ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعتراف اپل: قیمت بالا، بلای جان آیفون شد

| سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸ ب.ظ | ۰ نظر

اپل هفته گذشته گزارش مالی خود را اعلام و به کاهش فروش آیفون هایش در طول سه ماهه چهارم سال 2015 اعتراف کرد. بر اساس گزارش تیم کوک، یکی از دلایلی که باعث کاهش فروش آیفون های اپل شده، قیمت بالای آیفون است.
فناوران- یکی از خصوصیات و ویژگی هایی که اپل برای محصولاتش در نظر می گیرد همیشه قیمت بالای این محصولات است چرا که معتقد است محصولاتش را برای بازارهای خاصی تولید می کند و انتظار ندارد مردم در سطح اقتصادی متوسط قدرت خرید محصولاتش را داشته باشند. با این حال بخش بزرگی از میزان فروش آیفون های اپل متعلق به بازارهای در حال توسعه است که توانسته جایگاه خود را در رده دوم بزرگ ترین فروشندگان گوشی دنیا قرار دهد.
بر این اساس تحلیلگران یکی از دلایل کاهش فروش گوشی بخصوص گوشی های آیفون در سراسر دنیا را وضعیت اقتصادی مردم می دانند. 
کشور هایی همچون چین، برزیل، روسیه، ژاپن، کانادا، آسیای جنوب شرقی و ترکیه و نیز کشورهای اروپایی، مناطقی هستند که در طول یکی دو سال اخیر با رکود اقتصادی مواجه شده اند و این در حالی است که این کشورها بزرگ ترین مشتریان اپل را تشکیل می دهند.
البته اپل در این وضعیت هم اقدام به افزایش قیمت آیفون از 687 به 691 دلار کرد که با بالا رفتن ارزش دلار آمریکا و تاثیر آن بر نرخ سایر ارز های موجود، فروش آیفون را نه تنها در بازارهای اروپایی و آسیایی، بلکه در کشور آمریکا نیز برای کاربران سخت و غیر ممکن می کند.
در مقابل کمپانی هایی همچون شیائومی یا هوواوی معمولا سود خود را از تعداد فروش بالا کسب می کنند چرا که فروش تک گوشی های شان سود زیادی را عاید این شرکت ها نمی کند.
این کمپانی ها محصولات خود را با سود بسیار کم به فروش می رسانند، اما اپل برخلاف سایر تولیدکنندگان معمولا هر دستگاه گوشی را با 50 درصد سود می فروشد و از این بابت به تعداد فروش بالا برای کسب سود نیاز ندارد. به همین دلیل است که همواره گوشی های اپل بالاترین قیمت را نسبت به سایر گوشی های بازار دارند و از آنها به عنوان گوشی های لوکس یاد می شود.
پیش بینی های این کمپانی حاکی از احتمال کاهش تقاضا برای آیفون ها اپل در طول سه ماهه جاری است. البته اپل فقط به حفظ حاشیه سود خود می اندیشد، اما به نظر می رسد سهم رکود در بازار های جهانی بیشترین تاثیر خود را بر خرید آیفون های اپل بگذارد.
البته از سویی کاهش فروش آیفون های اپل به نفع تولیدکنندگان گوشی های آندروییدی و سایر پلات فورم ها است. 
در طول سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ آماری منتشر شده که حاکی از افزایش فروش گوشی های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل آندرویید در سراسر جهان به جز چین است. گزارش ها حاکی است که کاربران، دیگر تمایلی به خرید گوشی های هوشمند آیفون ندارند. 
نکته قابل توجه این که در حالی که میزان تمایل برای خرید گوشی های آندروییدی از ۱۳ به ۱۱ درصد کاهش یافته، میزان تمایل برای خرید آیفون با کاهش زیاد از ۲۰ درصد به ۱۱ درصد در سه ماهه چهارم کاهش پیدا کرده است.
البته یکی از باورهای موجود در میان کاربران گوشی های هوشمند این است که اپل هیچ گاه قیمت را به عنوان فاکتوری برای رقابت در نظر نگرفته است. دلیل فروش بالای محصولات اپل از نظر بسیاری از کاربران محصولات این کمپانی، کیفیت بالا است که خرید آیفون های گران قیمت را نیز توجیه می کند. 
با این حال این اولین بار است که اپل قیمت بالای محصولات خود را که در اثر تغییرات بازار و نوسانات دلار صورت گرفته، به عنوان مشکلی برای فروش محصولاتش مطرح کرده است. 
مخلص کلام این که در حال حاضر قیمت بالا و مشکلات اقتصادی، اپل را در رقابت با سایر کمپانی ها به مراتب بیشتر آسیب پذیر کرده و به همین دلیل باید شاهد تاثیرات بزرگی در آمارهای فروش این شرکت باشیم. 
(منبع:فناوران)

  • ۹۴/۱۱/۱۳

آیفون

اپل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">