ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در میان 1.8 میلیارد پست جمع‌آوری شده از سوی پنتاگون، زبان‌های ایرانی، عربی و پشتو به چشم می‌خورد.

بهار ادیبان - شرکت امنیتی Upguard با انتشار یک گزارش درباره عملیات 8 ساله پنتاگون در شبکه‌های اجتماعی توضیح داد. این گزارش نشان می‌دهد پست‌های جمع‌آوری شده شامل اطلاعاتی درباره سیاست‌های عراق، پاکستان و ISIS است. در کنار این موضوعات شامل نظرات نویسندگان مشهور و کاربران عادی آمریکایی در مورد سیاست دولت آمریکا نیز می‌شود.

پنتاگون بعد از انتشار خبر نشت این اطلاعات از سوی سی ان ان آن را تایید کرده است اما اطلاعاتی درباره اینکه چرا این مقدار محتوا را طی 8 سال جمع‌آوری کرده نداده است. این نشتی نشان می‌دهد حتی سازمان‌های امنیتی نیز از خطرهای سایبری در امان نیستند.

مسوولان وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌ اند این اطلاعات، اطلاعات حساسی نیستند و به صورت عمومی در شبکه‌های اجتماعی در دسترس هستند.

شرکت UpGuard در گزارش خود اعلام کرده داده‌های جمع‌آوری شده روی سه سرور در آمازون از شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک، انجمن‌ها و سایت‌ها ذخیره می‌شدند که یکی از این سرورها به تنهایی 1.8 میلیارد پست را در خود جای داده است. با استناد به این گزارش در میان اطلاعات جمع‌آوری شده، اطلاعاتی به زبان‌های عربی و فارسی و پشتو که در ایران، افغانستان و پاکستان صحبت می‌شود و تعدادی از گویش‌های مرکزی و جنوب آسیا به چشم می‌خورد. جمع‌آوری این اطلاعات به این زبان‌ها نشانه برنامه‌های عملیاتی آمریکا درآسیای مرکزی است. گفته می‌شود این عمل پنتاگون حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی را زیر سوال می‌برد.

عملیات پنتاگون زمانی فاش شد که کاربران دارای حساب رایگان aws روی سایت آمازون توانستند به صورت اتفاقی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

گفته می‌شود دو پیمانکاری که پنتاگون با کمک آنها این کار را انجام می‌داده یکی centcom که در جنگ‌های عراق و افغانستان پنتاگون را همراهی می‌کرده و دیگری pacom بوده که به نوعی فرماندهی اقیانوس آرام را در اختیار دارد و در عملیات‌هایی که جنوب و جنوب شرق آسیا انجام شده با پنتاگون همکاری داشته است.

شرکت امنیتی UpGuard در گزارش خود اعلام کرده به نظر می‌رسد تمرکز جمع‌آوری اطلاعات طی هشت سال گذشته خاورمیانه و جنوب آسیا بوده است؛ پست‌های عربی انتقادی از ISIS، پست‌های گروه‌های ضد جهادی عراقی، پست‌هایی به زبان پستو، پست‌های صفحات سیاستمداران پاکستان و پست‌هایی به زبان فارسی.

گزارش منتشر شده نشان می‌دهد احتمالا این محتویات برای تعقیب جنگ‌های منتطقه‌ای و جنگ علیه افراط گریان مورد استفاده قرار گرفته. (منبع:فناوران)

*لینک گزارش کامل (http://bit.ly/2zSk0hR ).

  • ۹۶/۰۹/۱۱

امنیت سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">