ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فروش دوربین سرقتی در جعبه‌های چاپ ایران

| دوشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

مریم عسگری - کاهش تقاضا برای تجهیزات حرفه ای عکاسی اگر چه موجب رکود بازار این کالا شده است؛ اما از آنجا که مشتریان این صنف را بیشتر افرادی با کاربری تجاری شامل می شوند، بازار خرید و فروش تجهیزات عکاسی همچنان سرپاست، البته با یک تفاوت کوچک از لحاظ شیوه کسب و کار.
در گزارش امروز به شیوه های نوین کسب و کار دوربین فروش ها پرداخته ایم. 


  اجاره به شرط جبران خسارت 
داستان از این قرار است که در پی گرانی تجهیزات حرفه ای عکاسی مانند لنز، پروژکتورهای مخصوص عکاسی و  از این قبیل بسیاری از فروشندگان تجهیزات عکاسی به ارایه این تجهیزات به صورت امانی روی آورده اند. روال کار هم به این صورت است که به طور مثال بابت اجاره یک لنز  5 میلیون تومانی، یک فقره چک یا سفته به همین مبلغ از متقاضی اجاره دوربین دریافت و مبلغ اجاره نیز به صورت توافقی تعیین و قبل از تحویل لنز از مشتری دریافت می شود. در برخی از فروشگاه ها نیز قراردادی بین صاحب کالا و شخص اجاره کننده منعقد و در آن قید می شود که در صورت بروز هر مشکل یا ایرادی برای کالای مورد اجاره، کل مبلغ وثیقه به حساب صاحب کالا منتقل می شود. جالب اینجاست که در چک و سفته از قید کلمه «بابت ضمانت» خودداری می شود تا در صورت بروز هر مشکلی برای لنز یا دوربین، صاحب کالا بتواند خسارت را در کمترین زمان دریافت کند.
می توان گفت که این روزها بازار تجهیزات حرفه ای عکاسی سود خود را از راه اجاره انواع لنز و پروژکتور و حتی چتر و سه پایه های عکاسی تامین می کند.


 دوربین های بدون جعبه ناصرخسرو
در کنار این اتفاق در خیابان ناصرخسرو تهران که یکی از مراکز اصلی خرید و فروش دوربین های عکاسی حرفه ای است، شاهد عرضه انواع دوربین و تجهیزات با قیمتی به مراتب پایین تر از قیمت معمول هستیم.
منابع آگاه می گویند: این کالا و تجهیزات در بیشتر موارد کالاهای قاچاق و حتی سرقتی هستند که بدون جعبه و شارژر با نصف قیمت به فروش می رسند. جالب این که دستفروشان نیز در این خیابان کسب و کار پررونقی دارند و مشاهده شده که برخی از آنها نمونه های آنتیک دوربین را با قیمت های فضایی در خیابان به فروش می رسانند.
مشخص است که کالاهایی که بدون جعبه و شارژر و سایر تجهیزات به فروش می رسند سرقتی بوده و از آنجا که برخلاف گوشی تلفن همراه، ردگیری دوربین های دیجیتال ممکن نیست، این کالاها به راحتی در بازار خرید و فروش می شوند.
این اتفاق در بازار تجهیزاتی مانند لنز نیز رخ داده است. به گفته وارسته، یکی از فعالان بازار دوربین در خیابان جمهوری، ناصر خسرو یکی از قدیمی ترین مراکز خرید و فروش دوربین های عکاسی است که متاسفانه در سال های اخیر به یکی از مراکز پرخطر نیز تبدیل شده است. به گفته وی، در خیابان ناصر خسرو تهران علاوه بر انواع دوربین و تجهیزات عکاسی، انواع کیف و کاور دوربین نیز عرضه می شوند که بیشتر این کیف ها نمونه های کپی شده برندهای اصلی هستند و فروشندگان آنها را با قیمت کالای اصل به فروش می رسانند. ولی به دلیل نظارت محدود بر این خیابان هر تخلفی در آن صورت می گیرد. 
شنیده ها حاکی از آن است که کسب و کار دیگری هم با نام تولید جعبه دوربین های عکاسی خلق شده و برخی از سودجویان به سفارش فروشندگان دوربین های سرقتی یا حتی کارکرده، جعبه های آکبند تولید می کنند. به این ترتیب دوربین های سرقتی به راحتی با یک کابل و شارژر جایگزین در جعبه های نو قرار گرفته و به فروش می رسند.
در این باره یکی از فعالان بازار دوربین های دیجیتال در خیابان ناصرخسرو می گوید: قیمت دوربین و تجهیزات عکاسی در خیابان ناصر خسروی تهران نسبت به سایر مراکز ارزان تر است و علت این است که این خیابان مشتریان خود را از دست داده و کسبه برای رقابت با سایر مراکز ناچارند از سود خود کاسته و کالاها را ارزان تر به فروش برسانند. وی موضوع عرضه کالاهای قاچاق در این خیابان را تکذیب کرد و گفت، شاید برخی از افراد سودجو نسبت به عرضه کالاهای سرقتی اقدام کنند، اما خریدار باید آگاه باشد و این اتفاق در تمام نقاط کشور ممکن است رخ دهد.
بررسی های بازاری اما گویای این مطلب است که کمیاب ترین تجهیزات و دوربین های عکاسی در این خیابان موجود است و البته در صورت تشخیص فروشنده، کالا از انبار یا گاوصندوق فروشگاه به خریدار ارایه می شود.  
به گفته نمایندگی های فوش دوربین و تجهیزات جانبی، کمترین نظارت بر بازار خیابان ناصرخسرو اعمال می شود و اگر قرار باشد شرایط به همین منوال باشد ما باید از این حوزه خارج شویم. (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۴/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">