ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ساخت قویترین ابررایانه ایران با تلاش محققان ایرانی و همکاری سازمان هواشناسی، شرکت آمریکایی AMD را به واکنش واداشت. این شرکت مدعی است با وجود تحریمها علیه ایران از سوی آمریکا چگونه محققان ایرانی در ساخت این ابررایانه از میکروپردازشگر این شرکت استفاده کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، قوی ترین ابر رایانه ایران به ابتکار محققان مرکز تحقیقات پردازش های فوق سریع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ( پلی تکنیک تهران) به بهره برداری رسید و تحریم ایران در زمینه ابر رایانه های قوی تر از 190 میلیارد عمل در ثانیه را شکست.

محققان مرکز تحقیقات پردازش های فوق سریع به مدت دو سال بر روی ساخت قوی ترین ابر رایانه ایران با بهره گیری از فناوری کلاستر فعالیت کرده و این سامانه را با حافظه ای برابر 56 گیگا بایت و ظرفیت ذخیره سازی پنج هزار و 800 گیگا بایت به مرحله بهره برداری رسانده است که برای پیش بینی وضع هوا در سازمان هواشناسی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این ابر رایانه به این واسطه که بر اساس فناوری کلاستر ساخته شده است دارای امکان توسعه و به روز رسانی مناسبی است و تعمیر، نگهداری و پشتیبانی از آن در داخل کشور امکان پذیر است. دانش این فناوری در کشور بومی شده است و نیازی به شرکت خارجی یا کشورهای دیگر جهت پشتیبانی سیستم وجود ندارد.

این ابر رایانه دارای حداکثر توان پردازشی 860 میلیارد عمل در ثانیه است، این در حالی است که در قوانین تجارت جهانی، ابر رایانه های قوی تر از 190 میلیارد عمل در ثانیه به عنوان کالاهایی راهبردی محسوب می شوند و فروش آنها شامل تحریم است. سامانه ای که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده است قوی ترین ابر رایانه فوق سریع در خاورمیانه است که ایران را به جمع چند کشور برتر صاحب این فناوری پیسوند می دهد.

سیستم عامل مورد استفاده در این سامانه، لینوکس است و یک نرم افزار نیز برای مدیریت، نظارت و کنترل سیستم توسط محققان مرکز تحقیقات پردازش های فوق سریع تهیه شده است و این پروژه توسط کارشناسان شرکت های اروپایی به تایید رسیده است.

به گزارش مهر، اولین ابر رایانه ایران در سال 1380 به بهره داری رسیده است که آن نیز توسط محققان مرکز تحقیقات پردازش های فوق سریع ساخته شده بود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مرداد ماه از دستیابی ایران به دانش فنی برای ساخت سوپر کامپیوتر با 2 هزار پردازنده خبر داد و گفت: ابر رایانه با 216 پردازنده قوی ترین پردازشگری است که در ایران ساخته شده و در خاورمیانه نیز بیشترین تعداد پردازنده را دارد.

دکتر معتمدی گفت: سوپر کامپیوتر با دو هزار پردازنده قادر است که دو هزار و 500 عمل در ثانیه انجام دهد و در صورتی که سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد، توانایی ساخت آن در عرض یکسال وجود دارد.

وی با بیان اینکه کمتر از 20 کشور صاحب تکنولوژی ساخت کامپیوترهای سریع هستند، افزود: در بسیاری از کارهای صنعتی که بیش از یک فاصله زمانی کوتاه برای پردازش داده ها فرصتی وجود ندارد و از طرفی تعداد اطلاعات برای پردازش نیز زیاد است مقوله سرعت اهمیت پیدا می کند.

معتمدی گفت: پروژه ساخت ابر رایانه با 216 پردازنده به مدت دو سال و با هزینه پنج میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

واکنش شرکت آمریکایی

پس از اعلام خبر ساخت قویترین ابررایانه ایران توسط محققان کشور، شرکت آمریکایی AMD واکنش جالبی از خود نشان داد.

