ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

امیر مسعود رادی *- امروزه ، بهره گیری مناسب از ابزار و تجهیزات رایانه ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرعت بخشیدن و نظام دادن امور جاری و روزمره از جمله نیازهای ضروری جامعه پویا و کارآمد عصر جامعه اطلاعاتی به شمار می رود .
امیر مسعود رادی.jpg
نیاز جامعه ، یک ضرورت

آنچه در موقعیت کنونی توجه همگان را به خود جلب کرده ، استفاده از ابزار فناوری اطلاعات است که روش های سنتی را نا کار آمد جلوه می دهد . بر این اساس استفاده بهینه از این ابزار ها ، نیازهای جامعه را برای دسترسی سریع ، امن و مطمئن فراهم می سازد . نیاز هایی از قبیل :

1- استفاده از دستگاه خود پرداز در بانک ها حتی در ساعات غیر اداری .

2- برقراری ارتباط on line صوتی ، تصویری و متنی با دور ترین نقاط جهان توسط یک گوشی تلفن همراه .

3- رزرو و خرید بلیط هواپیما و قطار .

4- جراحی مغز از راه دور .

5- تحصیل در دانشگاه مجازی .

6- نشریه الکترونیک .

7- حراست غیر فیزیکی و نا محسوس .

8- حضور در همایش های بین المللی غیر مجازی .

9- دبیر خانه بدون کاغذ.

10- کتابخانه الکترونیک .

11- ارائه خدمات شهری غیر حضوری .

12- تجارت الکترونیک .

13- ردیابی از راه دور و . . .

که در واقع صد ها نیاز و انتظار بشر را در زمانی کوتاه و با امنیتی بالا محقق می سازد .
اهداف چیست ؟

دسترسی آسان به منابع و خدمات الکترونیکی راه را برای تفکر ، پژوهش ، مدیریت ، برنامه ریزی ، سازمان دهی منابع مالی ، اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، هنری ، سیاسی ، اجتماعی ، شهری و به ویژه انسانی ، هموار می نماید .
تلاش برای مهار بحران

در وهله نخست ، آنچه در توسعه و بسط فرهنگ جهانی سازی اطلاعات نقش دارد برنامه ریزی و تبیین شاخص ها و راهکار هاست که تامل در این زمینه از محور های اساسی و بنیادین این مقاله به شمار می رود .

1- حمایت مالی دولت ها از رشته های مجازی دانشگاهی

با توجه به اینکه رسالت دانشگاه مجازی ، انتقال تمامی سر فصل های آموزشی از طریق ابزار فناوری شده اطلاعات بر بستر اینترنت است ، دست یابی به این ابزار و شبکه پر سرعت و با امنیت بالا ، نیاز مند سرمایه گذاری و برنامه ریزی جدی و منسجم دولت و شرکت ها و موسسات خصوصی مرتبط می باشد .

2- اختصاص حداقل 15 الی 20 واحد درسی مرتبط با فناوری اطلاعات برای تمامی رشته های دانشگاهی 3 گروه آزمایشی علوم تجربی ، علوم انسانی و هنر در تمامی مقاطع تحصیلی .

3- برنامه ریزی در خصوص ترویج فرهنگ جهانی سازی اطلاعات در سطوح ابتدایی و حتی پیش دبستانی .

4- دسترسی آسان و فراگیر زیر ساخت های مخابراتی و گسترش شبکه های پر سرعت اینترنتی برای عموم مردم .

5- توسعه IT در روستاها و آموزش به روستائیان توسط بخش خصوصی و دولتی

که البته ، برنامه ریزی در خصوص راه اندازی دو هزار دفتر ICT روستایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری به انجام رسیده است (روز نامه اقتصاد پویا مورخ 3/5/84 ) که امید است تا سال 1388 این پروژه به پایان برسد ( روزنامه پول 30/4/84 ) .

6- حمایت دولت از پروژه های تحقیقاتی و دانشگاهی با موضوع IT و برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این خصوص توسط مراکزتحقیقاتی و دانشگاه ها .

