ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

فیلترینگ; یک قدم به سمت کاربران

| سه شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۸۵، ۰۵:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

شهرام شریف - بزرگراه فناوری - با اعلام شماره تلفن‌های مربوط به اعلام فیلترینگ اشتباهی توسط شرکت فناوری اطلاعات به‌نظر می‌رسد متولیان اینترنت در کشور بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است در مسیر فیلترینگ اینترنت خطا و اشتباهی هم رخ دهد. بسیاری از کاربران ایرانی در طی یکی دو سال اخیر که با فیلترینگ نسبتا گسترده‌تری از قبل روبه‌رو بوده‌اند، همواره مواردی از مسدود شدن سایت‌هایی را شاهد بوده‌اند که مشخص بوده از روی اشتباه در فهرست فیلترینگ قرار گرفته‌اند. با این حال نه در دولت گذشته و نه در دوران مسؤولیت مدیران فعلی مخابرات راه و روشی برای جلوگیری از این اشتباهات مکرر و یا پوشاندن خطاهای قبلی وجود نداشت. به‌جز برخی صفحات که شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنتی در کنار علامت ورود ممنوع قرار می‌دادند و در آن از کاربران خواسته می‌شد تا موارد فیلترینگ اشتباهی را به اطلاع این شرکت‌ها برسانند، راه دیگری برای پی‌گیری درست یا غلط بودن فیلترینگ یک سایت وجود نداشت.

در بسیاری از موارد وقتی مدیران مخابراتی با مواردی از این فیلترینگ‌های اشتباهی برخورد می‌کردند، قول پی‌گیری می‌دادند و حداقل در طی یکی دو سال گذشته بارها شاهد فیلتر شدن و سپس بازگشایی سایت‌هایی از این دست بوده‌ایم، اما هیچ‌گاه رویه‌ای برای اعلام سایت‌های به اشتباه فیلتر شده وجود نداشت و از این‌رو حتی بسیاری از موافقان فیلترینگ در کشور را نیز به سیستم فیلترینگ مخابرات بدگمان کرده بود.

حال با اعلام شماره تلفن و ایمیلی برای پی‌گیری این موضوع به‌نظر می‌رسد که حداقل مسیری برای پی‌گیری در این بخش باز شده است. هرچند یکی از معاونان وزیر ارتباطات هفته گذشته اعلام کرده تعداد سایت‌های فیلتر شده به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد، اما کیست که نداند آمار تعداد سایت‌های به اشتباه فیلتر شده بسیار زیاد است و در میان آ‌ن‌ها اتفاقا سایت‌های خبری متعدد خارجی نیز وجود دارند که تنها به‌دلیل داشتن یک یا چند کلمه نامربوط از دسترس کاربران خارج شده‌اند.

مسؤولان شرکت فناوری اطلاعات بیش از یک سال است که در مورد سیستم فیلترینگ جدیدی سخن به میان می‌آورند که قرار است تمامی مشکلات قبلی را برطرف کنند، اما به‌نظر می‌رسد این پروژه نیز به این زودی‌ها قصد بیرون آمدن از وضعیت پایلوت را ندارد. گفته می‌شود مشکلات فنی فیلترینگ جدید دلیل این همه تاخیر است هرچند می‌توان برای فیلترینگ ضعف‌های متعدد دیگری نیز برشمرد که عملا استفاده‌های کاربردی و فنی از این وسیله ارتباطی را نیز با مشکل روبه‌رو کرده است.

  • ۸۵/۰۸/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">