ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

طلسم فازبندی

| شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۱۸ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - ظاهرا طرح‌هایی که به مشکل می‌خورند یا معلوم نیست چه زمانی به سرانجام برسند یا قرار نیست اجرا شوند در ایران فازبندی می‌شوند!

شاید به همین دلیل است که فازبندی‌ها انجام می‌شود که برخی مدیران چیزی برای سرگرمی رسانه‌ها و مردم داشته باشند و به آنها بگویند که در حال انجام کاری هستند. وگرنه خیالشان از بابت نظارت‌های قانونی و دستگاه‌هایی مسوول راحت است.

شاید یکی از تاریخی‌ترین مثال‌های فازبندی طرح‌ها در ایران، آزادراه تهران-شمال باشد. احتمالا همین الان در ذهن شما هم خاطره اجرای این پروژه زنده شد و از خود می‌پرسید، راستی این پروژه اکنون در چه وضعیتی است، اصلا پیش می‌رود یا نه؟

از این آزادراه که بگذریم و آن را به خاطره‌ها واگذار کنیم، اما در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم ظاهرا از همین الگوی فازبندی برای حواله‌دادن اتمام طرح‌ها به زمان و مکانی نامعلوم استفاده می‌شود.

مثال می‌خواهید؟ شبکه ملی اطلاعات، احراز هویت کاربران اینترنت، فیلترینگ هوشمند، شبکه علمی کشور، جویشگرهای بومی، ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی، طرح رجیستری و ...

وجه اشتراک بسیاری از این طرح‌ها که به مرحله "فازبندی" (بخوانید کما) می‌روند این است که هیچ‌کس به درستی نمی‌داند فازهای بعدی طرح چیست و اصولان چه زمانی به پایان می‌رسد؟

به عبارت دیگر اگر قصد پیگیری سرنوشت طرحی که به مرحله فازبندی رفت را داشته باشید، باید آمادگی تدوین یک مجموعه کتاب از وعده‌ها، حرف‌های تکراری و بی‌ارزش را در کنار پیشرفت‌های اندک احتمالی داشته باشید.

اما همانطور که ذکر شد نکته جالب توجه آنکه، مدیران و مجریان هر یک از این طرح‌ها نیز برای آنکه بگویند کار در حال پیشرفت است، خودشان برای خودشان اقدام به فازبندی طرح‌ها می‌کنند. برخی اما فازها را هم فازبندی می‌کنند. تمام این برش زدن‌ها و دوخت و دوزها برای آن است که قبای مدیریت را به اندازه تن خود کنند.

برای مثال مدیر مربوطه به خود می‌آید و می‌بیند توان اجرای طرحی را ندارد. پس در یک اقدام مدیریتی اقدام به فازبندی آن می‌کند، بعد هم که می‌بیند طرح به سرانجام نمی‌رسد دو راه وجود دارد. برخی که دل شیر دارند، یک همایش برگزار می‌کنند و در برابر حضار حیرت زده، روی یک صفحه کلیک می‌کنند، پارچه‌ای را از روی سر یک کتاب برمی‌دارند و با ذکر یک صلوات می‌گویند، «افتتاح شد!»

برخی هم که چنین جراتی ندارند، نگاه می‌کنند که چه در توان دارند و آن را فازبندی می‌کنند! برای همین فازهایی مانند فاز مطالعاتی، فاز امکان‌سنجی، فاز مقدماتی، فاز تجاری‌سازی و بعد از آن هم ظاهرا فاز اجرایی یک، دو، سه و الی ماشاالله تعریف می‌شود. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۸/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">