ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قیمت پهنای باند برای اپراتورها کاهش می‌یابد

| سه شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۹، ۰۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

وزیر ارتباطات ضمن تشریح محورهای تحول شرکت زیرساخت در سال جاری از کاهش قیمت پهنای باند برای اپراتورها خبر داد و گفت: با این اقدام، کاهش قیمت برای کاربران نهایی اینترنت نیز محقق خواهد شد.

رضا تقی پور در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که " در مراسم معارفه مدیرعامل زیر ساخت از لزوم تحول در زیر ساخت صحبت کردید که برداشت‌های مختلفی از این تحول شده، منظورتان از تحول چیست و انتظارتان این است که زیرساخت به چه سمتی پیش می‌رود، گفت: تحول معنی عمیق و بلندی دارد و از تحول در نوع نگرش به مأموریت آغاز می‌شود و تحول درون سازمان، کیفیت نیروی انسانی و مدیریت را در بر می‌گیرد.
* " شبکه ملی اینترنت " اولین محور تحول در زیرساخت

وی " شبکه ملی اینترنت " را مهم‌ترین تحول زیرساخت خواند و افزود: مهم‌ترین تحولی که در زیرساخت انجام خواهد گرفت توسعه شبکه‌ها و پهنای باند در داخل کشور است، چیزی که از آن به اسم "شبکه ملی اینترنت " نام می‌بریم.

وی تاکید کرد: اولین تحول در زیرساخت این است که شبکه ملی اینترنت را به نحوی که منبع بومی همه خدمات الکترونیک باشد آماده کنیم.

وی ادامه داد: این شبکه باید در برنامه پنجم محقق شود و به این معنی است که باید در داخل کشور پهنای باند کافی برای پاسخ‌گوی به عمده نیازها در دولت الکترونیک، ‌تجارت الکترونیک، بانکداری و آموزش الکترونیک باشیم.

تقی پور خاطر نشان کرد: در مرحله اول برآورد اینکه برای مثال 3 سال دیگر چقدر از سازمان‌ها آماده هستند تا محتوایشان را در این شبکه‌ها جاری کنند کار سختی است.
* "توسعه پهنای باند بین‌الملل " محور دوم تحول امسال زیر ساخت

وزیر ارتباطات محور دوم تحول در زیرساخت را "توسعه پهنای باند بین‌الملل " عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم ارتباطا‌ت‌مان را با کشورهای همسایه و سایر کشورها از مسیر شبکه‌های موجود توسعه دهیم و این نکته‌ای است شاید کمتر به آن توجه شده و آسیب‌پذیر هستیم و بعضاً وقتی کابلی قطع می‌شود به سختی می‌توانیم این آسیب را جبران کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که منظورتان افزایش تعداد درگاه‌ها است، گفت: بله. افزایش درگاه‌ها که منجر به افزایش پهنای باند نیز می‌شود و این مورد نیز در برنامه کار زیر ساخت قرار دارد.
* سومین محور تحول زیرساخت، HOB شدن در منطقه

تقی پور محور بعدی را "ترانزیت ترافیک از طریق HOB شدن در منطقه " نام برد و گفت: در نهایت باید بتوانیم به صورت HOB منطقه ترافیک کشورهایی که مسیر عبوری‌ آنها الزاماً از خاک ایران است را ترانزیت کنیم.

وزیر ارتباطات موقعیت جغرافیایی ایران را فرصتی ویژه برای کشور برشمرد و افزود: از این طریق می‌توانیم علاوه بر تأمین پهنای باند لازم برای کشور، درآمد خاصی نیز بدست‌ آوریم که باعث رونق و توسعه ارتباطات الکترونیکی خواهد شد.
* محورهای تحول امسال در امتداد محور برنامه‌های سال پیش

وزیر ارتباطات در خصوص اینکه " براساس گفته شما برنامه‌ تحول زیرساخت اینترنت ملی، افزایش درگاه‌ها و HOB شدن در منطقه است و این اهداف از جمله برنامه‌هایی است که از سال‌های گذشته در این شرکت آغاز شده، گفت: بله، شاید عناوین قبلاً نیز وجود داشته اما به هر صورت در حال حاضر یک وضعیت و پهنای باند مشخصی داریم و چیزی که پیش‌بینی کرده‌ایم ظرفیت داخل کشور در بهترین حالت می‌تواند به 240 گیگابیت بر ثانیه برسد که با طرح‌های جدید پیش‌بینی شده باید تا پایان برنامه 4 برابر شود.

