ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قرارداد ماهواره ناهید۲ امضا شد

| شنبه, ۹ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

با حضور وزیر ارتباطات قرارداد ساخت ماهواره مخابراتی ناهید۲ به امضا رسید.

به گزارش فارس، در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران، قرارداد ساخت ماهواره مخابراتی ناهید2 به امضاء رسید.

دستیابی به ماهواره بومی مخابراتی و سنجش از راه دور از مأموریت‌های اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات است که در این راستا ماهواره ناهید2 یک ماهواره مخابراتی زمین‌آهنگ  با 2 مأموریت اولیه و ثانویه تعریف شده است.

در مأموریت‌های اولیه این ماهواره تمرکز بر توسعه و آزمایش‌ فناوری‌های اساسی مورد نیاز و ارتباط مخابراتی از جمله مأموریت‌های ثانویه این ماهواره با عمر عملیاتی 2 سال دیده شده است.

یکی از مهمترین زیرسیستم‌های ماهواره ناهید2، سامانه تعیین و کنترل وضعیت و موقعیت با پایداری 3 محور و دقت نشانه‌روی 3 درجه RMS در هر راستا شامل حسگرهای تعیین وضعیت و عملکردهای کنترل وضعیت عنوان شده است.

همچنین از جمله مأموریت‌های مهم این ماهواره دستیابی به فناوری مانورهای مداری است.

 

*پرتاپ ماهواره دوستی تا پایان سال در صورت آمادگی پرتاب کننده

همچنین در این مراسم وزیر ارتباطات اظهار داشت: تاکنون ماهواره‌هایی که به فضا پرتاب شده‌اند از نوع سنجشی بوده‌اند که از دو سال گذشته برنامه‌ریزی برای ساخت ماهواره مخابراتی آغاز شد. در این راستا ماهواره ناهید 1طراحی شد که ساخت آن به اتمام رسیده و امیدواریم سال آینده این ماهواره پرتاب شود.

وی ادامه داد: ماهواره ناهید 2 مدل پیشرفته‌تر ناهید 1 است و قرار است در این پروژه تمامی متخصصان فضایی کشور یک کنسرسیوم داخلی توانمند فضایی را به نمایش بگذارند.

وزیر ارتباطات گفت: همچنین امیدواریم ماهواره دوستی امسال پرتاب شود زیرا آماده‌سازی ماهواره در اختیار ما و پرتاب با سازمان پرتاب‌کننده است که در صورت آمادگی سازمان پرتاب‌کننده این ماهواره در سال جاری پرتاب خواهد شد.

وزیر ارتباطات گفت: پیش از این هر دانشگاه یک ماهواره می‌ساخت و باعث موازی کاری در پروژه های فضایی می ‌شد اما سیاست فعلی ساخت ماهواره با محوریت سازمان فضایی از طریق تقسیم کار بین متخصصان تحت یک مدیریت منسجم است.

وی بر حمایت دولت یازدهم از ایجاد فناوری بومی فضایی خبر داد و گفت: فناوری فضایی تا ۱۵ سال آینده به جایگاه خوبی در دنیا می رسد که اگر عقب بیفتیم، نمی توانیم به دنیا برسیم. دنیا در حال افزایش سرمایه‌گذاری در بخض فضا است و در ایران نیز پس از انقلاب اسلامی فعالیت در بخش فضا افزایش یافت و و برای سال ۹۵ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به فناوری فضایی اختصاص داده شده که تاکنون تمام ردیف های آن استفاده شده است و برای بودجه سال ۹۶ نیز همین مبلغ پیشنهاد شده است.

واعظی گفت: فناوری ساخت ماهواره سنجشی آسان تر از ماهواره های مخابراتی است و امیدواریم تا پایان برنامه ششم، برای رفع نیازهای کشور ماهواره سنجشی بومی داشته باشیم که برنامه ساخت ماهواره های عملیاتی و پیشرفت فناوری فضایی در دستور کار است.

واعظی گفت: داشتن یک ماهواره بومی مخابراتی و یک ماهواره بومی سنجشی در دستور کار کشور است که برای خرید این دو ماهواره مذاکرات پیچیده ای با ۳ کشور از جمله فرانسه داشته ایم و تا پایان برنامه ششم قرارداد با کشورهای سازنده این ماهواره ها امضاء خواهد شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به باز پس گیری ماهواره بلوکه شده مصباح در کشور ایتالیا گفت: این ماهواره مربوط به دولت قبل بوده که به دلیل تحریم ها، در کشور ایتالیا بلوکه شده است. امروز ماهواره های پشرفته تری از مصباح داریم که می توانیم روی آن تمرکز کنیم اما اگر مسئولان سازمان فضایی به این نتیجه برسند که این ماهواره قابلیت استفاده دارد، می توانیم آن را به کشور برگردانیم.

وی درباره حفظ نقاط مداری گفت: در این باره بودجه سالانه به این بخش اختصاص داده شده و قصد بهره گیری سیاسی و تبلیغاتی از اجرای پروژه های فضایی را نداریم و موضوع فناوری فضایی آن طور نیست که بخواهیم هر روز درباره آن خبررسانی کنیم.

وی گفت: روز چهارشنبه هفته جاری به مناسبت روز فناوری فضایی در ۱۴ بهمن ماه جلسه‌ای برای گرامیداشت روز فناوری فضایی خواهیم داشت در نمایشگاهی دستاوردهای فضایی کشور به نمایش می گذاشته می شود و با حضور رئیس جمهور دو پروژه رونمایی خواهد شد.

واعظی درباره ارسال ماهواره های بالنی گفت: کشورهای مختلف سرمایه گذاری سنگینی برای استفاده از فناوری بالن در فضا به کار گرفته اند و ایران نیز امسال برای نخستین بار در ایام اربعین حسینی به صورت آزمایشی از بالن اینترنت بومی در مرز مهران استفاده کرد.

در این مراسم محسن بهرامی رئیس سازمان فضایی ورود کشور به بحث جدید ماهواره‌های مخابراتی را متقارن با ‌آستانه دهه فجر به فال نیک گرفت و گفت: ورود به فضا در زمینه مخابراتی در کنار مباحث سنجشی حضوری معنادار در آینده فضا است.

مسئولان وزارت ارتباطات با خودداری از اعلام رقم امضای قرارداد ساخت ماهواره مخابراتی ناهید 2 آن را محرمانه عنوان کردند.

حسن حدادپور ر ئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز طراحی و ساخت ماهواره های ناهید ۱ و ۲ را زمینه ساز دستیابی به حضور مخابراتی ایران در فضا عنوان کرد و گفت: در انتهای برنامه ششمتا سال ۱۴۰۰ به اولین ماهواره عملیاتی مخابراتی دست می یابیم.

وی اظهار امیدواری کرد: این قرارداد در ارتقای کشور در زمینه استفاده مخابراتی از فضا موثر واقع شود و ایران را در زمره کشورهای صاحب نام دنیا در دستیابی به این فناوری قرار دهد.

حدادپور بر بهره گیری از تمامی ظرفیت داخلی در این پروژه تاکید کرد و گفت: رسیدن به جایگاه مناسب فضایی نیاز به توجه خاص مدیران ارشد نظام و محققان دارد که امیدواریم با حمایت همه جانبه شتاب بیشتری گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">