ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فاتحه نظارت را بخوانیم؟

| سه شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۳۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - فروش آزادانه فیلترشکن، قمارخانه‌های اینترنتی، سایت‌های همسریابی، کانال‌های خبری اتهام‌پراکن، دانلودهای غیرقانونی، کسب‌وکارهای فاقد هر گونه مجوز، فروش اقلام ممنوعه از سلاح و مواد مخدر گرفته تا نوزاد، جابجایی بی‌حساب و کتاب پول،

نقض مکرر کپی‌رایت، فرار تولیدکنندگان محتوا و چندین و چند مورد دیگر از جمله مسایلی است که امروزه به شکلی علنی و گسترده، گریبان‌گیر فضای سایبری کشور شده است.
چنین فضایی البته تنها موجب پرکردن جیب عده‌ای نمی‌شود، بلکه با توجه به رشد روزافزون وابستگی امور و خدمات بر بستر اینترنت، موجب رواج معضلات گسترده فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی برای کشور نیز می‌شود.
اگرچه برخی با ارایه آمارهایی به رشد نسبی کاربری و اشتغال‌ها اشاره می‌کنند اما از روی دیگر این سکه یعنی حذف برخی فعالان و مشاغل سخنی به میان نمی‌آید. در حال حاضر همانطور که مشهود است، بخش عمده‌ای از رونق برخی کسب‌وکارها، مبتنی بر اموری همچون واسطه‌گری‌ها و مشاغل کاذب است و در بلند مدت شاهد کارهای زیربنایی، اساسی و دارای ارزش افزوده نیستیم. وضعیتی که باعث خروج سرمایه‌ها و رقابت سالم در فضای مجازی می‌شود.
به عبارت دیگر گویی به واسطه غفلت و کم‌توجهی به مقوله نظارت، باید فاتحه رشد صحیح و گسترده مشاغل، سرمایه‌گذاری‌ها و ارایه خدمات بنیادی و دیربازده را خواند.
این که بار چنین مسوولیت بزرگی را بخواهیم به عهده نهادهای نظارتی و انتظامی همچون پلیس فتا نیز بیاندازیم، آدرس اشتباه، پاک کردن صورت مساله و رها کردن آن به حال خود است. نهادهایی از این دست نیز محدودیت‌های فنی، پرسنلی، قانونی، بودجه‌ای و زیرساختی خاص خود را دارند.
از این رو وقت آن رسیده که به یک تقسیم کار کلان و ملی برای نظارت بر فضای سایبری فکر کنیم و از نقش دستگاه‌های مختلف و به ویژه بخش خصوصی، اصناف، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها غافل نشویم. آنها بهتر می‌دانند چگونه مراقب فضای کار خود باشند.
نکته قابل توجه آنکه این روزها از هر گوشه این فضای نامحدود، مساله و مشکل جدیدی سرباز می‌کند و تا متولیان، عزم برگزاری جلسه و وضع قوانین و مقررات را بکنند، چند مساله و معضل جدید نیز شکل گرفته است. در نتیجه شاهد انبوهی از قوانین و مقررات هستیم که یا ناکارآمد شده‌اند یا به فراموشی سپرده شده‌اند و یا اصلا فرصتی برای نظارت بر حسن اجرای آنها وجود ندارد.

یادمان باشد که در دنیای پرشتاب امروز یک روز تاخیر معادل یک روز زیان نیست.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۵/۱۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">