وی ادامه داد: این به معنی لزوم تغییر سبک مدیریت و کیفیت نیروی انسانی است و مسائل زیادی باید اتفاق افتد تا این نتایج حاصل بشود و به نظر من این‌ها به معنی تحول است.

تقی پور گفت: اینکه ما چند سال گفته باشیم که می‌خواهیم HOB بشویم ولی نشدیم، باید برگردیم ببینیم که چه مشکلی وجود داشته و این قابلیت‌ها را ایجاد کنیم و بعد به نتیجه برسیم.
* انجام بررسی‌ها برای کاهش قیمت پهنای باند عمده

تقی‌ پور درخصوص آخرین اخبار در زمینه کاهش تعرفه‌های اینترنتی گفت: طبق آنچه قبلاً نیز عرض کرده‌ام، نکته اصلی در کاهش قیمت اینترنت، کاهش قیمت تمام شده از ترانزیت پهنای باند و اجاره کانال‌‌های فیبر نوری در کشورهای مختلف برای رساندن به داخل کشور است.

وی افزود: بخشی دیگر قیمت نیز مربوط به داخل کشور است و باید تلاش کنیم اپراتورها و زیرساخت‌ نیز سهم خود را در قیمت خدمات پایین بیاورند.

تقی پور خاطر نشان کرد: بررسی‌های لازم انجام شده و سعی ما بر این است که کاهش قیمت در پهنای باند عمده را برای اپراتورها اعمال کنیم و به نسبت آن باید با ادامه کار، کاهش قیمت برای کاربران نهایی اینترنت نیز اتفاق بیفتد.
* تجدید ساختار موسسه تحقیقات ICT با تدوین راهبرد کاری

وزیر ارتباطات همچنین در خصوص موسسه تحقیقات ICT و سوالات مطرح شده در خصوص خروجی‌های مفید و کاربردی این موسسه و در پی آن لزوم تغییر و تحول احتمالی در روش کار موسسه ICT، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما این است که این موسسه نیز حوزه ماموریت و برنامه‌هایش باید متحول شود که این بحث نیز شروع شده است.

وی با اشاره به تدوین حوزه‌های راهبردی برای موسسه ICT در سال جاری ادامه داد: ما حوزه‌های راهبردی که موسسه تحقیقات ICT باید در‌آنها وارد شود را شناسایی کرده‌ایم و راهبردی برای این موسسه تدوین شده است.
* گرایش جدید مؤسسه تحقیقات ICT: نرم‌افزار و امنیت فضای تبادل اطلاعات

تقی پور گرایش این موسسه در سال جاری را به سمت نرم‌افزار و امنیت فضای تبادل اطلاعات متمایل دانست و خاطر نشان کرد: با راهبرد جدید تعریف شده باید بیشتر گرایش موسسه را به سمت نرم‌افزار و امنیت فضای تبادل اطلاعات ببریم و بر همین اساس نیز هم‌اکنون همان طور که شما هم گفتید تجدید ساختار در این موسسه در حال انجام است.

وزیر ارتباطات افزود: ما پروژه هایی را از این موسسه خواسته‌ایم که موضوعات روز و دارای نتایج هدفمند و کاربری مشخص باشد و از جمله مهم ترین این پروژه ها برای مثال طراحی شبکه ملی اینترنت را به این موسسه سپرده‌ایم که بلافاصله پس از طراحی باید اجرا شود.

به گزارش فارس، موسسه تحقیقات ICT به گفته‌ای بازوی تحقیقاتی و مشاوره‌ای وزارت ICT به حساب می‌آید و پروژه‌های تحقیقاتی خود را با برون‌سپاری‌ انجام می‌دهد. اخیراً و در فروردین‌ماه این موسسه اقدام به انتشار فراخوانی در زمینه وایمکس کرده که شاید امروز زمان مطالعه در مورد وایمکس و یا چنین فناوری‌هایی گذشته است. مسائلی از این قبیل، ابهاماتی را در خصوص خروجی‌های مفید و کاربردی این موسسه به وجود آورده است و در این شرایط شفاف سازی در مورد نحوه‌ی خرج بودجه 60 میلیاردی سال گذشته و یا تغییر و تحول احتمالی روش کار این موسسه بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

  • ۸۹/۰۲/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">