ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قانون مانع فیلترینگ سلیقه ای می شود

| شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۸۷، ۰۲:۰۷ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته نماینده سایق مجلس شورای اسلامی، چنانچه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پس از تصویب شورای نگهبان نهایی شود، بسیاری از قید و بندهای غیرقانونی و غیرمنطقی در زمینه فیلترینگ و دسترسی به اطلاعات از بین خواهد رفت.

به گزارش ستادخبری کنفرانس «فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستاوردها و پیشرفت‌ها» عماد افروغ نماینده مجلس هفتم شورای اسلامی با بیان مطلب فوق افزود: تصویب نهابی و سپس اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به عنوان یک قانون مادر راه را برای دسترسی و همچنین انتشار اطلاعات باز می‌کند.

وی که یکی از طراحان لایحه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود در مورد ایرادات وارده به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: این قانون نیز همانند برخی موارد دارای ایراداتی است؛ مشکل موجود در این قانون مربوط به آیین‌نامه آن است چراکه در آن منضبط کردن سایت‌های اطلاع‌رسانی در ذیل فعالیت های دولت و کمیته 5 نفره تعریف شده است و ما نیز یکی از مخالفان آن بودیم.

وی ادامه داد: این آیین نامه نیاز به تغییر اساسی دارد زیرا در این کمیته 5نفره دستگاه قضایی و مقننه هیچگونه نقشی ندارند.

وی افزود: همچنین در یکی از بندهای کمیته یاد شده آمده است، اگر سایتی فیلتر شد، برای ارایه شکایت خود از این کمیته ابتدا می بایست شکایت را به همین کمیته ارایه می کرد و سپس خود کمیته پرونده را به مراجع قضایی ارجاع می دهد. در واقع مسئول سایت فیلتر شده اجازه ندارد به طور مستقیم برای شکایت از کمیته 5 نفره به قوه قضاییه مراجعه کند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر تصویب نهایی این قانون انجام بگیرد، در این صورت فیلترینگ برحسب یک ضوابط قانونی انجام خواهد شد نه بر حسب اعمال سلیقه یک قوه.

وی همچنین در مورد اقدامات دولت در زمینه فناوری اطلاعات با توجه به قانون برنامه چهارم توسعه گفت: متاسفانه مسایل زیادی در مجلس مبنی بر تحقق نیافتن برخی برنامه های چهارم توسعه مطرح شد به نحوی که حتی اصل 44 نیز روبه تعطیلی رفت. برای مثال یکی از این موارد که در برنامه هم به آن اشاره شد و به صورت یک قانون درآمد دسترسی مردم به ماهواره از طریق ارتباطات کابلی بود که صداوسیما را موظف به تحقق آن می کند اما این نهاد هیچگاه زیر بار این مسئولیت نرفت.

گفتنی است کنفرانس «فناوری اطلاعات و ارتباطات، دستاوردها و پیشرفت‌ها»، 4 آذرماه همزمان با نهمین نمایشگاه بین‌‌المللی تلکام برگزار خواهد شد.

علاقه مندان برای کسب اطلاع بیشتر می توانند به آدرس اینترنتی کنفرانس در نشانی www.ictvision.ir مراجعه کنند.

همچنین دبیرخانه این کنفرانس با شماره تلفن 88713024 آماده پاسخگویی و ثبت نام علاقه‌مندان است.

  • ۸۷/۰۸/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">