ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فناوری فقط برای نظارت بر مردم است؟

| يكشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دو هفته قبل خسته و کوفته از رانندگی یک مسافرت، وارد بزرگراه جناح شدم تا از میدان آزادی به سمت خانه بروم. ترافیک بود، تعجب نکردم، تهران است و ترافیکش.

کمی بعد با دیدن فروشندگان CD‌های موسیقی و بادکنک‌فروش‌ها نگران شدم. حضور این افراد در ترافیک‌ها علامت خوبی نیست و یعنی باید مدت زیادی میهمان ترافیک بود.

ترافیک به حدی زیاد بود که چراغ راهنمایی و رانندگی را نمی‌توانستم از دور ببینم. هر 5 دقیقه توقف کامل، چند متری پیش می‌رفتیم و دوباره حدود 50دقیقه توقف. بعد یک علامت بد دیگری دیدم که به همراهانم گفتم، صبور باشید که حالاحالاها در این ترافیک خواهیم ماند. آن علامت بد، چراغ راهنمایی بود که از حالت اتومات شمارشگر خارج شده بود و به حالت PO یا همان مخفف پلیس و سیستم دستی تغییر کرده بود. اکثر ساکنان تهران احتمالا با ترافیک‌هایی از این دست که دچار PO شده است آشنا هستند. پای چپم تقریبا از گرفتن کلاچ و نیم متر جلو رفتن خشک شده بود.

با همراهان حرف از احتمال کمک به زلزله‌زدگان زدیم، احتمال تصادف دادیم و چند احتمال دیگر که البته همه غلط از کار درآمد. بعد از حدود 45 دقیقه نوبت عبور ما از چراغ قرمز رسید و با کنجکاوی دنبال علت ترافیکی بودم که مانع سبز کردن چراغ از سوی پلیس شده بود.

چند متر جلوتر علت مشخص شد. صحنه عجیبی بود. مسافربرها در هر چهار لاین زیرگذر میدان آزادی در کمال آرامش از خودروهای خود پیاده شده بودند و مسافر می‌طلبیدند. به هزار مصیبت خود را به آخرین لاین بازمانده کشاندم تا از این مهلکه عبور کنم که دیدم دو مامور وظیفه راهنمایی و رانندگی هم در جلوی تمام آن مسافرکش‌ها با یک خودکار و کاغذ یادداشتی کوچک در دستشان ایستاده‌اند. البته متوجه نشدم مشخصا در حال انجام چه کاری هستند اما از آن مرحله به بعد تا خود خانه که راه زیادی نیز باقی مانده بود، هیچ ترافیکی در کار نبود.

این روزها از کوچه‌ها گرفته تا جاده‌ها و اتوبان‌ها به ویژه در تهران که بگذرید همینطور رعد و برق می‌بینید اما هر چه انتظار می‌کشید خبری از باران نیست. این رعد و برق‌های بی‌صدا در واقع فلاش ناشی از دوربین‌های راهنمایی و رانندگی هست که همچون چتری گسترده تهران را در برگرفته‌اند.

کافیست خودروی شما اندکی به خط‌کشی‌های مخصوص عبور عابران پیاده نزدیک شود تا به کسری از ثانیه یک رعد و برق، یک پیامک و سپس یک جریمه برای شما منظور شود. کافیست کوچکترین تعرضی به خط ویژه کنید تا سرعت عمل چرخه، فلاش، پیامک و جریمه را لمس کنید یا کافیست اندکی از سرعت مجاز بگذرید تا کارکرد فناوری را با تمام وجودتان حس کنید.

احساس می‌کنم از نظر بکارگیری فناوری‌های ثبت تخلف و جریمه در حوزه راهنمایی و رانندگی، اگر در دنیا اول نباشیم قطعا در زمره کشورهای پیشرفته در این عرصه هستیم. البته ملالی نیست و رعایت قانون یک وظیفه مهم و شهروندی است.

اما پرسشم این است که آیا فناوری فقط برای نظارت بر مردم است؟ (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۹/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">