ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علت عدم تحقق مدیریت منابع اینترنت بررسی شود

| چهارشنبه, ۲ خرداد ۱۳۸۶، ۰۶:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

دلایل تحقق نیافتن درخواست سران در مورد شکل‌گیری مکانیسمی برای بررسی موضوع تقویت و افزایش همکاری کشورها در مقولات حساس مربوط به مدیریت منابع کلیدی اینترنت در 3 ماهه نخست 2006 باید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

به گزارش سیتنا، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، در روز اول از نشست دهم کمیسیون "علم و فناوری برای توسعه" که21 می در ژنو برگزار شد، سخنرانی کرد.

مراسم افتتاحیه این جلسه که با سخنرانی اشتفان موراوک، مدیر CSTD و ساپاچای پانیچ‌پاکدی، دبیر کل آنکتاد آغاز شد.

در ادامه، رییس جمهور سابق سوییس به عنوان میزبان اولیه اجلاس سران در جامعه اطلاعاتی و سپس وزیر ارتباطات و فناوری تونس به عنوان میزبان فاز دوم این اجلاس و نیز مقاماتITU و WTO و یونسکو به ایراد سخنرانی پرداختند.

بعد از ظهر، سخنرانی مقامات حاضر از کشورهای مختلف در دستور کار قرار گرفت و دکتر حمید شهریاری به عنوان سخنران دهم به ایراد سخنرانی پرداخت. گفتنی است مقاماتی از کشورهای پاکستان، مالی، لسوتو، تونس، مالزی، آرژانتین، عمان و امریکا نیز از جمله سخنرانان این بخش بودند.

شهریاری در سخنران خود به لزوم دستیابی به اجماع در سازو کار پی‌گیری خطوط عمل در چارچوب بین‌الدولی در بدنه سازمان ملل و از طریق ECOSOC تأکید کرد.

وی در ادامه مطالب خود گفت: گزارش دبیر کل نشان از آن دارد که در رابطه با اجرای تعهدات و اهداف کمیسیون علم و فناوری برای توسعه (CSDT) در نشست نهم پیشرفتهایی صورت گرفته، ولی در عین حال موانع و مشکلاتی نیز وجود داشته است.

وی افزود: چالش کنونی این است که اطمینان یابیم چگونه نظر سران جامعه اطلاعاتی به طور جامع به ویژه نسبت به کشورهای در حال توسعه به واقعیت بیانجامد.

وی گفت: برنامه چند ساله آتی اگر به طور مؤثر و کارآمدی مدیریت شود، به دستیابی اهداف و تعهدات سران جامعه اطلاعاتی کمک خواهد کرد. این امر می تواند به نظارت مؤثر بر اجرای بیشتر و نیز رفع نقایص مربوط به برنامه های اقدام بیانجامد.

شهریاری ادامه داد: همان طور که به کرات در اسناد wsis آمده است، برنامه چند ساله کاری علی الاصول باید به دستیابی اهداف مورد توافق در سطح بین المللی که شامل اهداف توسعه هزاره نیز می شود، کمک رساند.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، برنامه چند ساله آتی را شامل 2 مورد از جمله قرار گرفتن مسایل مالی و مسایل مربوط به حاکمیت بر اینترنت در موضوعات اجلاس سران و همچنین مورد توجه قرار گرفتن تمام خطوط عمل، به خصوص آن مواردی که تأثیر مستقیم‌تری بر پل زدن بر شکاف دیجیتالی دارد و در عین حال جنبه توسعه‌ای جامعه اطلاعاتی را شامل می‌شود، ذکر کرد.

وی ادامه داد: مباحث مربوط به زیر ساخت، دسترسی، محیط توانمند ساز و نیز کاربردهای آی سی تی و ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی و توجه به هویت و تنوع فرهنگی همه، اموری هستند که لازم است در برنامه آتی مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی اطلاع رسانی گفت: ممکن است به دلیل زمان کوتاه بین اجلاس سران تونس و اولین اجلاس کمیسیون، داده و زمینه لازم برای ارزیابی و بازنگری اهداف و تعهدات فرایند جامعه اطلاعاتی وجود نداشته، ولی آنچه که دقیقا به موضوع این نشست مربوط است شامل بررسی و بازنگری دلیل عدم تحقق درخواست سران در مورد شکل‌گیری مکانیسمی برای بررسی موضوع تقویت و افزایش همکاری کشورها در مقولات حساس مربوط به مدیریت منابع کلیدی اینترنت در 3 ماهه نخست 2006 است.

در این نشست، کارشناسان نمایندگی دائمی ایران در ژنو و دکتر محمود مولی نژاد از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، شهریاری را همراهی می‌کنند.

  • ۸۶/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">