گفتنی است ، تاکنون حدود 200پایان نامه دانشجویی با موضوع «ارتباطات و فناوری اطلاعات » به دبیر خانه شورای اطلاع رسانی رسیده که همگی مورد تایید قرار گرفته است ( روزنامه ابرار اقتصادی مورخ 3/5/84 ) .

7- ایجاد مدیریت IT در دستگاه ها وسازمان های دولتی و نظارت مستمر بر آن .

8- ایجاد تشکل های صنفی فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان دهی اصولی ومناسب اعضا IT در بین مجامع و سازمان های معتبر داخلی و خارجی و در نتیجه هدایت و جهت گیری دقیق و مناسب دست اندرکاران این حوزه با آخرین رویکردهای جهانی جامعه اطلاعاتی .

گفتی است ، در حال حاضر حدود یک هزار و 400 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات مشغول به کار هستند که از این تعداد 50 شرکت در زمینه پژوهش ، 500شرکت در حوزه نرم افزار ، 730 شرکت در حوزه سخت افزار و 120 شرکت در حوزه تجهیزات مخابراتی فعالیت دارند( روزنامه جهان صنعت 18/5/84) .

9- ایجاد کمیته های تخصصی در سازمان ها و برنامه ریزی در خصوص رفع مشکلات و اصلاح روش ها در حوزه IT .

10- تشویق و ارتقای کارشناسان و کارکنانی که در این حوزه فعالیت دارند و امور محوله را با ساختار IT به انجام می رسانند .

11- ایجاد فضای مناسب کاری برای جذب سرمایه گذارخارجی با تجربه وتوانمند درحوزه IT .

به دلیل توسعه بیش از85 درصدی این علم درجهان ، این در حالی است که متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم چارچوب مشخص و مسیرمعینی برای توسعهIT درکشورداشته باشیم (روزنامه هدف و اقتصاد مورخ 9/5/84 ) .

12- تعدیل تعرفه های برقراری ارتباط مخابراتی و هزینه های دسترسی به شبکه اینترنت ، همزمان با توسعه IT در کشور .

13- برگزاری همایش های تخصصی مجازی با موضوعاتی نظیر« نقش IT در خانواده » با هدف بررسی ابعاد مختلف تاثیرات فناوری اطلاعات در بنیان خانواده .

گفتنی است خوشبختانه اولین همایش نقش IT در خانواده به همت شرکت مخابرات ایران در مرداد ماه سال جاری برگزار شد (روزنامه ابرار اقتصادی مورخ 5/5/84 ).

14- پرداخت وام و کمک بلا عوض به دانشکده ها برای تاسیس دانشکده های جدید ICT .

خوشبختانه در این خصوص نیز برنامه ریزی هایی با همکاری وزارت اتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت علو م و تحقیقات صورت گرفته است که قرار است برای تاسیس این دانشکده هااز سوی دولت کمک بلا عوض 2 میلیارد ریالی شود (هفته نامه عصر ارتباط مورخ 1/5/84 ) .

15- با توجه به وجود پتانسیل مناسب کاری ، علمی و پژوهشی و همچنین موقعیت جغرافیایی و ژئو پلتیکی کشور و همچنین نیاز منطقه ، برنامه ریزی در خصوص توسعه IT ، ایران را می تواند به قطب IT منطقه تبدیل سازد .

در همین راستا براساس برنامه ریزی های صورت گرفته ، توسط وزارتICT ، سالانه 40 میلیارد تومان تسهیلات ارزان در اختیار شرکت های فعال ICT قرار می گیرد (خبرگزاری فارس مورخ 27/4/84) .