هفته نامه تخصصی information week چاپ نیویورک نوشت: محققان دانشگاه امیرکبیر ایران درحالی می گویند قویترین ابررایانه این کشور را با استفاده از میکروپردازشگرهای ساخت شرکت AMD ساخته اند که این شرکت آمریکایی فروش چنین تجهیزاتی را چه مستقیم و یا غیرمستقیم به ایران قویا رد کرده است.

به گزارش مهر، این هفته نامه تخصصی نوشت : به رغم تحریمها و محدودیتهای وضع شده از سوی آمریکا در خصوص صادرات تجهیزات رایانه ای به ایران، محققان ایرانی قویترین ابررایانه این کشور را با موفقیت طراحی و ساخته اند.

این هفته نامه افزود: دانشمندان و محققان مرکز عالی تحقیقات محاسبات دانشگاه امیرکبیر از ساخت قویترین ابررایانه ایران از ساختار شاخه لینوکس در ساخت سیستم پردازشگرهای Opteron استفاده کردند.

به نوشته این هفته نامه تخصصی، قویترین ابررایانه ایران از حداکثر قابلیت عملکرد 860 گیگا فلوپ برخوردار است. هر گیگا فلوپ معادل یک میلیارد محاسبه در یک ثانیه است.

اعلام خبر ساخت قویترین ابررایانه ایران درحالی صورت گرفت که به نوشته این هفته نامه، دانشمندان و محققان ایرانی در این پروژه گفته اند از 216 میکروپردازشگر ساخت شرکت آمریکایی میکروتجهیزات پیشرفته (AMD) استفاده کرده اند.

این شرکت بلافاصله پس از انتشار خبر ساخت قویترین ابررایانه ایران در وب سایت دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد، هرگز اجازه قانونی برای انتقال این پردازشگرها را چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم به ایران و یا هر کشور مشمول ممنوعیت صادرات آمریکا صادر نکرده است.

شرکت AMD اعلام کرد: AMD کاملا از قوانین کنترل صادرات آمریکا تبعیت می کند و تمامی عاملان این شرکت نیز به AMD متعهد هستند.

پاسخ محققان ایرانی

مسئول مرکز پردازشهای فوق سریع دانشگاه امیرکبیر در واکنش به این ادعای شرکت آمریکایی گفت: ساخت پردازشگرهای کامپیوتری فناوری بالایی ندارد و از هر نقطه از جهان می توان آن را تهیه و به کار برد.

بهمن جوادی به مهر در خصوص جنجال شرکت آمریکایی (AMD) بر سر ساخت قویترین ابر رایانه افزود: پردازشگرهای کامپیوتری به دلیل اینکه دارای فناوری بالایی نیستند در کشورهایی مانند چین، تایوان و مالزی ساخته می شود ولی چون این فناوری در آمریکا ثبت شده است، این جنجال را برپا کرده اند.

وی این جنجال را ناشی از دسترسی ایران به فناوری ابررایانه دانست و ادامه داد: در این زمینه حتی خبرنگار سایت Computre week با ارسال نامه الکترونیکی در خصوص کاربردهای این ابررایانه سوالاتی مطرح کرد که توضیحات لازم ارائه شد.

جوادی با تاکید بر اینکه اینگونه قطعات را به راحتی می توان در هر نقطه از جهان تهیه کرد، به مهر گفت: در حال حاضر تعداد پردازشگرهای زیادی در بازارها وجود دارند که می توان برای ساخت ابر رایانه از آنها استفاده کرد.

سرپرست پردازشگرهای فوق سریع دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه شرکت (AMD) تولید کننده پردازشگرهای کامپیوتری است، گفت : کشور امارات 8 درصد از سهام این شرکت و بزرگترین بازار خاورمیانه را در اختیار دارد و ایران در منطقه یکی از عمده ترین بازار محصولات این شرکت است.

وی به سود 622 میلیاردی این شرکت در خاورمیانه اشاره و خاطر نشان کرد: 60 درصد از این میزان سود متعلق به ایران است و واضح است که مسئولان این شرکت هم به این امر واقفند که محصولاتشان کجا به فروش می رسد.

  • ۸۶/۰۹/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">