موبایل ارائه شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود:‌ در این طرح سیم‌کارت‌هایی که بر روی گوشی‌های تلفن همراه قاچاق گذاشته می‌شوند فعال نمی‌شود و خدمات مخابراتی به هیچ وجه به سیم‌کارت‌های نصب شده بر روی این گوشی‌های قاچاق ارائه نخواهد شد.

نخعی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در خصوص اجرایی شدن طرح «رجیستری موبایل» نیز اظهار کرد: اجرای طرح رجیستری موبایل نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌های خاصی بوده که سامانه ثبت IMEI، و همچنین مرتبط کردن دیتاهای این سامانه با گمرک، وزارت صنعت، سازمان تنظیم مقررات و سایر دستگاه‌های مسئول در این طرح، از جمله این زیر ساخت‌ها است.

مدیرکل دفتر مبازره با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در حال حاضر مقدمات اجرای این طرح فراهم شده و علاوه بر طراحی مدل‌های مفهومی مورد نیاز، سامانه‌های لازم نیز تصویب و طراحی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر، دستگاه‌های متولی اجرای این طرح در حال سنجش موجودی تلفن همراه در بازار هستند، گفت: در اجرای طرح رجیستری، به هیچ وجه به دنبال فشار بر مردم نیستیم و به این منظور، در شرایط فعلی در حال سنجش نیاز بازار و موجودی تلفن همراه‌های کشور هستیم تا خدای ناکرده فشاری بر مردم وارد نشود.

نخعی گفت:‌ طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه علی رغم گفته برخی‌ها، نه تنها گوشی‌های تلفن جدید و تاز وارد، بلکه تمام گوشی‌های تلفن‌هایی را که هم اکنون در حال استفاده نیز هستند، شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر مبازره با قاچاق کالای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه مردن نباید نگران اجرای این طرح باشند، اظهار کرد: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، تمامی دارندگان گوشی‌های تلفن همراه در کشور این فرصت را دارند تا در فرصت کوتاهی که متعاقباً اعلام خواهد شد، کدهای IMEI (کد 15 رقمی منحصربه‌فرد برای هر گوشی) گوشی‌های تلفن همراه خود را در سایت مخصوصی که به این منظور راه اندازی شده و یا در دفاتر پیشخوان دولت، ثبت کنند تا پس از اجرای این طرح مشکلی برای برقراری تماس‌های تلفن همراهشان به وجود نیاید.

به گزارش تسنیم وی با بیان اینکه فراهم کردن مراحل زیر ساخت نهایی طرح رجیستری از شهریور ماه سرعت و شتاب بیشتری گرفته است، در خصوص زمان اجرایی شدن این طرح نیز گفت: به دنبال اجرای هرچه سریعتر طرح رجیستری موبایل در کشور هستیم و بالتبع از فردای روزی که زیرساخت های اجرای این طرح تکمیل شود، اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه کلید خواهد خورد و هم اکنون با فراهم شدن بخش عمده‌ای از مقدمات اجرا، در حال ثبت IMEIهای گوشی‌های تلفن همراه تازه وارد به کشور در سامانه گمرک هستیم.

نخعی خاطرنشان کرد:‌ طبق پیش بینی‌های انجام شده، طرح رجیستری موبایل، تا پیش از اتمام سال جاری در کشور کلید خواهد خورد و به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد که 85 درصد بازار موبایل ایران، توسط گوشی‌های تلفن همراه قاچاق تسخیر شده و این شرایط باعث شده است تا علاوه مخدوش شدن خدمات پس از فروش در این بخش، بخش اعظمی از سهم دولت و درآمدهای حاصل از آن، در جیب قاچاقچیان برود.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده از بازار موبایل کشور، سالانه بین 10 تا 12 میلیون گوشی قاچاق وارد کشور می‌شود که با درنظر گرفتن میانگین 450 هزار تومان برای هر گوشی موبایل، هر ساله 5 هزار و 400 میلیارد تومان را نصیب قاچاقچیان این بازار می‌کند.

البته با توجه به اجرای ناموفق این طرح در سنوات گذشته، امید آن می‌رود تا با نگاه جامع دست‌اندرکاران این طرح، طرح جدید رجیستری موبایل، علاوه بر قطع نفوذ قاچاقچیان از بازار تلفن همراه کشور، باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری نشود.

  • ۹۴/۰۸/۰۳

طرح رجیستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">