... و

اینک اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی

جامعه اطلاعاتی و بحث در خصوص آن این روز ها محور گفت و گو های محافل تخصصی ، انجمن ها ، همایش ها و حتی میزگرد های خصوصی دانشجویی شده است . علیرغم غیر قابل تصور بودن موضوع برای برخی از افراد و گروه ها ، عبارت جامعه اطلاعاتی خیلی روشن و بسیار شفاف و قابل دسترس برای همگان می باشد . بررسی موضوعاتی نظیر : تعداد رایانه های شخصی ، تعداد کاربران و ضریب نفوذ اینترنت ، تعداد شناسه های ) Domain) اینترنتی ثبت شده ، تعداد تلفن های ثابت و همراه به عنوان پل ارتباطی مشترک و ضریب نفوذ آنها ، تعرفه مکالمات تلفنی ، تعداد شرکت هاو موسسات ارائه دهنده خدمات اینترنتی درکشور های جهان و غیره میتواند از مهم ترین مباحث مطرح شده در نخستین اجلاس جامعه اطلاعاتی که در 19 تا 21 آذر 1382 در سوئیس برگزار شد و همچنین می تواند محور مقالاتی باشد که قرار است از 25 تا 27 آبان ماه سال جاری در تونس ارائه شود .

در واقع قصد از برگزاری چنین اجلاسی ، گردآوردن سران حکومت ها ، روسای موسسات سازمان ملل متحد ، رهبران صنایع ، سازمان های غیر دولتی ، نمایندگان رسانه ها و جامعه مدنی ، در یک رویداد واحد جهانی است تا از این طریق طرف های دارای اهداف مشترک به درکی واحد از نقش خود برسند . نقشی که متضمن استقرارعملی جامعه اطلاعاتی یکپارچه در سراسر جهان باشد .این در حالی است که براساس شاخص های یاد شده ، کشور های جهان به سه گروه زیر تقسیم می شوند ( روزنامه عصر اقتصاد مورخ 12/6/84) :

1- کشور های در پی توسعه ( مانند ایران ، پرو ، سوریه )

2- کشور های در حال توسعه ( مانند امارات متحده عربی )

3- کشور های توسعه یافته ( مانند نروژ ، آمریکا ، ایسلند )

در همین راستا ، تحلیل صاحب نظران جامعه اطلاعاتی و دستاوردهای آن با موضوعاتی نظیر عناوین زیر همراه است :

• جوانان ، پیشگامان جامعه اطلاعاتی هستند (محمود حاجیلی ، دبیر کارگروه جوانان کمیسیون ملل WSIS ) .

• تولید محتوا بزرگ ترین دستاورد اجلاس WSIS ( محمود حاجیلی ، دبیر کارگروه جوانان کمیسیون ملی WSIS ) .

• جامعه اطلاعاتی موجب شده صدای بخش خصوصی بلند تر از قبل شود ( دکتر شکر خواه ، عضو فعال انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی) .

• اجلاس (WSIS) تاثیر مثبت ICT در اقتصاد ایران را ثابت کرد ( چارز گیگر ، رئیس دبیرخانه اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی) .
• جهانی شدن را پذیرفته ایم ( دکتر جلالی ، دبیر سابق همایش هم اندیشی اجلاسWSIS ) .
راهکارها چیست ؟

برای رسیدن به یک جامعه اطلاعاتی واقعی ، علاوه بر برنامه ریزی دقیق توسط مسوولان که رئوس آن در بالا به آن اشاره شد ، به نکات زیر نیز باید توجه داشت :

• استفاده مناسب از تجربیات کشورهای پیشرفته .

• تجهیز زیرساخت های مخابراتی متناسب با فناوری روز .

• آموزش کاربردی در راستای ارتقای سطح فنی ، علمی و تخصصی منابع انسانی سازمان ها .

• آموزش همگانی در راستای اعتلای فرهنگ جامعه .

• تدریس دروس مرتبط با موضوع« جامعه اطلاعاتی » در سطوح مختلف مدرسه و دانشگاه .

• تشکیل کمیته های تخصصی کاری مرتبط با موضوع در سازمان ها و نهاد های دولتی .

* کارشناس و مسوول ارتباط با رسانه های گروهی شرکت مخابرات ایران

  • ۸۴/۰۸/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">