ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

عملکرد یک ساله ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور

| سه شنبه, ۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۱:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در سال 1396 همچون سال های گذشته فعالیت های خاصی را در راستای اجرای این نقشه و نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری داشته است که ازجمله آن می توان از تدوین اسناد علمی جدید و نظارت بر روند تولید فناوری یاد کرد.

به گزارش ایرنا، ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مسئولیت اصلی پیگیری اجرای این نقشه، نظارت بر روند اجرای اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری و وضعیت کلی آموزش عالی و عمومی را برعهده دارد.
سند نقشه راهبردی جامع علمی کشور از دی ماه 1389 (زمان تصویب در شورای عالی نقلاب فرهنگی) و خرداد 1390 زمان انتشار رسمی به عنوان مهمترین سند مرتبط با حوزه علم و فناوری در چشم انداز 1404 در راستای طراحی راهبردهای مشخص برای اهداف علمی و فناوری، اقتصاد و صنعت در افق چشم انداز 20 ساله کشور ابلاغ شد؛ تدوین این سند به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از دانشگاهیان در سال های 84 و 85 آغاز شده بود.
رهبر معظم انقلاب در آن دیدار نقشه جامع علمی را مهمترین نیاز کشور دانسته و دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیم ‌گیر را مسئول ترسیم فرآیند رشد علمی در کشور برشمردند.
محورهای اصلی نقشه جامع علمی کشور در پنج فصل، 13 راهبرد کلان و 224 اقدام ملی در دوره زمانی 10 ساله هدفگذاری و به دستگاه های ذیربط و مجموعه های تحت امر ازجمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابلاغ شد.
بر همین اساس ستاد راهبری شورای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با سه معاونت شامل معاونت های برنامه ریزی و سیاستگذاری، رصد و پایش و اجرایی سازی و هماهنگی
تشکیل شد.
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تشکیل شد تا مسئولیت پایش و اجرایی ‌سازی نقشه را برعهده گیرد؛ به طوری که طبق برنامه ریزی ها اگر این اولویت ‌ها اجرایی شود، می ‌تواند کشور را در علم و فناوری سرآمد کند و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهد.
ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور معمولا دو هفته یکبار با حضور اعضای حقیقی و حقوقی مختلف مانند دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر علوم، معاونان پژوهش و فناوری و آموزشی این وزارتخانه، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، رئیس جهاد دانشگاهی و اشخاص دیگر تشکیل جلسه می دهد؛ این جلسات به رصد وضعیت علم و فناوری کشور، پیگیری اسناد نقشه جامع علمی مانند سند عالی هوا-فضا و تصویب اسناد جدید در چارچوب ترسیم آینده علمی کشور و موضوعات روز در حوزه علم، فناوری، آموزش عالی و آموزش عمومی اختصاص دارد.


** برگزاری جلسه 93 تا 104 نقشه جامع علمی کشور در سال 96
اولین جلسه در سال جاری، یعنی نودوسومین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور 19 اردیبهشت 96 برگزار شد و به موضوع اجرانشدن بخش آموزش سند 2030 اختصاص داشت.
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در این مورد گفت: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جلسات خود به دفعات نسبت به تعارض مفاد این سند با اسناد راهبردی و بالادستی نظام در حوزه علم و فناوری هشدار داد و این موضوع به مسئولان ذیربط تاکید شد که باید اجرای این سند متوقف شود.
منصور کبگانیان همچنین از بررسی و تصویب قسمتی از سند صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم در این جلسه خبر داده بود.
برگزاری دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراها جلسه بعدی شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور را تا 13 تیر ماه به تعویق انداخت، این جلسه به موضوع تصویب نهایی سند ملی صنایع و محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم اختصاص داشت و به گفته کبگانیان طی این جلسه گزارش دستاوردها و برنامه‌های پیش روی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز ارائه شد.
هرچند در این جلسه نیز موضوع سند 2030 و سند توسعه پایدار همچنان مطرح بود؛ دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور از تعامل دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رفع نگرانی ها خبر داده بود.
جلسه بعدی ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور 27 تیرماه سال گذشته، به ارائه گزارشی از بیت کوین/bitcoin نوعی ارز دیجیتال و در ادامه بررسی سند جامع هوافضا اختصاص داشت. افزون بر این سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست بررسی شد و کبگانیان در ارتباط این سند و سند 2030 گفت: اسناد آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را در این خصوص پیگیری می‌کنیم.
جلسه بعدی چهارم مهر 96 برگزار شد، کبگانیان در پایان این جلسه گفت: با توجه به اینکه ایجاد نهاد پژوهش و فناوری یا آر تی او (RTO) از محورهای مصوب در نقشه جامع علمی کشور است، بررسی ایجاد این نهاد از مهمترین محورهای این جلسه بود.
وی همچنین گزارشی در مورد رتبه بندی های جدید در حوزه علم و فناوری و رتبه های دانشگاه ها در سطح جهانی و ارتقای یک پله ای دانشگاه های کشور در رتبه بندی تایمز را ازجمله موارد مطرح در جلسه دانست و گفت: در جلسه قبل پول مجازی و در این جلسه اینترنت اشیا توضیح داده و در انتها جمع بندی شد که در سند آی سی تی (ICT) این مطالب با ملاحظات خاص خود دیده شود.
کبگانیان در جلسه بعدی ستاد نقشه راهبری در روز 18 مهرماه از تصویب کلیات تاسیس نهادهای پژوهش و فناوری خبر داد و افزود: کلیات موضوع تایید شد با توجه به این که جهاد دانشگاهی در حوزه هایی که سابقه یا تخصص دارد، نهادهای ملی پژوهش و فناوری را باید ایجاد کند.
وی با اشاره به موضوعات پیش از دستور جلسه گفت: ابراز نگرانی در مورد ادغام برخی ستادهای اولویت های علم و فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح شد و نظر شورای راهبری ستاد نقشه جامع علمی کشور این است که ادغام ها نباید اولویت های علمی و فناوری را مخدوش کند و اصول و سیاست های نقشه جامع علمی کشور را نادیده بگیرد که با همین انگیزه ستادهای مختلفی در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شده است.
به گفته دبیر شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور رصد سند هوافضا دستور جلسه نودوهشتم این شورا در روز دوم آبان ماه 96 بود؛ منصور کبگانیان با اشاره به آمادگی پرتاب سه ماهواره ساخت دانشگاه های کشور افزود: ماهواره شریف ست و پیام امیرکبیر،‌ اولی در سال ۹۶ و بعدی در سال ۹۷ طبق گزارش ریاست سازمان فضایی آماده پرتاب است و ماهواره سوم نیز در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده و هنوز زمان دقیق پرتاب آن مشخص نیست.
بررسی گزارش آسیب شناسی نظام سنجش کشور و روند اجرایی سازی سند جامع توسعه هوافضا موضوع بحث جلسه نودونهم شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بود.
دبیر این شورا در مورد مباحث این جلسه که برای اولین بار وزیر علوم دولت یازدهم در آن حضور داشت، گفت: ارائه گزارش در مورد کنکور به معنای تصمیم خاصی در مورد آن نیست؛ به مجرد اینکه به جمع بندی برسیم به مجاری مربوطه اعلام خواهیم کرد و در این مسیر از کمک همه دستگاه ها نیز بهره مند می شویم.
کبگانیان گفت: گزارش اجرایی سازی سند جامع توسعه هوافضا در این جلسه تکمیل و دستاوردها ارائه شد؛ همچنین نگرانی ها، پیشنهادات و آسیب ها به ویژه در مورد انسجام بخشی و هماهنگی بیشتر سازمان های مختلف بیان شد.
با حکم ریاست جمهوری مرکز ملی فضایی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیته مشترکی برای رصد و اجرایی سازی سند یادشده دارند.
یکصدمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور دوازدهم دی ماه با حضور وزیر علوم و معاون پژوهش و فناوری وزارتخانه به نهایی شدن سند روابط بین المللی علمی کشور اختصاص داشت.
همچنین با داغ شدن بحث کنکور این موضوع نیز به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور راه یافت و به گفته کبگانیان ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشجو و پیشنهاد جداشدن سنجش از پذیرش از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه بود.
یکصدویکمین جلسه ستاد راهبری نقشه 2 هفته بعد به موضوع طرح سند ملی توسعه زیست فناوری ایران اختصاص داشت؛ کبگانیان در این مورد توضیح داد: تشکیل ستاد توسعه زیست فناوری پیش از این در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده بود و لازم بود سندی فرابخشی در مصوبات این شورا برای توسعه این حوزه وجود داشته باشد. این سند امروز بعد از جلسات متعدد کارشناسی و مشورتی در 12 ماده، 6 راهبرد، و 42 اقدام ملی به اعضای شورا ارائه شد.
کبگانیان با اشاره به ارائه کلیات این سند خاطرنشان کرد: سند ارائه شده از نظر اهداف کمی مقداری بلندپروازانه بررسی شد و باید واقع بینانه تر باشد.
جلسه یکصدودوم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نیز در روز 24 بهمن به موضوع سند ملی توسعه زیست فناوری اختصاص داشت و در این جلسه بخش هایی از سند بعد از چکش کاری به تصویب رسید.
به گفته کبگانیان کلیات سند بررسی و اهداف کلان آن شامل کسب رتبه برتر در بین ۱۰ کشور جهان، تثبیت رتبه اول در توسعه فناوری های زیستی در منطقه و کسب رتبه شایسته بین پنج کشور در آسیا به تصویب رسید.
جلسه یکصدوسوم ستاد راهبری نیز در روز هشتم اسفندماه برگزار شد، پیش از دستور محدودیت ها در ارتباط با حقوق و پاداش بازنشستگی اساتید دانشگاه و محققان و موضوع تحول در علوم انسانی مطرح شد و دستور اصلی جلسه نیز به موضوع سند ملی توسعه زیست فناوری اختصاص داشت که بخش هایی از آن مطرح و تصویب شد.
آخرین جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور یعنی جلسه یکصدوچهارم این ستاد نیز 22 اسفند برگزار و بخش های دیگری از سند ملی توسعه زیست فناوری در آن بررسی و تصویب شد؛ هر چند بعد از چهار جلسه متناوب بررسی این سند، همچنان همه مفاد آن به تصویب نرسید و ادامه بررسی ها به سال 97 موکول شد.

  • ۹۷/۰۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">